Ga naar inhoud

Test h4 lampen motoplus


 Delen

Aanbevolen berichten

Geleend van een ander forum onder het mom "nice to know"

In de nieuwste MotoPlus staat een artikel waarin H-4 lampen getest worden. Voor de leden onder ons die nog niet zijn overgestapt op Xenon of nog geen H-7 in de koplamp hebben kan het, met het nieuwe motor-seizoen in de aantocht, veiligheidshalve geen kwaad om hier eens naar te kijken. Doe er je voordeel mee!!

 

 

 

Ik zal de conclusie van de test hier kort neerzetten;

 

Testwinnaar:

Philips XP Moto | Zeer Goed | €18,-

Kooptip:

Osram Night Racer | Zeer Goed | €11,98

 

Overigen;

 

Beru Autolicht | Matig | €4,95

Beru Powerlight Autolicht | Voldoende | €8,95

Blue Hammer | Voldoende | €13,99

Narva Range Power Blue + | Goed | €8,99

Eufab Lampenbox | Slecht | €6,95 (set)

Cartrend Halogeen H4 | Slecht | €4,19

Carflex Autobulb | Slecht | €3,79

Osram Original | Goed | €9,50

Philips Motovision | Zeer Goed | €14,95

Profi-licht H4-Lamp | Slecht | €3,79

Ring Iceblue | Slecht | €6,50

Unitec H4 Halogeen | Slecht | €9,97

 

 

Prijzen onder voorbehoud en per stuk.

Voor de volledige test zie MotoPlus 04-2010

 

Bron: MotoPlus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb de test gelezen (abonnement op MotoPlus): interessant leesvoer! Er blijkt onder meer uit dat de maten van goedkope lampen vaak buiten de toleranties zitten, met als gevolg een verkeerd lichtbeeld. Wat mij meer verbaasde was het feit dat er zulke grote verschillen in lichtopbrengst waren. Hier geven materiaal en vorm van de gloeispiraal de doorslag, alsmede de samenstelling van de gasvulling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedkope lampen zijn over het algemeen bagger. Ik vraag mij af of er wel iemand op de hoogte is van de prijzen van Xenon lampen.

Als ik zie dat er complete ombouwsetjes worden aangeboden voor onder de € 100.-, kun je afvragen welke kwalitieit dat is.

Zie hieronder een overzicht van prijzen van Xenon vervangingslampen.

Let wel dat zijn prijzen excl. BTW Dus reken er voor het gemak maar een vijfde bij om een consumenten prijs te krijgen.

VFRikus

 

post-1168-1267435068.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geven materiaal en vorm van de gloeispiraal de doorslag, alsmede de samenstelling van de gasvulling.

Die grotere licht opbrengst brengt wel vaak een kortere levensduur met zich mee.

De wet op behoud van ellende treed dan weer in werking :)

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip! Handig deze test; was al aan het zoeken naar lampen en weet nu dus wat er te koop is. Met zulke lampenprijzen kan ik zo'n 10 keer mijn H4 lamp verwisselen voor ik in de buurt kom van de prijs van het vervangen van een xenonlamp(gaan natuurlijk wel veel langer mee)! Ben wel benieuwd naar de feitelijke lichtopbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

laten we er nu niet weer een discussie over xenon van maken....we hebben het toch over simpele h4-tjes hier....

:withstupid:

 

We hebben het hier over gewone H4-halogeenlampen; laten we dat zo houden.

 

Ben wel benieuwd naar de feitelijke lichtopbrengst.

Ik zal wel eens een overzichtje posten; even de betreffende test opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de test werd ook uitgelegd wat belangrijk is om een lange levensduur te realisern in combinatie met een hoge lichtopbrengst:

 

hoge lichtopbrengst betekent hogere brand temperatuur. -> goede kwaliteit van het wolfraam draad

goede kwaliteit van het kwarts glas ( wordt trouwens oa gemaakt bij philips special glass stadskanaal )

goede kwaliteit van het bescherm gas.

en nog een paar meer parameters die ik niet mag vertellen :=)

 

wanneer je al deze parameters goed beheerst dan is het zeer zeker mogelijk een lamp te maken met een goede licht opbrengst en een lange levensduur

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter vergelijking een paar voorbeelden:

 

Merk & type - beoordeling - gemiddelde lichtsterkte

Eufab lampenbox - slecht - 31 lux

Ring Ice Blue - slecht - 35 lux

Beru Powerlight - voldoende - 57 lux

Blue Hammer H4 - voldoende - 63 lux

Osram Original - goed - 67 lux

Narva Range Power Blue + - goed - 74 lux

Philips MotoVision - zeer goed - 79 lux

Osram Night Racer - zeer goed - 79 lux (kooptip)

Philips XP Moto - zeer goed - 98 lux (testwinnaar)

 

De beste lamp uit de test geeft dus gemiddeld meer dan drie keer zo veel licht als de slechtste!

 

Een paar quotes uit het interview met een lichtexpert in het begeleidende artikel:

 

Ik probeer het te verklaren aan de hand van de Philips XP Moto. Philips gebruikt hier een compactere en daardoor ook fellere gloeispiraal. Het meer op één punt gerichte licht (spotlight) in deze gloeispiraal kan door de reflector beter verwerkt worden, het licht komt precies daar op de weg waar het nodig is.
Een hetere en dus fellere gloeispiraal heeft als nadeel een verkorte levensduur. Om dit te compenseren is een speciaal gasmengsel nodig en een veel hogere gasdruk. Philips gebruikt daarom uitsluitend kwartsglas dat bijzonder temperatuur- en drukbestendig is en daardoor een langere levensduur garandeert.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van die Philips lampen, zo heb ik ondervonden, is dat ze zeer kort meegaan. Philips Motovision ging bij mij maar 15.000 km mee. Dat was iedere keer een 'schadepost' van rond de 30 euro. Het zijn zeker goede lampen. Zoals hier ook al is aangegeven heeft blijkbaar ieder voordeel z'n nadeel. Gebaseerd op eigen ervaring zou ik willen zeggen dat Philips de levensduur nog niet echt onder controle heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van die Philips lampen, zo heb ik ondervonden, is dat ze zeer kort meegaan. Philips Motovision ging bij mij maar 15.000 km mee. Dat was iedere keer een 'schadepost' van rond de 30 euro. Het zijn zeker goede lampen. Zoals hier ook al is aangegeven heeft blijkbaar ieder voordeel z'n nadeel. Gebaseerd op eigen ervaring zou ik willen zeggen dat Philips de levensduur nog niet echt onder controle heeft.

 

Ligt er natuurlijk aan waarmee je het vergelijkt. Hoelang gaat een goedkope lamp mee? 20.000 km? Want ik heb liever 15.000 km goed zicht (en ben dan ook goed zichtbaar) dan 20.000 km slecht zicht.

 

Eigenlijk een beetje een vraag dus, hoelang gaat de concurent mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Philips heeft een goede service. Als je kunt aantonen dat de lamp erg kort is meegegaan kun je garantie claimen. Philips heeft inmiddels erg veel gedaan om de kwaliteit beter constant te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vorige VFR (die Boertjes nu heeft) zitten nog steeds Motovisions, denk dat ik daarmee cker al 20.000Km gereden heb. Misschien kwestie van mazzel, wie zal het zeggen.

Maar ook ik heb liever 15.000Km goed zicht en iets duurder uit dan 20.000Km minder goed zicht voor minder geld.

Zodra mijn huidige H4lampen defect gaan (of 1 er van :blah: ) dan gaan de Philips Xmoto er in :rolleyes:

 

Groetjes,

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...