Ga naar inhoud

Vervangen achterschokbreker VFR800 FI '99


Ricocardo
 Delen

Aanbevolen berichten

Overigens zou ik bij vervangen van de voorveren door progressieve exemplaren ook de achterveer mee (laten) nemen, anders is je vering voor en achter niet in balans...

 

 

Heb ik toen ook laten doen, kijk maar in mijn handtekening.

 

 

Op zich geen probleem, een gemiddeld gewicht bij gemiddeld rijgedrag. Hou er wel rekening mee dat je het niet altijd zelf in de hand hebt en dat je er dus in noodsituaties achter komt welke vering, banden en remmen je onder je motor (of auto) hebt!

 

Dat is nou wat ik bedoel!! Je kan wel zeggen dat je rustig toert, maar als het er op aankomt kan het net die ene meter schelen. Ook de gemiddelde rijder heeft hier dus wat aan. Ik bestempel mijzelf niet als een toprijder i.o.d verre van dat, eerder een gemiddelde rijder die weet wat hij doet. Als ik al zo een groot verschil merk in de standaard toegepaste vering/demping en aftersales veren, zegt dat meer over de VFR dan over mijn rijstijl. Ik zou dan ook niet kunnen zeggen en volhouden dat een standaard VFR zo een geweldige rijmachine is. Dat was zo las ik wel de reden dat de topicstarter Riccardo zijn VFR heeft gekocht.... HIj is er gelukkig snel achter gekomen dat een ander veren setje e.d al heel wat verbetering zal brengen.

 

 

Bij de nieuwe VFR1200 hebben ze het beter aangepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vergeet niet dat de verings techniek ook verder ontwikkeld. De huidige standaard vering is echt veel beter dan die van 10 jaar terug. Toen had had vervangen van de OEM vering echt zin. 1500 euro investeren deed je motor echt veel beter sturen. Nu heeft het vervangen van vering alleen nog zin ( mijns inziens ) wanneer je de grenzen op het circuit gaat opzoeken.

 

Vervangen van veringings componenten die meer dan 60000 km dienst heeft vericht is natuurlijk wel een aanrader .

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximaal laad vermogen stelt de fabrikant vast aan de hand van meerdere faktoren waaronder de constructie van het frame en dan nog het meest het subframe. Aan de hand van die belasting zoekt men er een veer syteem bij die dat aankan en ik denk dat daar ook het probleem zit, want als je met duo op de motor stapt heb je toch al vlot een 170 - 180 kg. te pakken en ik meen dat de VFR 98-01 een maximaal laad vermogen van 200 kg. heeft.

Ik heb mezelf een keer gewogen met leren pak en helm op en dan schrik je toch wat je mee torst!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al ik op de Hyperpro site kijk en daar mijn type VFR opgeef krijg ik twee artikelnummers: SP-HO07-SSB007 voor de achterveer en SP-HO07-SSA007 voor een set voorveren. Die veren zijn dus met verschillende veerkarakteristieken te verkrijgen? Ik ga er altijd vanuit dat aan een artikelnummer slechts één product hangt, lijkt me anders logistiek zo lastig.

Heb je de rest van het verhaal ook gelezen?

Andere veren zijn verkrijgbaar, maar in 98% van de gevallen worden de standaard veren geleverd, omdat deze een veel breder werkgebeid hebben dan lineaire veren. Die andere veren hebben inderdaad een ander bestelnummer. Je kan zelfs lineaire veren krijgen als je dat perse wilt, en die staan ook niet op de lijst.

 

 

 

Kan ik mij registreren op motormaniacs.nl. Ik zie wel een mogelijkheid om gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen, maar nergens een knop om te registreren. Kan ook een heleboel plaatjes niet zien; mis ik daarvoor software?

Bas

Dit is mij nu ook opgevallen. Tot voor kort was alles zichtbaar, en nu ineens niet meer. Ik weet niet of dit een tijdelijke storing is, of dat ze het beleid hebben aangepast......

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic heeft toch wel een vreemde wending genomen. TS heeft een VFR 800 met een versleten voorvering en een kapotte demper achter. Eigenlijk wil hij gewoon weten of hij zelf een andere, hopelijk correct werkende achterschokdemper kan plaatsen. Daarop wordt dan gereageerd door iemand met een 750 (ouder model en andere vering) dat de standaardvering zowiezo niet deugt, waarna dat vrolijk naar alle Honda's wordt geëxtrapoleerd? Ik vraag me af wat TS daar voor boodschap aan heeft? En hoe kom je erbij dat het op de 1200 zoveel beter is, terwijl er nog haast niemand mee gereden heeft?

