Ga naar inhoud

Vervangen achterschokbreker VFR800 FI '99


Ricocardo
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag mensen,

 

Ik heb ff een vraagje aan de sleutelfreaks hier.

Ik was laatst bij Bitubo Raceservice (waar VFROEM ook zijn bike heeft laten voorzien van nieuwe vering) voor de afstelling van mijn vering.

Nu bleek dus, dat me vork aan een service beurtje toe is. Dat was nog het minste. Toen we de achterschock bekeken, bleek dat ie punt 1 op de hoogste stand stond, en punt 2, dat ie opzijn hardst stond.

Dus, toen wilden we even de hardheid aanpassen, maar helaas, schroef voor de hardheidinstelling zat moervast. Niet linksom of rechtsom te krijgen.

 

Nou, meerdere malen de schroef ingespoten met WD40....dikke schroevendraaier erop, geen beweging.

Naar de betere automaterialen handel, goeie kruipolie gehaald, dat erop, nog altijd geen beweging.

Slagschroevendraaier geregeld, toch maar ff aan Stefan van Bitubo gevraagd: Is t slim om m zo los te meppen?

Die zei al meteen...er zit een naald achter die schroef, en wat shims...dat gaat gegarandeerd stuk als je t met geweld los klopt.

 

Nu heb ik via MP een tweedehands goeie gangbare shock geregeld, alleen is nu de vraag:

 

Kan ik die zelf er onder zetten....

 

Ik heb echt niet veel sleutelervaring, en als ik heel eerlijk ben, ik ik echt BANG om iets te slopen als ik eraan begin.

Dus, heeft iemand t al ens zelf gedaan? Was t te doen? Of zeg je van: Begin er maar niet aan als onervaren sleutelaar?

 

Daarbij....mocht iemand zich vervelen....of zoiets hebben van, die arme Rico...die wil ik wel een handje helpen....laat je horen :)

 

Grtz Rico....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je voorvork is aan onderhoud toe. Dat is volgens mij niet het minste!! Daar zou ik mee beginnen!

 

Achtershock stuk? Vervangen. Je hebt al een vervangingsdemper gevonden; is die wel goed?

 

Als je t zelf niet durft(angst is een slechte raadgever..)/kunt om m eronder te sleutelen: laten doen(kan je de kop niet kosten).

 

Wat zeggen ze verder bij Bitubo Raceservice(hoe kwam je daar terecht?)? Ik ken ze niet btw

 

Als je geen geld wil uitgeven(of hebt), maar t wel voormekaar wil krijgen; zul je zelf je handen uit mouwen moeten steken en eventueel door schade en schande wijs worden.. Altijd wel mensen die willen helpen, is mijn ervaring. Het er zelf onderzetten van de achtershock is volgens mij goed te doen.

 

Nou weet je nog niet hoe je de achtershock eronder moet maken.. Ik ook niet; nog nooit gedaan. Ik zou beginnen met lezen/studeren in de Honda servicemanual(te downloaden via de vrocsite) en evt. in een owners workshop manual van bv clymer of haynes. En verder gebruik maken van mogelijke tips die je krijgt op dit forum. Succes!

 

 

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de motor op de middenbok is de achterschokbreker eenvoudig te vervangen. Als je al een vervanger hebt liggen zie je wat er los moet. Dat is allemaal niet zo spannend.

Even op de middenbok en even iets onder het achterwiel leggen wat precies de ruimte tussen band en vloer op vult en sleutelen maar.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij....mocht iemand zich vervelen....of zoiets hebben van, die arme Rico...die wil ik wel een handje helpen....laat je horen :)

 

Grtz Rico....

Als je nu eerst eens je woonomgeving vermeldt in je profiel dan heb je kans dat iemand in diezelfde omgeving meteen reageert.

Dat voorkomt een boel ' waar woont je huis' en daaropvolgend ' dat is te ver van mij vandaan' berichten ;)

Succes met de reparatie :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens zijn voorsteltopic komt Ricocardo uit Zuid-Limburg. Volgens mij zitten daar wel wat enthousiaste sleutelaars die misschien wel bereid zijn om hem een handje te helpen. Voor dit soort gevallen is het inderdaad handig om je woonplaats c.q. -omgeving in je profiel te zetten, al is het maar bij benadering :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet helemaal passend in dit topic, maar zijn er standaard instelling bekend van de VFR 800Fi ?

