Ga naar inhoud

De nieuwe Bridgestone battlax BT-023...


 Delen

Aanbevolen berichten

Dan is het eigenlijk al een band die niet eens geschikt is voor rijden met een duo passagier. Mijn VFR zit met ons tweetjes er op al dik boven de 365 kg.

MPR2 cupt trouwens ook dan niet.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

MMMMM :?

 

Eigenlijk zou mijn voorkeur gaanderweg dit topic toch uitgaan voor de MPR2, huidig nog de standaard Battlax021 welke 12.000 km hebben "gereden"

voorband toch redelijk gecupt. al moet ik zeggen dat natuurlijk een weekendje Dolomieten ( 1 streep autobahn heen 1 1/2 dag touren 1 streep Autobahn terug) de levensduur niet echt bevorderen

 

Deze week gaan dan toch maar de Battlax 023 erop onder het motto een gegeven paard mag je niet in de bek kijken

( Motorbeurs 2010 bridstone actie Hi Hi Gratis setje Jooooooooooh !!!!)

 

maar anders was ik echt gegaan voor de MPR2

aangepast door VFRiend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ik misschien beter ook kunnen doen, zo'n GT-achterband. Zoals ik eerder meldde in dit topic ben ik na 4700 km al 2,5 mm profiel kwijt en cupt de band behoorlijk. Als ik dan lees dat er op deze 'normale' BT023 staat: "max 365 kg" dan moet ik zeggen dat ik daar met volle bepakking héééél dichtbij zat...

Tel hier dan nog wel even het gewicht bij dat de voorband mag hebben of rij je met al het gewicht op je achterband?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tel hier dan nog wel even het gewicht bij dat de voorband mag hebben of rij je met al het gewicht op je achterband?

 

 

Alles wat er naast een bestuurder nog op een motor zit komt toch hoofdzakelijk op de achterband terecht.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat er naast een bestuurder nog op een motor zit komt toch hoofdzakelijk op de achterband terecht.

VFRikus

Als ik er opzit past er toch echt niemand meer naast :schater:

 

maar van het gewicht van de motor zelf plus bestuurder zal toch grofweg de helft op het voorwiel komen, dus dan kom je met 365 op het achterwiel een heel eind lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik er opzit past er toch echt niemand meer naast :schater:

 

maar van het gewicht van de motor zelf plus bestuurder zal toch grofweg de helft op het voorwiel komen, dus dan kom je met 365 op het achterwiel een heel eind lijkt mij.

 

Daarom zit een duo ook achterop.

Maar ik denk dat toch het meeste gewicht bij beladen op het achterwiel komt. Met een duo maak je een stuk sneller een wheelie dan solo.

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?act...ost&id=3786

 

En zet hier nog eens twee personen op van ruim 80 kg. schoon aan de haak.

Zijkoffers zijn 11 kg. p.st.

Topkoffer en tent een kleine 20 kg.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb ze besteld.

een setje voor 250 euro. moet kunnen. en pas betalen als ik ze binnen heb.

niet goed dan gewoon retour.

 

dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

kort vereenvoudigd sommetje ter indicatie:

uitgaande dat het zwaartepunt van een motor (220 kg) met bestuurder (80 kg) precies tussen voor en achterwiel zit, heb je 150 kg op beide wielen.

passagier: + 80kg recht boven achterwiel.

zijkoffers: + 22 kg recht boven achterwiel.

de topkoffer en tent hangen achter het achterwiel en zullen dus de last op het voorwiel verminderen.

als het zwaartepunt van topkoffer en tent 30cm achter het achterwiel hangt, en je wielbasis 150cm is, het je een arm van 1:5

dat wil zeggen dat de last op je voorwiel met 1/5 van 20 kg = 4 kg afneemt. de last op je achterwiel neemt dan met diezelfde 4kg toe plus de 20 kg gewicht.

 

totaal last voorwiel: 146 kg. achter: 276.

 

Dat je ondanks dat je passagier midden boven je achterwiel zit toch eerder een wheelie trekt, komt door de massatraagheidskracht die een achteroverdraaiend moment veroorzaakt rond het achterwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet bekennen zelf even niet gedacht te hebben aan de lastverdeling, dom. :oops:

Kan me verder wel redelijk vinden in deze berekening, ongeacht of die gewichtsverdeling nou wel precies 50/50 is of niet. Echter, waarom is er dan een GT-band voor zwaardere motoren want de genoemde modellen wegen misschien 100 kg meer dan een VFR, maar daarvan komt dus toch maar 50 kg op het achterwiel. Opgeteld bij de 276 kg uit deze berekening zit je nog steeds ca 40 kg onder de vermelde 365 kg voor de 'normale' BT023.... Dan kun je wel een bungalowtent meenemen! (of vergeet ik weer iets in mijn berekening?)

 

Hoe dan ook, mijn achterband valt me vooralsnog flink tegen. Zou daar wel eens een Bridgestone-techneut naar willen laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet bekennen zelf even niet gedacht te hebben aan de lastverdeling, dom. :oops:

Kan me verder wel redelijk vinden in deze berekening, ongeacht of die gewichtsverdeling nou wel precies 50/50 is of niet. Echter, waarom is er dan een GT-band voor zwaardere motoren want de genoemde modellen wegen misschien 100 kg meer dan een VFR, maar daarvan komt dus toch maar 50 kg op het achterwiel. Opgeteld bij de 276 kg uit deze berekening zit je nog steeds ca 40 kg onder de vermelde 365 kg voor de 'normale' BT023.... Dan kun je wel een bungalowtent meenemen! (of vergeet ik weer iets in mijn berekening?)

 

Hoe dan ook, mijn achterband valt me vooralsnog flink tegen. Zou daar wel eens een Bridgestone-techneut naar willen laten kijken.

 

 

Kan je misschien een fototje kunnen plaatsen? Een goede foto zegt meer dan....

 

Rij je toevallig nog met de standaard vering/demping?

En over de gewicht verdeling; gewoon twee weegschalen nemen die er tegen kunnen.Eén onder het voor- en achterwiel. Met alles erop en er aan op de motor zitten en je hebt het gewicht per wiel, en de twee opgeteld krijg je het totaal gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel gewicht een band mag dragen is af te leiden uit het draaggetal : bv 190/50/zr17 73W. 73 W verteld hoeveel gewicht een band mag dragen @ juiste banden spanning.

Een 190/55/17 75W mag dus meer massa torsen. In de data bladen van de banden merken kun je de data vinden.

 

zie http://home.wanadoo.nl/djieps/Djiep's_.../band/taal.html

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de bt-023 banden erop laten zetten bij tenkate motoren.

 

Ze kwamen er achter dat me voorwiel lagers compleet kapot waren gedraaid...dus dat maar ook ff vervangen..koste me 20euro extra, viel me enorm mee.

Heb nu zon 600km op de banden gereden en ze voelen lkkr vertrouwd aan, het insturen gaat erg soepel.

 

Binnenkort weekendje sauerland/eifel dus dan moeten ze zich nog ff echt bewijzen..:)

 

Khad geen afspraak gemaakt dus moest een uurtje w8en, geen probleem daar want er is genoeg om je ogen uit te zien...:))))Wat een motoren rijden daar af en aan zeg.

Voor de volgende onderhoud die ik zelf niet kan doen ga ik ook maar daarheen denk ik, goeie vertrouwde zaak.

 

Sjors

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...