 

Vandaar: voor mij (18 jaar en 200.000 km motorervaring) voldoet de standaard vering op de 800 prima en ik kan niet zeggen dat de vering van modernere en zelfs sportievere motoren me beter bevalt. Daarbij zijn 2 zaken van levensbelang: 1) regelmatige vervanging van de vorkolie (= normaal onderhoud!) 2) een correcte afstelling, zelfs met de beperkte instelmogelijkheden op de VFR kan ik het rijgedrag compleet om zeep helpen.

 

Wat mij betreft zal TS het weggedrag van zijn motor met een gereviseerde standaardvering zowiezo een enorme stap voorwaarts vinden tov de oorspronkelijke toestand. Als hij dan toch nog andere eisen stelt (bvb omwille van zijn gewicht of met het oog op zeer sportief/circuitrijden) kan hij later nog altijd andere veercomponenten kiezen. Maar vaak is het hier zoals met nieuwe banden: de versleten band van merk A rijdt slecht en de nieuwe van merk B maakt plots een enorm verschil, dus is merk B veel beter dan merk A... neen: nieuw is veel beter dan versleten. Toen ik WP-voorveren wilde moest dat tijdens een groot onderhoud gebeuren, 1 week vooraleer ik op vakantie vertrok met de motor. Omdat de veren niet tijdig bij de dealer geleverd werden, werd het volledige onderhoud gedaan (inclusief vorkolie vervangen) en ik moest dan maar even langskomen als de veren zouden arriveren. De motor reed als nieuw. En toen een paar dagen later de originele veren vervangen werden door progressieve WP-veren, merkte ik nog maar weinig verbetering in stuurgedrag, maar des te meer achteruitgang qua comfort (te stug en stuiteren op slecht wegdek). Sindsdien laat ik elk jaar de vorkolie vooraan vervangen en ben ik tevreden met de standaard vering.

 

En natuurlijk is de vering altijd een compromis en zullen er altijd mensen zijn die dat compromis persoonlijk meer in deze of gene richting zouden willen zien (en het staat hen vrij om dat te proberen). En ik weet (uit ervaring) ook dat een VFR lang niet zo strak stuurt als bijvoorbeeld een VTR SP2 (de best sturende motor waar ik ooit mee reed, beter dan Ducati of MV Agusta), maar daarmee zou ik niet op vakantie willen. De gratuite stelling dat de standaardvering op de VFR800 niet deugt aanvaard ik dan ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft zal TS het weggedrag van zijn motor met een gereviseerde standaardvering zowiezo een enorme stap voorwaarts vinden tov de oorspronkelijke toestand. Als hij dan toch nog andere eisen stelt (bvb omwille van zijn gewicht of met het oog op zeer sportief/circuitrijden) kan hij later nog altijd andere veercomponenten kiezen. Maar vaak is het hier zoals met nieuwe banden: de versleten band van merk A rijdt slecht en de nieuwe van merk B maakt plots een enorm verschil, dus is merk B veel beter dan merk A... neen: nieuw is veel beter dan versleten. Toen ik WP-voorveren wilde moest dat tijdens een groot onderhoud gebeuren, 1 week vooraleer ik op vakantie vertrok met de motor. Omdat de veren niet tijdig bij de dealer geleverd werden, werd het volledige onderhoud gedaan (inclusief vorkolie vervangen) en ik moest dan maar even langskomen als de veren zouden arriveren. De motor reed als nieuw. En toen een paar dagen later de originele veren vervangen werden door progressieve WP-veren, merkte ik nog maar weinig verbetering in stuurgedrag, maar des te meer achteruitgang qua comfort (te stug en stuiteren op slecht wegdek). Sindsdien laat ik elk jaar de vorkolie vooraan vervangen en ben ik tevreden met de standaard vering.

 

En natuurlijk is de vering altijd een compromis en zullen er altijd mensen zijn die dat compromis persoonlijk meer in deze of gene richting zouden willen zien (en het staat hen vrij om dat te proberen). En ik weet (uit ervaring) ook dat een VFR lang niet zo strak stuurt als bijvoorbeeld een VTR SP2 (de best sturende motor waar ik ooit mee reed, beter dan Ducati of MV Agusta), maar daarmee zou ik niet op vakantie willen. De gratuite stelling dat de standaardvering op de VFR800 niet deugt aanvaard ik dan ook niet.

Natuurlijk mag jij jouw mening hierin hebben, maar deze is wel gebaseerd op een aantal onjuiste aannames/stellingen.

Ten eerste dat WP progressieve veren levert. Dat doen ze niet! Ze leveren voor de voorvork tweetraps lineaire veren, en die noemen ze progressief. Deze zijn inderdaad stugger/oncomfortabeler.

