Jump to content

zijspan aan de vfr

vfr keesie
 Share

Recommended Posts

hoeveel gewicht voeg je nou toe met deze combinatie? Ik kan me voorstellen dat als je een partner achterop en 1 of 2 kinderen "in 't bakkie" zet, plus de gewicht van het bakkie zelf, dat het zaakje in totaal wat aan de zware kant wordt....

Normaal gaat er 1 kind in, soms 2 (dat is dus nog geen 50 kg) en dat gaat goed Vrouwlief pakt haar eigen brommer (zie ook foto van: hoe lijnen we het uit)

• 6 months later...
hoeveel gewicht voeg je nou toe met deze combinatie? Ik kan me voorstellen dat als je een partner achterop en 1 of 2 kinderen "in 't bakkie" zet, plus de gewicht van het bakkie zelf, dat het zaakje in totaal wat aan de zware kant wordt....

Zal eens even mijn aantal posts opkrikken van schandalig weinig naar iets minder schandalig weinig ;)

Klopt, alleen de bak met subframe is een toename van zo'n 130kg. Maarrr, dat wordt nu dus verdeeld over 3 wielen.

Idd, met persoon in bak en achterop kan je een totaal gewicht van dik 600kg bereiken t.o.v. 370 solo. Maar dat is met drie personen van ca 90kg.

Zo gek maak ik het niet. Ik hoef met zijspanrijden niemand achterop. Daar kan mooi bagage zitten dan. Vrouwlief kan zelfs solo mee op de SV.

Wat de meeste problemen oplevert zijn de zijdelinkse krachten die een motor normaal niet te verduren krijgt.

Daarom is het belangrijk naar mijn mening een hulpframe te bouwen wat die dwarskrachten opvangt.

Dat in dus geen zijspanbevestiging die je aan je motor afsteund, maar een volledig nieuw stalen frame waar je blok en motor op rusten.

Dus in feite heb ik een frame wat begint bij het zijspanwiel waar de motor op ligt te rusten. Pietz belast dus zijn hele motorfiets en ik niet.

Pietz heeft zijn zijspan ook meer voor gebruik in de buurt en maakt er geen reizen mee. Dat is bij ons anders en dus moet het sterk.

Ik heb trouwens een andere bak gekocht. Deze gaat komende winter aan de VFR. Het is de zelfde bak, maar dan breder.

Die moet eerst nog in de mooie rode kleur enzo, dus dat kan nog wel even wachten. Jammer wel, want het 1 pers. bakje aan de VFR staat wel heel snijdig.

Edited by JanFillemJansen

Leuk dat hier een zijspan topic gaat lopen. Ik rijd ook zijspan. Ik heb een ST1100 met EML GT2001 span. Als gezin hebben we er veel mee gereisd. Heel europa door.

Is de VFR sterk genoeg om het span te trekken ?

Leuk dat hier een zijspan topic gaat lopen. Ik rijd ook zijspan. Ik heb een ST1100 met EML GT2001 span. Als gezin hebben we er veel mee gereisd. Heel europa door.

Is de VFR sterk genoeg om het span te trekken ?

He leuk, een ervaren rijder ;)

Dat was ook eerst mijn idee, zo'n combi die jij hebt. Maar ze zijn nogal 13 in dozijn. Vandaar de uitdaging om aan de Viffer een span te monteren.

Ik rij dan ook zijspan voor de lol. Ik heb geen kinderen dus daarvoor hoef ik het niet de doen. De meeste zijspanrijders rijden noodgedwongen wegens gezin.

En of.. Trekt moeiteloos door naar 150km/h en dan vind ik het hard genoeg. Hij kan dus nog wel harder.

Maar het koppel is vooral goed om mee te kunnen zijspanrijden. En het verbruik? 1:17 op binnenwegen.

Edited by JanFillemJansen

En het verbruik? 1:17 op binnenwegen.

Dat vind ik verbazingwekkend zuinig. Uiteindelijk is het zijspan een factor die constant vermogen vraagt om te worden voort bewogen.