 

Ik heb namelijk nog niet genoeg rijervaring om te merken of hij goed staat, maar heb niet zo veel vertrouwen in de vorige eigenaar dat die het netjes afgesteld had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard instellingen staan vermeld in het werkplaatshandboek, pagina 14-1: veervoorspanning op stand twee (de tweede "klik" gerekend vanaf de langste stand), uitgaande demping op 1½ slag (linksom) vanaf volledig dicht. Zeker als je wat zwaarder bent dan de gemiddelde Japanner zou ik de veervoorspanning een stuk hoger zetten (stand vier à vijf). Uitgaande demping kan eventueel ook wat verder dicht, maar nooit helemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De standaard instellingen staan vermeld in het werkplaatshandboek, pagina 14-1: veervoorspanning op stand twee (de tweede "klik" gerekend vanaf de langste stand), uitgaande demping op 1½ slag (linksom) vanaf volledig dicht. Zeker als je wat zwaarder bent dan de gemiddelde Japanner zou ik de veervoorspanning een stuk hoger zetten (stand vier à vijf). Uitgaande demping kan eventueel ook wat verder dicht, maar nooit helemaal!

 

en dat werkplaatshandboek kan ik pas inzien als ik lid ben heb ik begrepen?? toch een geluk dat ik 10 minuten geleden mijn aanmeldings formulier ingevuld heb.

 

bedankt voor je antwoord..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom inderdaad uit Zuid Limburg.

Die jongen van Bitubo ken ik via het Limburg Racing Team forum...limburgs forum voor motor ethousiastelingen....zeer de moeite waard voor mooie ritjes.

 

Ik heb een haynes manual...een stel goeie dopsleutels en steek/ring sleutels...alleen de moed mis ik nog.

 

Dus, als iemand me uit het zonnige zuiden me een handje zou willen helpen, dan zou dat niet gek zijn. Onder het genot van een lekker drankje, en uiteraard een broodje (Of iets anders)

 

Voorvork deint teveel door volgens Stefan van Bitubo...dus nieuwe olie en progressieve veren was volgens hem een strak plan. Niet omdat ie zo nodig geld wilde verdienen, maar een service aan de vork is na 30000 km sowieso geen luxe. En als ie dan toch open is, dan kunnen er ook meteen progressieve veertjes in. Ik ben 1.90 en 93 kilo..dus dat kan alleen het weggedrag maar ten goede komen.

 

De schock die ik via MP heb gevonden, die zou volgens de verkoper gewoon goed en gangbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorvork deint teveel door volgens Stefan van Bitubo...dus nieuwe olie en progressieve veren was volgens hem een strak plan. Niet omdat ie zo nodig geld wilde verdienen, maar een service aan de vork is na 30000 km sowieso geen luxe. En als ie dan toch open is, dan kunnen er ook meteen progressieve veertjes in. Ik ben 1.90 en 93 kilo..dus dat kan alleen het weggedrag maar ten goede komen.

 

De schock die ik via MP heb gevonden, die zou volgens de verkoper gewoon goed en gangbaar zijn.

 

Ik kan je helaas niet uit de 'brand' helpen maar het kan nooit moeilijker zijn dan bij mijn motor. Ik heb mijn achter demper er nu twee keer uit gehad. eerste keer vor revisie en de tweede keer voor service beurt.

 

Ik zal je vast uit de droom helpen, een standaard schokdemper en de voorvork voldoen gewoon niet voor die motor..... Zelf met de veervoorspanning van de voorvork en achterdemper op max en de rebound op zijn hardst dan nog is het een Amerikaans schommelschip..