Ten tweede dat alle vervangingsverensets hetzelfde effect zullen geven als het setje dat bij jou gemonteerd is. Dat is niet zo. De progressieve Hyperpro's geven ook een enorme comfortverbetering.

Ten derde neem je aan dat omdat jouw de standaard vering bevalt de bewering dat deze dan ook goed is (niemand heeft trouwens gezegd dat het niet deugd, alleen maar dat het matig is).

 

Ik stel dat:

- de meeste Honda's (maar ook bij alle andere Japanse motoren) de standaardvering maar matig is (uit kostenbesparing). Enkele sportmodellen uitgezonderd.......

- met de juiste keuze voor vervangingsveren alle rij- en veereigenschappen van de VFR kunnen verbeteren

- dat het verschil voor iedereen merkbaar is (in positieve zin)

- dat elk vervangingsmerk betere veren levert dan origineel

- dat de keuze van de juiste dikte olie in grote mate het rijcomfort bepaald (i.c.m. de juiste veren)

 

Ik weet dat een aantal bedrijven de garantie geeft dat je tevreden bent. Ben je dat niet, dan komt het originele spul er weer op, en kost het je helemaal niets (ook geen arbeidsloon!).

Met alle sets die ik de afgelopen jaren geleverd heb, is dit 1 keer gebeurd. De reden was nogal opmerkelijk: de vrouw van deze rijder was van mening dat hij veel harder en gevaarlijker was gaan rijden.....

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verkeerde aannames?

 

1) Als WP zijn veren progressief noemt, ga ik ervan uit dat ze dat ook zijn. Dat zij liegen over hun producten is niet mijn fout. Blijkbaar zijn er dienaangaande veel mooie verkoopspraatjes.

2) Ik ontken niet dat andere (lees duurdere) veerelementen het rijgedrag van je motor veranderen en in een aantal gevallen kunnen verbeteren. Op dit moment voldoet mijn vering echter. Iemand die tevreden is van zijn vering koopt geen andere vering, je krijgt dus enkel klanten die niet tevreden zijn met het standaard geboden compromis (of erger nog, met defecte/slecht afgestelde vering). Logisch dus dat ze meestal een verbetering ervaren. Bovendien zit het ook een stuk tussen de oren, want subjectief (het gaat over het aanvoelen van de motor). Ik heb het een keer geprobeerd en het is me tegengevallen (ook dat is persoonlijk en subjectief!) en voel dan ook geen aandrang om opnieuw te gaan experimenteren.

3) "een standaard schokdemper en de voorvork voldoen gewoon niet voor die motor" en "onder de maat" is gewoon nederlands en kan ik moeilijk verkeerd begrijpen.

 

Voor mij blijft de vaststelling dat ook bij zéér sportief straatgebruik (enkel mogelijk op de totaal verlaten Schotse wegen) de VFR in zijn "matige" standaardtrim maar moeilijk bij te houden blijkt door een vrij breed scala van soms krachtigere of sportievere motoren. In de meeste gevallen zit de piloot immers vlugger aan zijn grenzen dan de machine. Voor de meeste rijders en voor verantwoord gebruik op de openbare weg voldoet de vering van de VFR in mijn ogen dan ook ruimschoots. Vandaar dat ik de veralgemening niet pik dat de vering niet deugt. (deugd is weer wat anders)

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de meeste rijders en voor verantwoord gebruik op de openbare weg voldoet de vering van de VFR in mijn ogen dan ook ruimschoots. Vandaar dat ik de veralgemening niet pik dat de vering niet deugt. (deugd is weer wat anders)

:withstupid: Dat iets beter kan wil niet automatisch betekenen dat het slecht is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid: Dat iets beter kan wil niet automatisch betekenen dat het slecht is.

VFRikus

En dat is precies wat ik ook zeg.........

 

Maar goed, ik stop met de discussie. Het gaat al lang niet meer over het originele onderwerp, en verder discussieren heeft m.i. geen zin meer.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om meer/zoveel mogelijk informatie over vering te krijgen. Dank voor de link naar meer tekst en uitleg! Interessant om hier meer over te lezen; ga meer info zoeken. Daarom ook een interessante discussie die ook aantoont dat objectiviteit(meetbaarheid) en subjectiviteit door elkaar heen kunnen lopen. Zoveel mensen, zoveel meningen..

 

Ik wil wel eens een voor/na test zien waarbij de kortere remweg wordt aangetoond(bij welke snelheden significant enz.) bij aanpassingen aan het veersysteem. Een noodstop bij 50km/u en bij 140 km/u, hoeveel meter bv. Logisch beredeneren is goed maar meetbaar resultaat is beter. Dat soort tests zijn ook redelijk eenvoudig te doen; lijkt mij. Verkopers van veersystemen zouden hiermee een ijzeren argument kunnen maken voor aanschaf van nieuwe veren(of iedereen ze dan ook gaat kopen is een tweede; vergelijk winterbanden bij autoos).

