Ga naar inhoud

Profiel, waterafvoer en krachten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

momentje, waar heb jij gestudeerd?

ik denk dat we orbitaalimpulsmomenten op dit moment nog even als off-topic moeten beschouwen.

 

Ik bedoelde impuls en niet moment. In het Engels heet dit - ter verwarring uiteraard - momentum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed plan!

 

 

Off topic: Grrrrrr, mover je flikt het me iedere keer weer :)

Ik denk 'afsplitsen lijkt me een goed idee, straks even doen, eerst eten etc.' en dan hoppa ben je me weer voor.

Great minds think alike zeggen ze maar zoiets zou ik over mezelf niet durven zeggen.

Ik blijf proberen om een volgende keer ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis ook wel ongelukkig he....... ik stel gewoon een topicgerelateerde vraag en het eindigt altijd weer in een compleet symposium....... :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, aangezien de discussie een beetje uit de hand loopt (op een positieve manier!) leek die me wel een eigen topic waard...

 

@VFRLoos: sneller leren klikken :tease:;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis ook wel ongelukkig he....... ik stel gewoon een topicgerelateerde vraag en het eindigt altijd weer in een compleet symposium....... :oops:

Hahaha, ik moet toegeven. Je weet wel precies de goede vragen te stellen om mensen wakker te maken op een mooie dag. Is wel een talent. (of gewoon heeeel veel toeval) :schater: Maar ik ben je er weer dankbaar voor. Hele middag met plezier gevolgt en meteen mijn mechanica lessen weer eens opkunnen frissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Grappige discussie, maar het schiet voor de meeste gebruikers veel te ver door.....

 

Een aantal feiten op een rijtje:

 

- het "omgekeerde profiel" op diverse voorbanden is inderdaad om cupping tegen te gaan

- aquaplaning komt bij motorbanden zelden voor, hiervoor moet er echt heel veel water op de weg staan of de profieldiepte te laag zijn, of de band te plat afgesleten

- de reden dat aquaplaning zelden voorkomt is dat motorbanden in 2 richtingen rond zijn (zowel in de rolrichting als ook dwars daarop, en daarin verschillen ze van autobanden). Een motorband drukt het water namelijk voor meer dan 90% opzij, en minder dan 10% van het water moet door het profiel heen geperst worden

- de verminderde grip onder regenomstandigheden komt maar voor een klein deel door het water, en merendeels door de afkoeling van de banden

- de reden dat full-wet racebanden heel veel kleine groeven (of lamellen) hebben is dus niet om water af te voeren, maar om de band meer te laten bewegen, waardoor wrijving optreedt, waardoor warmte ontstaat.

- waarom scoort Michelin zo goed met straatbanden in de regen? Omdat hun banden slapper zijn, en dus meer bewegen en opwarmen, dus meer grip hebben.

Interessante discussie dit. Het was mij ook al opgevallen dat het profiel van de voorband van de pilot road 2 band 'omgekeerd' lijkt te zijn. Zo lijkt het alsof het water richting het midden van de voorband geleid wordt.

Heb een email gestuurd naar michelin, wellicht dat zij hier meer duidelijkheid over kunnen verschaffen! Als ik antwoord heb zal ik het hier wel posten.

 

Ondertussen iedereen met deze banden voorzichtig rijden in de regen he? Misschien is het wel een ontwerpfout, het zijn tenslotte fransen, en die doen wel vaker dingen met de franse slag! Vraag maar eens aan een willekeurige renault megane rijder hoeveel hij kwijt is om een koplampje te vervangen... niet normaal (zie uitzending fifth

).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het probleem niet :unsure:

De MPR2 scoort nog steeds als beste in natte omstandigheden in de diverse tests dus wat is het probleem?

Die uitslagen zeggen toch dat het werkt :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan willen we wel ff graag weten waarom. Als straks blijkt dat de wielen ook beter naast elkaar dan achter elkaar kunnen staan had ook niemand dat kunnen bedenken bedoel ik maar.......... :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan willen we wel ff graag weten waarom. Als straks blijkt dat de wielen ook beter naast elkaar dan achter elkaar kunnen staan had ook niemand dat kunnen bedenken bedoel ik maar.......... :scratchchin:

 

:withstupid:

 

volgens mij sowieso wel beter voor elkaar dan achter elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen iedereen met deze banden voorzichtig rijden in de regen he? Misschien is het wel een ontwerpfout, het zijn tenslotte fransen, en die doen wel vaker dingen met de franse slag! Vraag maar eens aan een willekeurige renault megane rijder hoeveel hij kwijt is om een koplampje te vervangen... niet normaal (zie uitzending fifth
).

 

Voorzichtig? Na 30.000km kan ik niks anders concluderen dat deze banden me een zeer vertrouwd gevoel geven in de regen.

Dat het lijkt dat water naar het midden wordt afgevoerd in een bocht is tocht juist wenselijk? Als ze andersom worden gemonteerd, voert het volgens mij niks af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag een weinig verhelderend antwoord van Michelin gekregen. Heb ze maar om wat meer technische info gevraagd. Als ik die krijg zal ik het ook posten.

 

Hier het bericht:

 

Dear Sir/Madam

 

Thank you for your recent e-mail.

 

We would advise that as long as the tyres have been fitted in accordance with the arrows on the sidewall showing the direction of rotation, then they are correctly fitted.

 

It may look as though the front tyre is running in the wrong direction, however please be advised that this is how the tyre designers have designed the tread, to give optimum grip, performance etc.

 

We have allocated your message the reference number indicated above. If you need to contact us again regarding your message, we would be grateful if you could include the reference number.

 

Once again thank you for your interest in Michelin.

 

Yours sincerely

Michelin Tyre Public Limited Company

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...