Ga naar inhoud

remklauwen reviseren


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst nieuwe remblokken voor laten vernieuwen en nu loopt mijn voorremmen zwaar aan. Ik heb begrepen dat mijn cilinders niet genoeg terugzakken ( beetje tegen de klauwen schoppen en het euvel is weer over).

 

Nu is de vraag: is het handig om de vloeistoffen en de rubberen seal gelijk te vernieuwen samen met zuiger schoonmaken (indien nog mogelijk)? hoeveel geld en tijd dit ongeveer gaat kosten (geen bleeder gereedschappen)? en als dit allemaal beetje lang kan duren dan de vloeistof wissel apart van reviseren kan gebeuren? Ik heb geen overdekte werkplek.

Ik heb beetje op de site rond gekeken en gezien dat je de zuigers gewoon met een schuursponsje kan doen, maar levert dit niet juist krassen op? nog speciale vloeistof hiervoor nodig of gewoon een sopje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je de zuigers er uit haalt moet je de vloeistof al verversen, dus dat lijkt me geen probleem.

De zuigers schoonmaken met een schuursponsje is geen probleem, als het maar een heel fijn sponsje is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe rubbers zijn per remtang een paar euro (2 stofringen + 2 keerringen) en het kan natuurlijk nooit kwaad die te vervangen en is makkelijk zelf te doen. Neem een klein zakje mee naar de dealer en vraag of je een likje remmenvet mag hebben, losse tubes zijn niet goedkoop en je hebt maar heel weinig nodig. Zoals VFRikus al meldt moet je de remvloeistof verversen (waneer is dit voor het laatst gebeurt?) en al je niet weet hoe je moet ontluchten is het ideaal om dit alles op de sleuteldag in Delft te doen, daar is vast iemand di e het kan uitlegggen en heb je meteen een extra stel handen wat het een stuk makkelijker maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rem revisie onderdelen zijn duur. Voor een Yamaha thunderace was ik 60 euro kwijt voor beide voorrem klauwen (stofhoesjes en remolie keeringen ) Bij het vervangen van de remblokken altijd eerst de zuigers iets naar buiten pompen en reinigen. Met een binnenwerkse snapring tang de zuiger pakken en deze draaien. Dan weer reinigen. Nu heb je alle vuiligheid naar binnen geduwd. ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst nieuwe remblokken voor laten vernieuwen en nu loopt mijn voorremmen zwaar aan. Ik heb begrepen dat mijn cilinders niet genoeg terugzakken ( beetje tegen de klauwen schoppen en het euvel is weer over).

 

Nu is de vraag: is het handig om de vloeistoffen en de rubberen seal gelijk te vernieuwen samen met zuiger schoonmaken (indien nog mogelijk)? hoeveel geld en tijd dit ongeveer gaat kosten (geen bleeder gereedschappen)? en als dit allemaal beetje lang kan duren dan de vloeistof wissel apart van reviseren kan gebeuren? Ik heb geen overdekte werkplek.

Ik heb beetje op de site rond gekeken en gezien dat je de zuigers gewoon met een schuursponsje kan doen, maar levert dit niet juist krassen op? nog speciale vloeistof hiervoor nodig of gewoon een sopje?

 

 

Ik heb een revisie set (seals) gekocht bij David Silverspares.co.uk.

 

Het makkelijkst is om je zuigers eruit te halen als je remklauwen los hangen en dan rustig in je remhendel te knijpen. De zuigers die nog he meest vrij zitten komen dan eerst naar buiten. Deze zul je moeten tegen houden tot dat alle vier de zuigers gelijkmatig en even ver uit de remklauw zijn geduwd (tot het randje). Dan kun je ze er vrij gemakkelijk uitnemen. Maak dus gebruik van de hydraulische remdruk! Als de zuiger alleen aan de rand vuil zijn hoef je verder niets te poetsen!! Je beschadigd anders alleen de zuigers maar!!

 

Seals verwisselen is heel eenvoudig. Als je ze er maar 'nat' met remvloeistof er in zet. het vullen gaat het makkelijkst als je een grote injectiespuit hebt. Dan vul je het remsysteem vanuit de remklauwen. NA het vullen een minuut of tien wachten en je hebt weer super harde remmen.

 

 

Veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lonely rider,

 

ik heb dezelfde VFR 750.

Ga eens op mijn topic kijken "Help, mijn VFR geraakt niet aan de praat!" bij Techniek.

Ik had vóór ik aan de VFR gewerkt heb nog nooit een sleutel in mijn handen gehad en heb ook de remklauwen gereviseerd.

Er staat stap voor stap hoe je het moet doen, met de nodige foto's bij.