 

Beter bochtengedrag is gewoon leuk en ook veiliger, maar moeilijker meetbaar. Veel trial and error nodig om de beste vering en veerafstellling te vinden, denk ik. Je zult nieuwe vering dus moeten kopen om het te weten/voelen.

 

Comfort is voor de een belangrijker dan voor de ander.

 

Ik ga komend seizoen mijn vfr lekker(voorzichtig) uitproberen. Dat er aan de vering iets verbeterd kan worden heb ik in mijn eerste 700 km al wel gemerkt bij hard remmen, maar dat was ook het geval met balhoofdlager en achterrem. Die laatste twee doe ik nu eerst. Verder moeten er ook nieuwe bougies, vloeistoffen en filters in, dus het geld is op.. Ga daarom eerst met de instelling van de vering experimenteren en in de winter van 2010 de vering echt onder de loupe nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de rest van het verhaal ook gelezen?

Andere veren zijn verkrijgbaar, maar in 98% van de gevallen worden de standaard veren geleverd, omdat deze een veel breder werkgebeid hebben dan lineaire veren. Die andere veren hebben inderdaad een ander bestelnummer. Je kan zelfs lineaire veren krijgen als je dat perse wilt, en die staan ook niet op de lijst.

Ja dat heb ik gelezen maar blijkbaar snap ik nog steeds niet hoe het zit. Mijn vraag ging enkel en alleen over de progressieve, of zoals jij zegt standaard Hyperpro veren, niet de lineaire of twee traps lineaire veren. Dus nogmaals: als ik kijk op de Hyperpro site voor mijn VFR krijg ik als resultaat

The following components are available for your bike:

Brand: HONDA , Model: VFR 750 F ,Year: `92-`93

En dan slechts één voorveer en één achterveer, geen lijstje met progressieve veren. Vervolgens kan ik met een muisklik produkt info en prijs opvragen. Hieruit maak ik op dat ik slechts de keus heb uit één set progressieve veren voor voor en achter. In jouw webshop hetzelfde: Ik kan voor de VFR800 '98-'01 een set hyperpro progressieve veren in m'n winkelmandje plaatsen, en vervolgens enkel nog de leveringswijze invullen en hoe ik wil betalen. Maar wat krijg ik nou? Er wordt nergens gevraagd of de bestelde progressieve veer bedoelt is voor een VFR800 met daarop een licht persoon met geen extra bagage of een zwaar persoon die dagelijks een belegd brood, laptop en ander ongein meezeult in z'n topkoffer. Daaruit maak ik op dat ik geen keuze heb in de stijfheid van de progressieve veer.

 

Ik wil wel eens een voor/na test zien waarbij de kortere remweg wordt aangetoond

Geen cijfers, maar dat was het eerste wat me opviel na plaatsing van nieuwe voorveren (en nieuwe achterveer + demper).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jullie maar eens rustig jullie gang laten gaan om te kijken wat hier allemaal uit zou komen.

Feit is, dat ik eigenlijk idd alleen maar wilde weten of die achterschock een beetje makkelijk te vervangen was.

Verder ga ik kwa voorveren en achterveer af op het advies van Stefan van Bitubo RaceService....die jongen heeft ZO veel ervaring met vering, dat ik blind op zijn oordeel vertrouw.

 

Het wordt in eerste instantie alleen een service aan de vork, met nieuwe veren en olie enzo, en de andere (geen ander merk) achterschock...aangezien ik denk dat een progressieve achterveer nu ff niet in de beurs past, en ik toch wel graag wil rijden.

 

Over mijn ervaringen zal ik jullie uiteraard te zijner tijd inlichten......wellicht met een paar mooie poserpiccies....in de poserbocht in de Eifel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Nou, de eerste stap is gezet. Vandaag aan de gang gegaan met het vervangen van de achtershock. Eerst onder alles los, toen boven. Daarna zou je de shock zo onderuit kunnen kantelen volgens de haynes manual. Nou, niet dus. Met veel gepiel de bevestiging bovenop de shock ook kunnen demonteren. Daarna ging ie er gelukkig wel uit, zonder dat de hele collector er onderuit moest.

 

Toen het terugmonteren...tsja, alles in tegengestelde volgorde....ging vrij voorspoedig, totdat ik de bovenkant van de shock wilde vastzetten.....moer weg :s

 

Overal gezocht, 100x, maar niks....moer was pleite....wellicht dat de hond m opgevreten heeft.

 

Dus...helaas niet verder kunnen gaan met de shock....moer is besteld...wordt midden volgende week ergens....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...