Ga naar inhoud

LSL superbikestuur, gaskabel alternatieven


Arno71
 Delen

Aanbevolen berichten

M.b.v. het superbikestuur topic ben ik aan de slag gegaan om op mijn VTEC een lsl uitvoering te plaatsen.

Daarbij heb ik de gaskabel gelegd m.b.v. het PDFje op de site van MDI.

Op zich kom ik met de lengte dan wel uit maar de gashendel draait niet terug zoals dat normaal wel gebeurt als je deze loslaat (verkapte ongewenste cruisecontrol...).

De kabels heb ik daarop voorzien van wat olie maar nog steeds functioneert het niet zoals ik het graag wil. Te veel stress op de bochten vermoed ik.

Via de "oude" route kom ik ongeveer 5cm te kort om het geheel in een vloeinde lijn te laten lopen daarom overweeg ik de huidige gaskabels te vervangen voor langere maar van welk type Honda of ander merk kan ik uitgaan?

De zoek optie heb ik zowel op het forum als op het www toegepast maar die heeft mij nog geen clip en klare oplossing geboden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die manier (overeenkomstig met MDI) heb ik ook toegepast. Helaas wordt de vrije loop van de kabels toch beïnvloed. Ik ga morgen bij Boonstra langs om een setje te zoeken die wat langer is. Motoport Leeuwarden had niks passends op voorraad.... en het gaat om ongeveer 5cm extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kan helpen: bekijk goed wat de voorkeurs positie van de kabels is. De kabels lossen uit het handvat. Dan de kabels verleggen en er voor zorgen dat de kleinst nodige radius zo groot mogelijk blijft. Let er bij het monteren van de binnen kabel op de je de voorkeurs route van de binnenkabel hergebruikt. Een beetje olie op het stuur waar het handvat om gaat draaien helpt ook. Kontroleer ook of het rubber handvat de schakelaar houder niet raakt. Zorg er voor dat er voldoende vrij slag in de kabel zet. Suc6 met puzzelen

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor dit probleem de afstelling onderaan bij het blok wat aangepast.

De bovenste in die houder zat te strak en na wat gepriegel (eraf, verstellen, erop, testen, eraf bijstellen en nog een paar keer) tot de spanning op de kabel laag genoeg was om terug te draaien en geen speling had.

Dit deel was wel het meest arbeidsintensive van de hele ombouw vond ik, maar had ik dat ook niet in de how-to gezet?

Ik heb trouwens niet de vulplaatjes onder de tankbevestiging gebruikt om de lijn van de tank met het frame goed te houden want het ziet er niet uit als de tank bovenaan meer spleet heeft dan onderaan :o

Als je voorzichtig bent met het vastdraaien van de tank en even goed oplet of de kabel goed loopt kan dat net.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit deel was wel het meest arbeidsintensive van de hele ombouw vond ik, maar had ik dat ook niet in de how-to gezet?

 

Klopt helemaal maar dan nog is het niet naar mijn volle tevredenheid. De kabel blijft ergens in de verdrukking zitten. Ook de 2 kromme pijpjes die uit het handvat komen raken bij volle uitslag het dashboard.

Bij deze thnx voor de tips en trucs in je how too, ik heb er wel profijt van gehad.

 

Zoals hierboven al aangegeven ben ik vandaag bij Boonstra in Ureterp geweest om diverse setjes gaskables met de orginele van mijn VFR te vergelijken.

Aangezien ze daar een ruime sortering hebben was het even zoeken maar ik heb het gevonden in de Honda hoek.

De gaskabels van de Pan European ST1300 hebben exact dezelfde tonnetjes aan het einde van het draad, de schroefdraad van de bussen die in het handvat komen zijn identiek hetgeen ook geld voor de schroefdraadeinde bij de gasklep. Zelfde principe dus als de VFR. De kabels van de ST1300 zijn ruim 5cm langer waardoor de kabel weer de orginel "route" kan volgen. Wat opviel was dat de kabels van de St1300 over vrijwel de hele lengte zijn voorzien van een extra buis de kabel beschermd tegen schuren . Bij de VTEC is dat niet langer dan 15cm.