Van kost viel het mee. Voor de setjes rubbers was het een 7 Euro per setje, je hebt er wel 2 nodig per klauw.

En verder nog remolie, een staalborsteltje, een haakje om te krabben en een héél fijn schuurpapiertje om het hardnekkige vuil eraf te krijgen.

Ik ben zo'n 2 uur bezig geweest aan één klauw.

 

Als je nog vragen hebt, stel maar, ik ben intussen een expert geworden!!! :whistle:

 

Groetjes,

Caro

Link naar reactie
Delen op andere sites

................En verder nog remolie, .......................

Als je nog vragen hebt, stel maar, ik ben intussen een expert geworden!!! :whistle:

 

Een echte expert zegt remvloeistof, want het is geen olie in de zin van het woord. :tease:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet muggenziften hé ;)

was ook een grapje van dat expert zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder ervaring een revisie van remklauwen tot een goed einde brengen zijn ook geen grapjes meer! Dat is bloedserieus werk :worshippy:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, toch wat respect voor mijn werk! :yahoo:

Hahahaha! ;)

Caro

aangepast door cake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je nieuwe stofringen etc kopen. Eerst werkte je rem toch ook prima? Iemand heeft de vuile remcilinders gewoon teruggedrukt en nieuwe remklauwen geplaatst. 'Domme' fout maar kan gebeuren. Aanname: dit scenario acht ik het meest waarschijnlijk.

 

Remblokker er weer uit en cilinders er 1 cm uitpersen. NIET d'r uithalen. Die vuile rand schoonpoetsen, desnoods insmeren met ATE remvet en de bussen weer terugduwen. Werkt het dan nog allemaal niet, ga dan maar eens aan serieus schoonmaken denken. Zo snel zijn die ringen niet versleten.

 

Deze tip gaat je waarschijnlijk veel geld en arbeid besparen, geloof me. Remvloeistof vervangen doe je doormiddel van doorspoelen en dus NIET door eerst je leidingen te laten leeg lopen. Kan allemaal wel, maar het leven is al 'moeilijk' genoeg, dus wees gewoon efficient.

 

Koop voor het geld dat je overhoud maar een bloemetje voor iemand, die je waardeert. Goed voor je karma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat mijn cilinders niet genoeg terugzakken ( beetje tegen de klauwen schoppen en het euvel is weer over).

 

Dit was bij ons ook het geval, eens je er eens tegen schopte ging het ook weer voor even!

Als het echt begonnen is met de remblokken te vervangen, kan je proberen met ze er wat uit te drukken, maar anders zal het toch opengooien en uitkuisen worden vrees ik!

 

Groetjes,

Caro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allen voor de tips en scenarios. zal een dezer dagen definitievekeus maken.

 

Heb eigenlijk geen zin in om het compleet te reviseren, maar mocht het verstaan met een beetje schoonmaken van de zuigers dan laat ik het daarbij en dan verder beetje optisch nog opleuken/schoonmaken. Remvloeistof moet nog een keertje verwisselt worden, alleen heeft die idoot (lees vorige eigenaar) muurvast ipv vingervast. ik zit te denken aan een complete vloeistofwissel nadat de remmen weer okay zijn; gebruiken hem dagelijks voor woon-werk. Mits een lichte schoonmaakbeurt zoals voorgesteld door Syhoro voldoet. anders dan maar helemaal alles dr'op en aan de complete revisie doen met seals en de hele klauw grondig binnenste buiten keren.

 

 

@cake : ah, die post van jou had ik nog een beetje in me achterhoofd. Had het toen met grote interesse gevolgd. klasse werk! Straks kan je er vele zomer van genieten nog. Wist alleen niet meer precies waar je post staat. Ik zal het nog eens preciezer napluizen.

 

edit: nog één ding, kan de remklauw nou af zonder dat de hele systeem gelijk leegloopt??? lijkt mij toch niet, toch? :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

jawel, je haalt de klauw eraf, pompt de zuigers er wat uit en dan pas koppel je de klauw af.

Het grootste deel van de vloeistof blijft in het reservoir zitten, maar voor hetgene eruit loopt hang je best een flesje of zo, want als dat spul op je lak komt, vreet het de hele boel eraf!

 

Groetjes,

Caro

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit: nog één ding, kan de remklauw nou af zonder dat de hele systeem gelijk leegloopt??? lijkt mij toch niet, toch? :oops:

Als je alleen de zuigers wilt schoonmaken, hoef je het systeem NIET te laten leeglopen. Remklauwen losmaken, van schijf trekken, remblokken d'r uit en voorzichtig de zuigers er een klein stukje uitpersen. Poetsen maar.

 

Dus ja, klauw kan d'r af zonder leeglopen systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...