Ga naar inhoud

Klein probleempje


Trunks81
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo Allemaal

 

Zal wel een rare vraag zijn nu heeft mijn nieuwe vfr een bok, Alleen het lukt me niet op hem op de bok te zetten.

Wat ik doe ik ga op de bok staan er probeer met mijn gewicht hem op de bok te krijgen, pak dan ook nog de buddy handle vast.

Wie heeft er tips ?

 

Groetjes Trunks81

 

Er van uitgaande dat je een "normaal" gewicht en spierkracht hebt moet het geen probleem zijn.

Het is geen brommertje natuurlijk maar het zou moeten lukken.

Ik zou toch die bok eens laten nakijken.

 

Bij mij gaat het wat lastiger als ik een plankje onder de bok leg, maar dat is logisch want dan verstoor ik de hefboomwerking en dat luistert kennelijk nogal nauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt het om het achterwiel op een plankje van +/- 1.5 a2cm te zetten en dan op bokken dat moet dan makkelijker gaan.

 

succes de Erwin.

aangepast door De Erwin
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kon het ook niet in het begin, en moest het ook leren:

- stuur rechtzetten, linkerhand op linkergreep

- rechterhand onder het metaal onder je zadel

- middenbok naar beneden duwen tot hij de grond net kan raken

 

dan is de truuk plotseling veel kracht op de middenbok te zetten, een klein beetje veerkracht te gebruiken en dan in één snelle beweging de fiets op de bok zetten. veel kracht met je handen moet je niet zetten.

 

traag en geleidelijk aan met de voet duwen op de bok werkte bij mij niet

aangepast door Teus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ook bovenstaande niet met nat weer :)

 

Vergeet in principe de middenbok met nat weer.

 

 

Kijk ook uit WAAR je opbokt (Heb hem ook een keer laten donderen omdat de bok op een te laag punt stond.... voorband EN achterband raakten opgebokt de grond... Gelukkig bleef-tie hangen tegen een schot aan de muur met de koffer :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook uit WAAR je opbokt (Heb hem ook een keer laten donderen omdat de bok op een te laag punt stond.... voorband EN achterband raakten opgebokt de grond... Gelukkig bleef-tie hangen tegen een schot aan de muur met de koffer :) )

 

En hoe de staat van de middenbok is. Ik heb een ZZR1100 laten omdonderen omdat tijdens het opbokken de voetsteun afbrak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie kunnen misschien eens een maand of 3 mijn dieet volgen, ik ga gewoon op de voetsteun van de bok staan en klaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

 

Als je wilt kan ik wel een keer meekijken en waar nodig tips geven. (dan heb je ook een paar extra handen als het een keer niet goed gaat ;))

Ik zag dat je in den Bosch woont en daar werk ik dus waarschijnlijk een kleine moeite.

 

Laat maar even weten.

 

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe ook bovenstaande niet met nat weer :)

 

Vergeet in principe de middenbok met nat weer.

 

 

Kijk ook uit WAAR je opbokt (Heb hem ook een keer laten donderen omdat de bok op een te laag punt stond.... voorband EN achterband raakten opgebokt de grond... Gelukkig bleef-tie hangen tegen een schot aan de muur met de koffer :) )

waarom geen middenbok als het nat is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me ondertussen wel gelukt, was wel even wennen want mijn vorige vfr had geen bok,

Deed het op de manier van hansM dus bij de duosteps pakken.

Wil hem alleen opbokken zodra ik de ketting moet inspuiten.,

Maar alle bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bok hem elke dag minimaal twee keer op, ook met nat weer, en eigenlijk zonder echte moeite.

Als je van te voren bedenkt dat het moeilijk is, dan is dat ook zo. ;)

 

kwestie van goed gaan staan, kijken waar je de bok tegen de grond drukt, voet goed zetten en terwijl je doordrukt even in de goede richting denken.

geloof me, dat werkt (altijd!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

kwestie van goed gaan staan, kijken waar je de bok tegen de grond drukt, voet goed zetten en terwijl je doordrukt even in de goede richting denken.

geloof me, dat werkt (altijd!).

 

 

Even voelen of hij goed recht staat / heel de bok aan de grond komt voorkomt ook veel gehannes.

Gebruik zelf altijd het buddy handvat erbij maar ik weet niet zeker hoe dit bij de 750 zit.

 

Met mijn lessen had ik er echt een hekel aan, telkens met het van de bok halen ging het dan verkeert en viel hij van me af.

Respect naar de rijschool dat ze het toch telkens weer opnieuw aanmoedigde om te proberen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat handigheid in deze kan in ieder geval onnodige ergernis en vast ook onnodige (kuip)schade voorkomen, voor mij werkt;

 

- 'bokplek' voorinspecteren (< 0,5 sec ;) ), ondergrond 'hard' , vlak genoeg en in ieder geval niet met 't voorwiel bergaf, en ja dat geldt ook al op een bol wegdek ;)

- bok tot op de grond bewegen en 'voelen' of beide poten 'staan', zien lijkt mij geen optie.

- rustig met volle gewicht, in mijn geval ruim onder de 80 kilo in vol 'bikers-ornaat' op de bok gaan staan.

- mijn gewicht in combinatie met de lengte van de bokhefboom is dan net teweinig. Dat tekort aanvullen door bij (RC36-I) het aluminium handvat onder het zadel wat op te tillen, kan ook met de passagiersgreep, die zit wat verder en hoger, of de linker stuurhelft van het volledig naar links geslagen stuur wat meetrekken.

 

Aan hierboven eerder genoemde methoden waarin de woorden 'plotseling', 'veel kracht' en 'snelle beweging' voorkomen geef ik niet de voorkeur, regen maakt weinig uit in mijn beleving. Je zou met je voet van de bok kunnen schieten, maar zoals ik opbok lijkt me die kans minimaal.

 

Doe er je voordeel mee, oefening baart kunst.

Succes, ópbok-ze'

 

Bullmoose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me ondertussen wel gelukt, was wel even wennen want mijn vorige vfr had geen bok,

Deed het op de manier van hansM dus bij de duosteps pakken.

Wil hem alleen opbokken zodra ik de ketting moet inspuiten.,

Maar alle bedankt voor de tips.

Er zijn meer omstandigheden dan alleen bij kettingsmeren waarbij het handig/veilig is de motor op zijn middenbok te zetten. Zeker de moeite waard om op te oefenen. Als je er wat vaardigheid in hebt gekregen is het een fluitje van een cent en sta je niet te stuntelen op het moment dat het nodig is. Ik zet mijn VFR bij thuiskomst na een rit altijd op de middenbok; staat ie lekker stevig en rechtop. Zelfs bij tanken doe ik dat meestal. Bij tussenstops ed ook vaak(kan je je bike, als je dat wil, ook nog veilig als stoel gebruiken..).

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...