Ga naar inhoud

banden spanning


Vtec Bob
 Delen

Aanbevolen berichten

Heij mensen

De bandenspanning van mijn motor moet zijn 2.5 voor en 2.9 achter. ik heb deze waarden vandaag toegpast bij koud weer en koude band (thuis)

nou vraag ik me af, als ik nu een stuk ga toeren worden mijn banden warm en stijgt de druk hè.

word de druk dan niet te hoog, of is dat ook de bedoeling?

 

zijn deze waarden perfect voor een goede wegligging, bij normaal gebruik (woon/werk etc)

 

Hou je, altijd deze waardes, of verander je deze bij bepaalde omstandigheden?

 

greetz Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden hoor je in koude toestand op spanning te brengen. De fabrikant heeft bij het bepalen van de bandenspanning in koude toestand al rekening gehouden met het opwarmen van je banden.

Als je normale wegbanden hebt, bijvoorbeel pilot roads, kan je gewoon de voorgeschreven spanning aanhouden.

 

Heb je echter sportbanden, zoals de pilot sports, die moeilijk opwarmen, dan kan je de bandenspanning iets lager aanhouden, maar wees daar voorzichtig mee, want je kan ook te laag gaan zitten en dan heb je ook een mindere wegliging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de wintermaanden (als het ook daadwerkelijk koud is) worden de banden ook minder warm, dan doe ik er meestal 0,1 à 0,2 meer in.

@vroembert.

Bij sportbanden gebruik je dezelfde spanning want je moet de spanning meten bij koude banden, het duurt alleen langer voordat ze op temperatuur zijn dus ook langer voordat ze op druk zijn. (hoewel ik betwijfel dat ze minder snel op temperatuur zijn... dacht juist andersom).

Op het circuit mag je een paar tiende minder doen omdat door de extremere omstandigheden de banden warmer worden dus meer druk opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@deadly_paradox: wanneer je in de winter een hogere spanning aanhoudt, warmen de banden m.i. nog moeilijker op vanwege de mindere wrijving met het wegdek. Of zie ik dat verkeerd? :)

 

@vtec bob: als het goed is staat op de band ook de maximaal toegestane druk. Deze ligt hoger dan de opgegeven 2.5 en 2.9

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct me if im wrong.

A

P druk = 2,5 bar = 2,5*10'5 Pa

T temp = 3 graden = 276 Kelvin

V volume = constant laten we zeggen 0,9 m3

+

B

P druk = 2,5 bar = 2,5*10'5 Pa

T temp = 20 graden = 290 Kelvin

V volume = constant laten we zeggen 0,9 m3

 

(A)P*V/T=(B )P*V/T reken we uit, verschil = 40,2

 

Komen we uit op een verschil van 5% tussen temp A en B.

5% van 2,5 bar is 0,125 bar bij temp verschil van 17 graden.

 

Zit je aardig in de buurt Deadly !

 

Maar dan kunnen we ook wel concluderen dat het verschil in druk verwaarloosbaar is bij dit temp verschil.

Hetzelfde verschil drukverschil zou je kunnen krijgen door iemand van 75 kilo of 95 kilo op de motor te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct me if im wrong.

 

(A)P*V/t=(B )P*V/T reken we uit, verschil = 40,2

 

Komen we uit op een verschil van 5% tussen temp A en B.

5% van 2,5 bar is 0,125 bar bij temp verschil van 17 graden.

 

Helemaal duidelijk ben je niet. Maar ik denk dat je dit bedoelt: reken het verschil in de druk uit die je krijgt bij een temperatuurverhoging, als het volume (en de hoeveelheid lucht erin) gelijk blijft.

 

Dat doe je dan het eenvoudigste met de formule p/T is constant. Hieruit kun je afleiden dat de druk dus RECHT EVENREDIG is met de temperatuur in Kelvin. Je hoeft dan alleen nog maar het procentuele verschil van de temperaturen te nemen. Dus van 276 K en 290 K. (290-276)*100/276 is ongeveer 5%.

