Ga naar inhoud

1 bout van collector afgebroken en 1 niet los te krijgen


Gast Benny
 Delen

Aanbevolen berichten

Koper en aluminium gaan niet samen. Het aluminium legt het af tegen het koper. Als je een koperen spijker onder in een kale aluminium boot legt dan gaat hij er doorheen. Kan een jaar duren kan 5 jaar duren maar hij gaat er uit. Waarom er geen koperpasta op een stalen tapeind met een stalen of koperen moer (die nog wel eens gebruikt worden voor uitlaat spruitstukken) weet ik eigenlijk niet en zie er ook het nadeel niet van maar misschien dat iemand (vfrikus) dat toe kan lichten.

 

Als je RVS tapeinden wil gaan gebruiken kun je die gewoon ook met de juiste treksterkte krijgen en denk ik ook dat de treksterkte wel afdoende is maar pas dan wel heel goed op dat je daar geen rvs moer op draait zonder het juiste vet er tussen want rvs op rvs vreet vast en dat kan heel snel gebeuren en of kopervet of keramisch vet dan afdoende is durf ik niet te zeggen maar ik zou rvs op rvs niet gokken en dan kiezen voor de rvs tapeinden met de koperen uitlaat moeren met een klodder keramisch of koper vet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koper en aluminium gaan niet samen. Het aluminium legt het af tegen het koper. Als je een koperen spijker onder in een kale aluminium boot legt dan gaat hij er doorheen. Kan een jaar duren kan 5 jaar duren maar hij gaat er uit. Waarom er geen koperpasta op een stalen tapeind met een stalen of koperen moer (die nog wel eens gebruikt worden voor uitlaat spruitstukken) weet ik eigenlijk niet en zie er ook het nadeel niet van maar misschien dat iemand (vfrikus) dat toe kan lichten.

 

Als je RVS tapeinden wil gaan gebruiken kun je die gewoon ook met de juiste treksterkte krijgen en denk ik ook dat de treksterkte wel afdoende is maar pas dan wel heel goed op dat je daar geen rvs moer op draait zonder het juiste vet er tussen want rvs op rvs vreet vast en dat kan heel snel gebeuren en of kopervet of keramisch vet dan afdoende is durf ik niet te zeggen maar ik zou rvs op rvs niet gokken en dan kiezen voor de rvs tapeinden met de koperen uitlaat moeren met een klodder keramisch of koper vet

 

Uiteindelijk draai de tapeinden in een aluminium blok. En dat is dan juist de plek waar je zeker geen rotte plekken wil. En om nu keramische pasta aan de ene kant van het tapeind te smeren en kopervet aan de andere kant gaat mij iets te ver.

Ik ga gewoon alle tapeinden en moeren in staal aanschaffen en met keramische pasta monteren denk ik. Is ook wat er op zat dus ik koop gewoon een beetje origineel terug. Is er verder nog iets te doen tegen het roesten hiervan? Mischien na montage een beetje keramische pasta over de moeren smeren? Of een klein likje hammerite? Of zijn dit panische gedachtes die ik nu heb? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu de reden dat ik graag ceramische past gebruik, dat gaat altijd overal goed met alle materialen.

Als je er nu van uit gaat dat je brommer tenminste 13 jaar oud is en dit waarschijnlijk na montage nooit weer los is geweest dan kan je er van uit gaan dat als je nu voor montage pasta aan de schroefdraad smeert je hem over 13 jaar vrijwel zeker beter los krijgt dan nu.

Bedenk wel dat er in de fabriek geen kruimel vet gebruikt word bij montage!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zit na bloed, zweet, tranen en een hoop gevloek eindelijk m'n RVS collector er onder en helemaal dicht. Wat een bereklus was dat. Als alles goed gaat ben je zo klaar en is het in een halfuurtje gedaan.

In mijn geval dus pech met het demonteren en nog meer pech met het monteren. Ik had lekker goedkoop in de UK compleet RVS gekocht (op de 2 kleine achterste bochtjes na) maar goedkoop bleek duurkoop. Het paste voor geen meter en uiteindelijk uitgevogeld dat 1 van de voorste bochten te lang was!!! :wall:

Uiteindelijk is de zaag er dus aan te pas gekomen maar was ik wel een paar uurtjes verder. Voor je dan eindelijk gevonden hebt waar het aan ligt.....

Maar, hij mag er wezen, heerlijk geluid icm m'n carbon en RVS eindpijp. Keramische pasta overal tussen en een klein beetje gungum achtig spul waar de 2 voorste bochten in de collector gaan.

Allemaal erg bedantvoor de reacties, tips en trucs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Benny,

 

Gefeliciteerd; was ff een bevalling maar het is je gelukt! Ben benieuwd, zaterdag zal ik hem wel kunnen bewonderen denk ik.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Benny,

 

Gefeliciteerd; was ff een bevalling maar het is je gelukt! Ben benieuwd, zaterdag zal ik hem wel kunnen bewonderen denk ik.

 

Ron

Ik was inderdaad van plan om te komen, maar haak helaas toch af. Ik heb wel foto´s geschoten dus die zal ik snel hier ff posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, hieronder de piccies.......

En ik maar denken dat glimmende dingen monteren sneller ging dan dingen glimmend maken. :D

post-3162-1270547165.jpg

post-3162-1270547175.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er gezond uit! Bloed zweet en tranen wel waard, lijkt mij.

Na een paar nachtmerries heb ik er inderdaad heerlijk van geslapen toen het er eenmaal onder zat :D

Ik heb er nog even aan gedacht om m´n hele blok voor de gelegenheid eens goed schoon te gaan maken..... daar heb ik verder alleen maar van gedroomd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht dat niet het geval zijn, dan mag iemand mijn motor best eens een weekendje lenen om z´n gezondheid wat op te krikken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nu ik toch op dit topic zit...heb je ook foto's van de 2 achterste cilinders? Ik zit altijd dat die pijpen boven elkaar zitten. Hoe zit dat dan met die bochten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...