Ga naar inhoud

"tik" bij remmen; balhoofd of voorrem?


TIS
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Als ik met mijn 98VFR rustig aanrem en dan geleidelijk doorknijp voor een serieuze remactie, voel ik een soort "knikje" dat voor mijn gevoel uit de voorvork/balhoofd komt. Dit voel je zowel bij remmen vanaf hogere als lagere snelheid (120 km/h maar ook 40 of 20 km/h). Ik ben ermee naar mijn motorzaak gegaan, monteur heeft er op gereden, en zegt dat het waarschijnlijk niet het balhoofd is, maar de voorrem. De voorrem zit "zwevend" gemonteerd i.v.m. DCBS en bij doorremmen beweegt hij pas naar boven, tegen de aanslag op de voorvork aan. De monteur zegt dat hij de speling in het balhoofd wel wil controleren en als er speling is, die wel onder garantie wil verwijderen (het lager wat strakker zetten neem ik aan). Op zich prima service, maar ik vroeg me af of iemand dit kan bevestigen. Als het inderdaad door de voorrem komt, is het zonde om het balhoofd strakker te laten zetten. Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen!

Groeten,

Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je balhoofd speling heeft kun je makkelijk zelf controleren door de motor op de middenbok te zetten, de achterkant door een hulpje naar beneden te laten drukken, en dan (voorzichtig!) te proberen of je de voorvork voor- en achteruit kunt bewegen. Lukt dat, dan heb je speling.

 

Ik zou overigens voorzichtig zijn met strakker (laten) zetten van je balhoofdlagers. Het aanhaalmoment is vast; strakker zetten komt het stuurgedrag niet ten goede. Uit je verhaal maak ik op dat je nog garantie op je motor hebt, dus als er inderdaad speling op de lagers zit zou ik erop aandringen dat ze vervangen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas geleden een topic over geweest. Ik had het ook, totdat de blokjes vervangen waren, toen was het over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring tot nu toe is dat het vreselijk lastig is om de speling in het balhoofd te voelen door aan de vorkpoten te trekkenmet het wiel vrij. Ik heb het gedaan door steeds wat strakker te stellen en dan te gaan rijden en zodoende een punt te vinden dat het lekker stuurt en speling vrij is.

Trek daar dan wel een paar uurtjes voor uit en doe het bij voorkeur als er al conische lagers in zitten, dan ben je er in een keer vanaf.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

Allen hartelijk dank voor de bijdragen. Sorry dat ik zo laat reageer - het is een erg drukke periode geweest. Ik heb de andere info. over de remmen gevonden, dat zou het kunnen zijn. Mocht het met nieuwe blokken niet overgaan, dan moet ik wel richting balhoofd denken. Ik denk niet dat ik genoeg technische kennis heb (of gereedschap) om zelf het balhoofdlager strakker te stellen, dus dat moet de motorzaak dan maar doen. Hoe duur is trouwens zo'n conisch lager?

Groet,

Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lagersetje kost rond de € 40.- en speciaal gereedschap ben je er niet voor nodig. Ook niet voor na stellen van het originele spul, dus die centen kan je gauw verdienen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Als ik met mijn 98VFR rustig aanrem en dan geleidelijk doorknijp voor een serieuze remactie, voel ik een soort "knikje" dat voor mijn gevoel uit de voorvork/balhoofd komt. Dit voel je zowel bij remmen vanaf hogere als lagere snelheid (120 km/h maar ook 40 of 20 km/h). Ik ben ermee naar mijn motorzaak gegaan, monteur heeft er op gereden, en zegt dat het waarschijnlijk niet het balhoofd is, maar de voorrem. De voorrem zit "zwevend" gemonteerd i.v.m. DCBS en bij doorremmen beweegt hij pas naar boven, tegen de aanslag op de voorvork aan. De monteur zegt dat hij de speling in het balhoofd wel wil controleren en als er speling is, die wel onder garantie wil verwijderen (het lager wat strakker zetten neem ik aan). Op zich prima service, maar ik vroeg me af of iemand dit kan bevestigen. Als het inderdaad door de voorrem komt, is het zonde om het balhoofd strakker te laten zetten. Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen!

Groeten,

Steven

 

 

Heb je al gekeken of de bouten van de voorpoten aan de onderste en bovenste kroonplaten goed vast zitten; mag niet los gaan uit zichzelf maar misschien vergeten vast te draaien bij het verwisselen van de voorvering?

Is bij mij ook gebeurd en gaf inderdaad ook een soort van knikje/tikje gevoel.

 

mvgr René

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...