Ga naar inhoud

1 bout van collector afgebroken en 1 niet los te krijgen


Gast Benny
 Delen

Aanbevolen berichten

Mijn collector was inmiddels zo'n ontzettende gatenkaas dat de herrie niet meer leuk was. Ik heb dus inmiddels een RVS exemplaar besteld in Engeland en ben maar vast begonnen met het losmaken van de oude collector omdat dit wel eens wat langer kon duren dan gewild....... en dat is gebleken.

 

Ik heb nog 2 probleempjes:

- 1 van de bouten (aan de voorkant gelukkig) is afgebroken, hij brak meteen en direct na de moer, er steekt nu dus nog ongeveer een 5-10 mm schroefdraad uit. Deze moet er echt uit dus.... wat is de beste manier? Mijn idee was: veel inspuiten met "bouten losser", de motor even warmdraaien en dan met een griptang proberen? Iemand anders nog een idee?

- Aan de achterkant zitten er op de flens van de 2 pijpen maar liefst 3 bouten, de onderste 2 heb ik inmiddels los, maar de bovenste kan ik eigenlijk net niet goed genoeg bij. Er zit eigenlijk een metalen plaat in de weg om m'n dopsleutel er ver genoeg op te krijgen. Iemand een tip?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet, Benny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje surfen op internet levert inmiddels al wat meer opties op.

- Linkse uitdraaier gebruiken (al lees ik hier ook nare verhalen over)

- links tapeind er in draaien (alleen niet eenvoudig om een linkse tapper te vinden)

Iemand suggesties tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan je op zo'n uitstekend stukje draadeind een moer lassen, dan heb je weer grip met een sleutel.

De kans is groot, dat de boel in de kop vastgerot zit, dus ik zou een goede kruipolie gebruiken en lang laten inwerken. (Geen WD 40, maar liefst Imal)

Je kan de motor warmdraaien, maar ik denk niet, dat de buren daar blij van worden. Je zou de boel ook een beetje kunnen opstoken, met een verfföhn. Eerst wel lekker inspuiten.

Geef het draadeind ook eens een tik met een hamer, misschien breekt dan de rotzooi, die in de shroefdraad zit.

 

Succes met deze K klus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas geen spullen in huis om te lassen oid.

Voor het heet stoken dacht er eigenlijk aan om zo'n klein gasbrandertje aan te schaffen, formaat van een pen zeg maar. Zou die het heet genoeg maken? En hoe droog moet je dan alles weer maken, gaat je kruipolie niet gelijk de fik in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo,n klein gasbrandrtje heb ik ook en die kan dingen plaatselijk heel erg heet maken. Misschien is een linksdraaiend boortje nog te proberen? Kans dat ie tijdens het boren loskomt. Dat kruipolie verbrandt lijkt mij niet zo'n probleem. Ik zou, zoals al gezegd, de bout meerdere keren behandelen met goede kruipolie en lang(24 uur) laten inwerken. Dan met tikken, kloppen, warmstoken proberen te lossen. Succes!

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo,n klein gasbrandrtje heb ik ook en die kan dingen plaatselijk heel erg heet maken.

 

Wel gebruiken voor dit soort dingen? Of wordt het dan te heet? En moet je dan alleen het draadeind verhitten of ook het aluminium er om heen?

Ik heb voor mzelf inmiddels wel besloten dat ik de boormachine voorlopig nog even laat staan, er steekt nog aardig wat uit, pas als dit ook is afgeboken ga ik denk ik maar aan de slag met een boormachine e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Richt de vlam van dat kleine brandertje op het draadeind, de warmte wordt vanzelf wel naar binnen geleid.

Als je een goed brandersetje koopt, zitten er meestal ook nog soldeerpunten bij, heel handig, als je een keer wat moet solderen op een plaats waar geen stroomaansluiting is te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik het voor elkaar, alles is los.

De brander was uiteindelijk niet nodig, ik denk dat de kruipolie van gisteren de hele nacht goed z'n werk heeft gedaan. Een paar klappen met een hamer hebben ook bijgedragen dus jullie hulp is niet voor niets geweest.

Nogmaals erg bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik het voor elkaar, alles is los.

De brander was uiteindelijk niet nodig, ik denk dat de kruipolie van gisteren de hele nacht goed z'n werk heeft gedaan. Een paar klappen met een hamer hebben ook bijgedragen dus jullie hulp is niet voor niets geweest.

Nogmaals erg bedankt voor de tips!

 

 

Misschien de de handigste tip?!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de de handigste tip?!?

Mooie How To inderdaad, dank daarvoor, maar deze had ik al uitgebreid doorgenomen voor ik ben begonnen :D

 

Ik heb inmiddels wel nog een vraagje, wat voor soort bouten en moeren zal ik gebruiken bij de montage? Ik koop alles nieuw en RVS lijkt mij logisch, maar is dit wel zo logisch? En hoe zit dat dan met kopervet? Het is op zich geen heel nare klus maar ik heb wel RVS gekocht om deze klus nooit meer over te hoeven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen RVS gebruiken, tenzij het dezelfde treksterkte heeft. Bij gebruik van gewone stalen tapeinden en moeren heb je ook geen probleem als je het met ceramische pasta monteert. Geen kopervet gebruiken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen kopervet gebruiken.

VFRikus

Wat is er toch mis met kopervet? In zo'n beetje alle howtoos die ik las over remblokken vervangen wordt het achterop de blokken gesmeerd om piepen te voorkomen. In fietstechniek wordt het ook gebruikt om onderdelen die van verschillende metalen(bv staallegeringen en alluminium) aan elkaar te monteren. Juist om galvanische corrosie tegen te gaan. Ik heb laatst een pot gekocht en die staat nu onaangeroerd in mijn garage na jouw tip om het zeker niet op achterkant remblokken te smeren(zit nu niets op en piepen niet). Waarom wordt het allom aangeraden, als er een betere oplossing is?

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik het al jaren voor zaken die erg heet worden of voor rvs op rvs verbindingen dus rvs bout in rvs tapgat. werkt perfect, is voornamelijk voor de hitte bestendigheid waarbij andere vetten verbranden. Ceramisch vet is ook goed, tast alleen bv niet je chroom aan, mocht je in een onbewaakt ogenblik vet op bv je uitlaat smeren en het later verwijderen kon bij kopervet wel eens een flinke laag chroom weg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...