 

Dus met je antwoord ben ik het helemaal eens.

 

Nb: ALS je met de druk gaat rekenen moet je je realiseren dat de gemeten druk in een band de OVERDRUK is. Vrijwel iedereen vergeet dat. In jouw voorbeeld maakt dat nu niet uit, omdat je een verschil gaat berekenen, maar zou je uit de druk, temperatuur en hoeveelheid lucht het volume wilen berekenen (pV=nRT), dan kom je toch echt verkeerd uit. De echte druk waarmee je moet rekenen is de banddruk + de gemeten buitendruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Picaroon,

 

"@deadly_paradox: wanneer je in de winter een hogere spanning aanhoudt, warmen de banden m.i. nog moeilijker op vanwege de mindere wrijving met het wegdek. Of zie ik dat verkeerd? "

 

Je ziet het volgens mij goed, maar niet puur door de wrijving, het wegdek is ook kouder dus dat heft elkaar al weer aardig op. Het is meer de warmte ontwikkeling door de vervorming van de band.

 

Als handigheidje geldt: per 10 graden temperatuurverschil 0,1 druk aanpassen.

 

Vrgr Newie

aangepast door newie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Correct me if im wrong.

T temp = 3 graden = 276 Kelvin

T temp = 20 graden = 290 Kelvin

Eens met je berekening (en inderdaad, het volume kun je wegstrepen in je berekening, maar je moet ergens beginnen he), maar ik denk dat 20 graden vrij koud is voor een band, wanneer je hebt tenminste hebt over droog asfalt. Als ik een stuk gereden heb (en ik rijd niet hard) dan voelt mijn voorband handwarm aan. Dat moet dan toch ruim boven de 20 C zijn? Eerder 30 ofzo?

En L1ndert: Ik zal me dan vergissen, maar ik dacht toch echt dat druk in de banden een absolute druk is. Niet dat het er hier toe doet, maar ik wil het wel graag weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal duidelijk ben je niet. Maar ik denk dat je dit bedoelt: reken het verschil in de druk uit die je krijgt bij een temperatuurverhoging, als het volume (en de hoev.....je realiseren dat de gemeten druk in een band de OVERDRUK is. Vrijwel iedereen vergeet dat. In jouw voorbeeld maakt dat nu niet uit, omdat je een verschil gaat berekenen, maar zou je uit de druk, temperatuur en hoeveelheid lucht het volume wilen berekenen (pV=nRT), dan kom je toch echt verkeerd uit. De echte druk waarmee je moet rekenen is de banddruk + de gemeten buitendruk.

 

 

Volgens mij heeft de buitendruk/luchtdruk een verwaarloosbaar verschil, nagenoeg hetzelfde in de winter en in de zomer.

Ik dacht dat je de wet van Gay-Lussac (pV=nRT) alleen kon gebruiken bij ideale gassen. (waarbij de druk constant is)

 

Ben in elke geval blij dat je het met me eens bent. :yes:

 

Maar ben benieuwd naar jouw berekening. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met je berekening (en inderdaad, het volume kun je wegstrepen in je berekening, maar je moet ergens beginnen he), maar ik denk dat 20 graden vrij koud is voor een band, wanneer je hebt tenminste hebt over droog asfalt. Als ik een stuk gereden heb (en ik rijd niet hard) dan voelt mijn voorband handwarm aan. Dat moet dan toch ruim boven de 20 C zijn? Eerder 30 ofzo?

En L1ndert: Ik zal me dan vergissen, maar ik dacht toch echt dat druk in de banden een absolute druk is. Niet dat het er hier toe doet, maar ik wil het wel graag weten.

