Ga naar inhoud

Koeling


Gast Glenn
 Delen

Aanbevolen berichten

Hey allemaal !

 

Vandaag iets bizar meegemaakt tijdens het rijden.

Ik was op de autostrade aan het rijden, 130 km/u, al 80 km aan een stuk, motortemperatuur bleef netjes 78 graden.

Toen het plots begon te regenen, ben ik 110 km/u gaan rijden, en toen is de motortemperatuur in minder dan een minuut van 78 graden tot onder de 35 graden gezakt.

Ben toen even aan de kant gestopt, motor stationair laten draaien, waterreservoir zat nog mooi op maximum, kwam wel veel witte rook uit de uitlaat.

Ik vreesde even voor een cilinderkoppakking, maar dan zou de temperatuur moeten stijgen...

Ik dacht aan de thermostaat ofwel bleef de koelventilator aangestuurd?

Na even wachten, ben ik dan verder gereden, motor kwam terug op 72 à 73 graden en zakte niet meer tijdens het rijden, probleem opgelost.

Iemand van jullie dat dit ook al heeft voorgehad?

 

Met vriendelijke motorgroeten,

Glenn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij regen kan de temperatuur inderdaad wat zakken, maar tot aan de 35 graden is wel heel heftig.

Witte damp uit je uitlaat hoeft niets te betekenen, een liter benzine geeft bijna een liter water in de vorm van condens.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Syhoro heeft hier ook al eens melding van gemaakt van het sterk zakken van de temperatuur tijdens regen en ik heb het zelf ook eens mogen ervaren.

Regen op de radiator vraagt zoveel warmte tijdens verdampen dat het extra afkoeling geeft.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

.............Regen op de radiator vraagt zoveel warmte tijdens verdampen dat het extra afkoeling geeft.

VFRikus

Volgens mij zit er daarom een thermostaat in. Als ik het verhaal zo lees zou ik die verdenken, maar dan zou Glenn meer variatie in de temperatuur moeten zien

 

Glenn????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met je eens als je denkt dat door middel van de thermostaat de extra afkoeling door de regen geen invloed zou mogen hebben. Uiteindelijk heeft je auto daar ook geen last van.

Echter: de praktijk met de VFR wijst anders uit. Ieder, door een thermostaat geregeld, koelsyteem heeft een kleine by pass en blijkbaar is deze zo groot dat de temperatuur in bepaalde omstandigheden hier door kan zakken.

Daarnaast is door het gedeeltelijke thermosyphon principe de temperatuur al niet zo heel mooi af geregeld.

Bij koud weer is een constante temperatuur van 78 graden heel gewoon, maar met buiten lucht temperaturen rond / boven de 20 graden word ook deze afgeregelde temperatuur hoger.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, dat heb ik al zo vaak gehad. Mijn idee is: de temperatuurdaling gebeurt zo snel, dat dit niet anders dan een meetfout als gevolg van de regen kan zijn. Het is onmogelijk dat het blok in 1 minuut werkelijk van 78 naar 35 graden daalt. Vooral de snelheid waarmee je de temperatuurmeter ziet zakken verraadt een meetfout. Ik zou me er geen zorgen over maken, en vooral gewoon doorrijden. Als je langs een nat stuk rijdt, en je temperatuur zakt zo snel in, en je rijdt daarna weer over een droog stuk, zie je de temperatuur onmiddelijk weer razendsnel omhoog gaan. Ik maak me er geen zorgen meer over, het kan onmogelijk een kapotte thermostaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heet een meet fout. Het ligt er maar net aan waar de sensor van de dashboard meter zit.

Blijkbaar vlak bij de waterslang aansluiting van radiator het blok weer in.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heet een meet fout. Het ligt er maar net aan waar de sensor van de dashboard meter zit.

Blijkbaar vlak bij de waterslang aansluiting van radiator het blok weer in.

VFRikus

Helemaal verklaren kan ik het ook niet, en ik noem het dan maar meetfout, ik leid het alleen maar af uit de onmogelijkheid een blok aluminium zo snel af te koelen en weer op te warmen zonder dat het barst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal verklaren kan ik het ook niet, en ik noem het dan maar meetfout, ik leid het alleen maar af uit de onmogelijkheid een blok aluminium zo snel af te koelen en weer op te warmen zonder dat het barst.

Klinkt ergens wel aannemelijk incombinatie met Rikus zijn post over de extreme koeling in de radiator tijdens regenbui.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even in de partsbase gekeken en ik zie een temperatuur sensor op de voorste cilinderkop zitten, maar dan wel aan de achterkant. Die kan inderdaad nooit zo snel van waarde veranderen.

Er moet dus nog eentje zijn die de meter op het dashboard aan stuurt, maar die kan ik zo snel niet ontdekken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen,

 

Er zit vlgs mij maar één ECT sensor op een VFR (Engine Coolant Temperature Sensor).

Het zou mij niets verbazen dat er ergens vocht voor gezorgd heeft dat de temperatuur (in gemeten waarde) ineens terug liep naar 35gr.

 

Testen door al stationair draaiend eens wat intensief te wassen zou misschien een clou kunnen opleveren.

 

Vrgr Newie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stationair draaien en wassen heeft geen zin, want dan heb je geen rijwind en vreijwel geen vloeistof circulatie.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rikus,

 

Vloeistofcirculatie hoeft ie vlgs mij niet te hebben als het een electrisch manko is (mijn idee) en bij stationair "verzuipen" door hem zeiknat te spuiten wordt hij volgens mij nog wel natter dan bij rijden in regen.

 

Gr Newie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nat worden van sensoren heeft geen invloed op de werking. En deze temperatuur val is ook geen elektrisch manko.

Houd er wel rekening mee dat het koelsyteem van de VFR wat betreft principe en werking uit het begin van de vorige eeuw stamt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...