 

Onze europese lijven zijn te zwaar voor de fiets. Ik weeg zelf 76kg en dat was al te veel. Het enige wat je kan doen is de voorveren vervangen voor goede progressieve vervangers en dikkere olie te gebruiken SAE10 ipv 7. De achterdemper kun je laten reviseren, evt de demping kan je dan aan laten passen en tegelijkertijd een progressive vervangings veer laten monteren. Dit kost ongeveer de helft van een kompleet nieuwe vervangingsdemper

 

Ik heb dit ook gedaan voor mijn fiets een wereld van verschil...positief in dit geval..

 

succes met sleutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwoah.... "ze voldoen niet".... lijkt me toch vooral afhangen van persoonlijke voorkeur. Volgens mij zijn er zat VFR-rijders die prima uit de voeten kunnen met de standaard vering....

:withstupid: Ondanks dat ik altijd met duo rijd voldoet de standaard vering mij goed. Wellicht dat het wel beter kan, maar wat niet weet wat niet deert. In verband met mijn duo heb ik wel de veer voorspanning achter op de hoogste stand staan en als ik een keer solo rijd dan vind ik hem wel een beetje te hard achter op met name de klinker wegen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden een hele tijd op een vfr uit 1993 gereden met originele vering. Zelf nooit iets aan veranderd. Ik vond de vering op die motor geweldig(ben 192 cm en ruim 90 kilogram). Maar goed; ik had daarvoor een hele tijd op een kawasaki z650 uit 1980 gereden met de originele schokbrekers, warvan ik alleen een keer de voorvorkolie heb vervangen. Het is dus maar wat je als referentie neemt.. Het kan altijd beter natuurlijk en veel hangt af van hoe je de motor gebruikt. Als je wilt vlammen op cirquit en openbare weg dan moet vering optimaal zijn en ook aangepast aan jouw maat en gewicht. Voor algemeen gebruik is de originele vering van de vfr prima, vind ik.

 

Ik ben ooit een keer met mijn vorige vfr met 80 per uur over een aarden walletje van ong 30cm hoog een maisstoppelveld ingeknald(in Zuid Limburg overigens; op de Bemelerweg op het plateau van Margraten). Koekblik kwam met zeer hoge snelheid driftend uit een onoverzichtelijke bocht helemaal op linker weghelft; ik moest er voorlangs duiken). Vering ving klap van aarden wal goed op en op het stoppelveld bleef ik met de motor aanvankelijk ook overeind. Pas bij heel lage snelheid(bijna stapvoets) werden de hobbels lastiger te nemen en ben ik uiteindelijk omgevallen(ook van de schrik!). Zonder schade aan mijzelf en motor, gelukkig. Dat had ik met mijn z650 niet hoeven proberen.. Koekblik is overigens gewoon doorgereden alsof er niets aan de hand was..

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat ik altijd met duo rijd voldoet de standaard vering mij goed. Wellicht dat het wel beter kan, maar wat niet weet wat niet deert. In verband met mijn duo heb ik wel de veer voorspanning achter op de hoogste stand staan en als ik een keer solo rijd dan vind ik hem wel een beetje te hard achter op met name de klinker wegen.

VFRikus

 

Zonder dit topic verder af te laten dwalen;

@Rikus zie je zelf wel wat je hebt getypt? Hoe kan iemand die verstand heeft van motorvoertuigtechniek zoiets opschrijven? Dan weet je toch dat die schokdemper eigenlijk onder de maat is?

 

De schokdemper is het belangrijkste onderdeel dat de rijeigenschap bepaalt i.s.m de voorvork vering.... het 'maakt of breekt' een fiets i.m.o. In dit geval spreek ik uit ervaring.

 

Afgelopen zomer in Frankrijk o.a samen met een ander VFROC lid (2001 800FI met 34000km) hadden we een heel mooi vergelijk. Het was een lange rechte weg met korte, relatief hoge glooïngen in de weg. De 800 weg nagenoeg gelanceerd bij de tweede heuvel (ere waren er in totaal 4) mijn motor had nergens last van. Het ging met een gangetje van 90/100km/h, dit was een toegestane snelheid voor die weg. Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden geven. Dat oscilleren kwam mij zeer bekent voor... We hebben er later nog hartelijk om kunnen lachen. Om nou nog steeds te zeggen dat die vering voldoet, nou nee, niet echt i.m.o

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...