Nee. Je meet het verschil in druk tov de omgeving. Je kunt je ook wel voorstellen, dat als je met je motor in het vacuüm zou gaan rijden de druk in je banden hoger lijkt. En eigenlijk is het dit: niet de druk in je banden is hoger geworden, maar er is géén tegendruk meer van de buitenlucht. In beide gevallen, dus met een buitenluchtdruk en met een vacuüm zit er evenveel lucht in de band. De absolute druk in de band is in beide gevallen hezelfde. En die heb je nodig bij berekeningen.

 

Nb: Niet belangrijk verder, maar 20 gr C = 293 K en geen 290 K.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft de buitendruk/luchtdruk een verwaarloosbaar verschil, nagenoeg hetzelfde in de winter en in de zomer.

Ik dacht dat je de wet van Gay-Lussac (pV=nRT) alleen kon gebruiken bij ideale gassen. (waarbij de druk constant is)

 

Ben in elke geval blij dat je het met me eens bent. :yes:

 

Maar ben benieuwd naar jouw berekening. :P

 

Het verschil in luchtdruk 's winters of 's zomers is nooit veel. Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar op de barometer. Bij slecht weer 0,95 bar of zo en bij goed weer 1.05. Dan heb je het wel gehad.

 

Maar de druk IN de band is, als je op de manometer 2,5 afleest, geen 2,5. Hij is namelijk 2,5 plus die 1,0 bar van de buitendruk, dus 3,5 in totaal. En daar moet je mee rekenen.

 

Stel namelijk dat je aan de buitenkant van de band ook een druk zou gaan aanbrengen van 2,5 bar, dan meet de manometer op het ventiel? Juist: 0 bar. Je zou zelfs het ventiel in kunnen drukken, zonder dat er lucht uitstroomt. Waarom zou dat ook? Binnen en buiten de band is immers gelijk geworden.

 

pV=nRT is de algemene gaswet, waarmee je de samenhang hebt tussen:

druk, volume, 'hoeveelheid' gas (aantal mol) en de temperatuur. n is een constante.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Je meet het verschil in druk tov de omgeving. Je kunt je ook wel voorstellen, dat als je met je motor in het vacuüm zou gaan rijden de druk in je banden hoger lijkt. En eigenlijk is het dit: niet de druk in je banden is hoger geworden, maar er is géén tegendruk meer van de buitenlucht. In beide gevallen, dus met een buitenluchtdruk en met een vacuüm zit er evenveel lucht in de band. De absolute druk in de band is in beide gevallen hezelfde. En die heb je nodig bij berekeningen.

OK, ja, nee, nu begrijp ik wat je bedoelt. Je meet overdruk, uiteraard, alleen drukverschil is te meten. Maar ik bedoelde eigenlijk: De 2,9 bar die je meet, is dat 2,9 bar boven de atmosferische druk, of is dat 2,9 bar absoluut?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil in luchtdruk 's winters of 's zomers is nooit veel. Daar heb je helemaal gelijk in. Kijk maar op de barometer. Bij slecht weer 0,95 bar of zo en bij goed ....pV=nRT is de algemene gaswet, waarmee je de samenhang hebt tussen:

druk, volume, 'hoeveelheid' gas (aantal mol) en de temperatuur. n is een constante.

 

 

Ja klopt, algemene gaswet ik had niet goed gekeken.

Er klopt wat niet aan mijn berekening, misschien dat 5% toevallig goed is.

Ik kom er nog op terug !

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ja, nee, nu begrijp ik wat je bedoelt. Je meet overdruk, uiteraard, alleen drukverschil is te meten. Maar ik bedoelde eigenlijk: De 2,9 bar die je meet, is dat 2,9 bar boven de atmosferische druk, of is dat 2,9 bar absoluut?

Boven. Als je een elektronische meter hebt (of een gewone) dan geeft hij aan de lucht 0 aan. Dus je moet er 1 bar bij optellen om op de abs druk te komen.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boven. Als je een elektronische meter hebt (of een gewone) dan geeft hij aan de lucht 0 aan. Dus je moet er 1 bar bij optellen om op de abs druk te komen.

 

Moet je wel eerst even op de barometer kijken :1210:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...