 

Hieronder een paar foto's met het eindresultaat :w

 

 

Bovenste kabel is de orginel, die daaronder van de ST1300

post-3578-1266076935.jpg

 

De kabels achter de linker radiator

post-3578-1266076949.jpg

 

Achter de remleiding langs over het bevestigings punt van het topkuip gewei aan het frame

post-3578-1266076958.jpg

 

Voor de rechter voorvorkpoot langs

post-3578-1266076968.jpg

 

Gaskabels onder de rechter remhendel door

post-3578-1266076977.jpg

 

Het eindresultaat. Alles loopt vrij tot aan de aanslag bij het balhooft. Geen rem/kopllings potjes tegen de kuip aan of de delen met schakelaars tegen de tank aan.

Nu nog een week warm water uit de hemels sluizen, bende van de weg en..... :ride:

post-3578-1266076986.jpg

 

Misschien is het optie om dit topic aan de how too van Deadly te koppelen?

 

Bij deze, Deadly_Paradox bedankt voor de how too en Dutchgixxer voor de tips, een beetje olie/vet scheelt een hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kostte het kabelsetje van die ST1300 als ik vragen mag?

Misschien voor mij ook wel een optie aangezien er al voor de ombouw een stuk van de mantel van de kabel weggeschuurd was.

Ik zal vandaag of morgen wel even mijn topic aanpassen en jouw bevindingen er aan toevoegen.

Soms moet je er wat moeite voor over hebben om anderen te helpen want je krijgt er ook vaak wat voor terug, al is het slechts een aanvulling waar je minimaal iets van leert ^_^

Mag ik je foto's ook gebruiken om deze in de how-to op m'n eigen site te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kostte het kabelsetje van die ST1300 als ik vragen mag?

€30,-- Bij Boonstra. Deze kabel komt van de sloop en was voorzien van een derde kabel waarvan ik geen idee heb wat die voor een functie heeft.

Die kabel zal tzt wel op MP komen te staan ;) Tip, neem je oude kabel mee om als vergelijkings materiaal te laten dienen.

 

Mag ik je foto's ook gebruiken om deze in de how-to op m'n eigen site te gebruiken?

 

Natuurlijk, ik wil de orginele ook wel ff mailen zodat je ze naar eigen inzicht kunt bewerken. Foto's zijn een kleine 2mb per stuk.

Als er nog iets beter belicht moet worden stuur dan maar een pbtje.

 

Als we op die manier anderen verder kunnen helpen waarom niet.

Btw er lag bij Boonstra nog een setje zonder stuur voor een 750... sry ff niet op het bouwjaar gelet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de 3 de kabel voor de choke ? (St1100 kabels toevallig ? )

 

Label die Boonstra aan de kabels had zitten vermelde ST1300. Op het label stond ook het kenteken en een km stand vermeld van de donor.

Helaas geen verder details.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eitje, als je wilt mag je mijn vacuum meters wel lenen.

 

Thnx, ik heb recent een carbtune setje aangeschaft. Op het werk waren ook al een aantal geintreseerden. Ze wachte eerst mijn ervaringen af ;) om em vervolgens te lenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een kleine correctie,

 

N.a.v. een vraag via VFRdiscussions en de opmerking van Dutchgixxer ben ik met de kabels in de weer geweest om te achterhalen of ze nu van een sloop ST1100 of 1300 komen.

 

Nu blijkt het toch om een ST1100 te gaan i.p.v. een 1300. Label was niet juist.....

 

Als men deze aanpassing overweegt, neem dan de orginele VFR kabels mee om de einden te vergelijken met de donor kabels om verkeerde keuzes te voorkomen.

 

Btw ik heb Deadly al een pm gestuurd om de how to aan te passen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...