VFRikus

Mijn St1100 verbruikt 1 op 10 bij snelweg gebruik [bij 120 km/h] en 1 op 13 bij rustig binnen door toeren. Actie radius ongeveer 460 km

Mijn St1100 verbruikt 1 op 10 bij snelweg gebruik [bij 120 km/h] en 1 op 13 bij rustig binnen door toeren. Actie radius ongeveer 460 km

Dat is ook erg netjes hoor. Het Sabre V65 span wat ik nu te koop heb doet altijd 1:10. Maar dat is ook een 1100.

Ik heb het gehaald, maar 1:16 is bij netjes binnendoor toeren heel goed te doen. Ik rijd dan tussen de 3000 en 6000 toeren over het algemeen.

bij lange binnedoor stukken 4500 toeren. Op de snelweg gaat hij wel naar 1:13

Komende winter komt er een bredere bak aan en dan wordt hij ook wel minder zuinig ben ik bang..

• 5 months later...
Dat is ook erg netjes hoor. Het Sabre V65 span wat ik nu te koop heb doet altijd 1:10. Maar dat is ook een 1100.

Ik heb het gehaald, maar 1:16 is bij netjes binnendoor toeren heel goed te doen. Ik rijd dan tussen de 3000 en 6000 toeren over het algemeen.

bij lange binnedoor stukken 4500 toeren. Op de snelweg gaat hij wel naar 1:13

Komende winter komt er een bredere bak aan en dan wordt hij ook wel minder zuinig ben ik bang..

Het bredere span komt niet aan de VFR. Ik vind het zonde om de mooie lijnen uit zijn verband te trekken en heb besloten het gewoon zo te laten.

In de toekomst zie ik wel weer, maar hebben opdracht gekregen de bredere bak aan een Voxan te zetten. Daar zijn we inmiddels mee gestart.

• 1 month later...
Dat vind ik verbazingwekkend zuinig. Uiteindelijk is het zijspan een factor die constant vermogen vraagt om te worden voort bewogen.

VFRikus

ach, je rijdt relatief rustig met de bak der aan, dus het komt aardig overeen met mijn verbruik.

• 4 years later...

Zullen we dit topic dan maar weer eens opgraven?

Afgelopen zaterdag met een moat richting Zelhem getogen. De mooie rooie achtergelaten bij EZS snik...

Foto-WZVDZOFF-D.jpg
Foto-TKNCDWH6-D.jpg

Maar een knappe zwarte getinte weer meegenomen richting huis *O* *O*

Foto-CG8P8ZCQ-D.jpg
Foto-KHYLMPPY-D.jpg
Foto-FFCDJRNZ-D.jpg
Foto-DDMLKOEP-D.jpg

Met hoge ruit en gemakkelijk te bevestigen dito kap. Lekker royaal voor de dames.
15 jaar zijspan rijden tot op heden niet met de gezins functie, is het daar nu tijd voor.

Frame zit dik in de zwarte coating, dus aanbouwen maar.

De bak blijft dit jaar zwart, en word na oktober gedemonteerd om weer mooi rood te worden.

Dan ook frame er weer af om grijs te coaten.

Wij zijn er erg blij mee

• Like 2

Ik verwacht eigenlijk niet veel verschil. Hij is alleen iets breder. Zijspan frame zit er alweer aan.

Deze week helaas niet veel tijd meer, maar volgende week maar eens wat progressie maken.

Tweede remklauw montage punten zijspan swing zijn er door EZS aan gelast. Ze hebben een malletje, en incl nieuwe Grimeca klauw was de meerprijs 70 euro. Hoef je niet over na te denken dus. Wel ff in de spray gezet voor tijdelijk, omdat alles na oktober toch weer uit elkaar gaat.

Foto-SFVNHYYJ-D.jpg

Bochten in het nieuwe frame:

Foto-OJ87VTR6-D.jpg

VFR weer van de zolder getrokken:

Foto-YOCX8S44-D.jpg

Op de bouwplek, doekkie er onder:

Foto-DPY33KGM-D.jpg

Frame op het doekie:

Foto-ZOZS7BRL-D.jpg

En frame er weer aan. Volgende week verder.

Foto-FA88ANVQ-D.jpg

• Like 2

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...