Ga naar inhoud

Profiel, waterafvoer en krachten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

met een slag om de arm vanwege het verwaarlozen van een aantal zaken heeft Dutchgixxer wel gelijk, zij het uitsluitend bij stilstand.

 

bij een ballon is het zo dat de kracht die benodigd is om hem tegen een vlak oppervlak in te drukken gelijk is aan het vervormde oppervlak maal de inwendige druk.

 

bij gelijke inwendige druk van verschillende banden zal dus bij gelijke belasting (kracht) het oppervlak ook gelijk zijn.

 

hierin is de stijfheid van het karkas verwaarloosd. Zonder druk ligt een ballon vlak op de vloer, maar een band blijft nog wel in vorm staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij een beetje ver gezocht. Het aantal vierkante centimeters wat de weg raakt in verhouding tot het gewicht is bij een motor groter. Bij het rijden van bochten komt daar, geheel in tegenstelling van een auto, nog extra druk bij door een deel van de G krachten die door de schuinte van de motor voor een deel in neerwaartse druk worden om gezet.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gelijke banden druk (Motor / auto ) is het gewicht per contact oppervlakte wat de weg raakt gelijk.

Daarom hebben auto's met brede banden ook een lagere bandendruk. Sterker nog, die lagere bandendruk is de voornaamste reden dat die dingen meer kleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vergeet ook niet de veel hogere druk per vierkante centimeter die dat ten gevolg heeft. Wat

 

 

Het aantal vierkante centimeters wat de weg raakt in verhouding tot het gewicht is bij een motor groter.

 

nou moet je wel kiezen; OF de druk wordt groter, OF het oppervlak. allebei groter is in strijd met een aantal natuurwetten.

 

 

 

Bij het rijden van bochten komt daar, geheel in tegenstelling van een auto, nog extra druk bij door een deel van de G krachten die door de schuinte van de motor voor een deel in neerwaartse druk worden om gezet.

VFRikus

 

de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

 

Wel degelijk! Ik heb hier niet de tekeningen tot mijn beschikking, maar ga er maar van uit dat de schuinte van de motor met berijder der resultante is van een tweetal krachten waarvan er eentje loodrecht op het wegdek staat. Verklaar mij anders maar eens waarom de bodemspeling tijdens het rijden van bochten kleinter word.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom hebben auto's met brede banden ook een lagere bandendruk. Sterker nog, die lagere bandendruk is de voornaamste reden dat die dingen meer kleven.

 

De bandendruk van een auto bij een bredere band is beslist niet per definitie lager, vaak zelfs hoger.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij aquaplaning niet alleen druk die bepalend is....

 

Een autoband moet gewoonweg méér water afvoeren dan een motorband. Belangrijkste hiervoor is de vorm. Het contactvlak van de motorband is kleiner en dat is hierbij een voordeel. Natuurlijk speelt de druk ook een rol. Het aantal omwentelingen per seconde van de band lijkt mij ook nog van invloed. Welke weet ik niet. Wel weet ik dat als een band NIET draait er géén of nauwelijks aquaplaning zal optreden. Mijn voorzichtige conclusie is daarom dan ook dat bij meer omwentelingen de kans daarop toeneemt. Iets van kracht per vierkante meter (=druk) PER SECONDE of zo. Een motorband draait bij dezelfde snelheid wat minder vaak rond dan een autoband. Lijkt me dus een voordeel. Maar misschien verzin ik dit maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel degelijk! Ik heb hier niet de tekeningen tot mijn beschikking, maar ga er maar van uit dat de schuinte van de motor met berijder der resultante is van een tweetal krachten waarvan er eentje loodrecht op het wegdek staat. Verklaar mij anders maar eens waarom de bodemspeling tijdens het rijden van bochten kleinter word.

VFRikus

 

wacht even,

 

de vering van de motor wordt ingedrukt door de middelpuntvliedende kracht, dat is correct.

de middelpuntvliedende kracht werkt ook op het contactoppervlak, dat is ook correct.

maar hij moet geleverd worden door de wrijvingskracht, want hij werkt horizontaal.

de wrijvingskracht is een functie van de normaalkracht maal de wrijvingscoefficient.

de normaalkracht staat in verticale richting en is gelijk aan de zwaartekracht en wordt dus niet beinvloed door de bochtsnelheid. (bij constante snelheden)

dus nogmaals, de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

het levert wel vervorming van de band op.

aangepast door VFRLoos
lege regels weggehaald
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is bij aquaplaning niet alleen druk die bepalend is....

 

Een autoband moet gewoonweg méér water afvoeren dan een motorband. Belangrijkste hiervoor is de vorm. Het contactvlak van de motorband is kleiner en dat is hierbij een voordeel. Natuurlijk speelt de druk ook een rol. Het aantal omwentelingen per seconde van de band lijkt mij ook nog van invloed. Welke weet ik niet. Wel weet ik dat als een band NIET draait er géén of nauwelijks aquaplaning zal optreden. Mijn voorzichtige conclusie is daarom dan ook dat bij meer omwentelingen de kans daarop toeneemt. Iets van kracht per vierkante meter (=druk) PER SECONDE of zo. Een motorband draait bij dezelfde snelheid wat minder vaak rond dan een autoband. Lijkt me dus een voordeel. Maar misschien verzin ik dit maar.

 

 

het contactvlak is in elk geval smaller in de bewegingsrichting. en dus hoeft er minder water weggedrukt te worden.

wat je met de rest bedoelt weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de witte pijl (resultante van zwaartekracht en middelpuntvliedende kracht) moet je op het wegoppervlak weer ontbinden in een horizontale en een verticale component.

daarbij is de horizontale de wrijvingskracht en de verticale de normaalkracht.

(als de wrijvingskracht groter wordt dan de normaalkracht maal de wrijvingscoefficient breek je uit. in de praktijk eerder omdat de afschuivingskracht in het rubber kleiner is, daardoor laat je zwarte strepen achter)

na het ontbinden zie je dat de ontbonden krachten op het wegdek gelijk zijn aan de componenten in het zwaartepunt. de verticale kracht op de band is uitsluitend de zwaartekracht.

dus nogmaals, de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus nogmaals, de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

 

De neerwaartse kracht is pas weg als je op je plaat gaat en je over het wegdek glijdt. Als je de tekening goed bekijkt zie je toch dat de schuint een resultante is van twee krachten waarvan er eentje door het midden van het voorwiel loopt en dus een druk op het wegdek uitoefent. Dat is ook de reden dat je stepjes aan de grond krijgt, want tijdens stilstand moet een motor daarvoor over de rand van het band profiel heen.

VFRikus

p.s. maar als je het niet wil zien, hoeft niet hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de tekening goed bekijkt zie je toch dat de schuint een resultante is van twee krachten waarvan er eentje door het midden van het voorwiel loopt en dus een druk op het wegdek uitoefent.

 

klopt als een bus.

en die ene is de zwaartekracht.

die is exact even groot als je stilstaat als wanneer je met 200 door een bocht gaat.

 

dus nogmaals, de middelpuntvliedende kracht (G-kracht) werkt horizontaal (als de weg waterpas loopt.)

dat levert (helaas) geen enkele component in verticale richting. (neerwaartse druk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom hebben auto's met brede banden ook een lagere bandendruk. Sterker nog, die lagere bandendruk is de voornaamste reden dat die dingen meer kleven.

 

Zomaar een auto die ik onder handen heb.

VFRikus

 

post-1168-1276764153.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...