Ga naar inhoud

Profiel, waterafvoer en krachten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb er de ballen verstand van hoor, maar het lijkt me dat iets wat in beweging is in de praktijk toch iets minder zwaartekracht oplevert dan wanneer het stilstaat. Het heeft iig tijd nodig om weer naar beneden te komen zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb er de ballen verstand van hoor, maar het lijkt me dat iets wat in beweging is in de praktijk toch iets minder zwaartekracht oplevert dan wanneer het stilstaat. Het heeft iig tijd nodig om weer naar beneden te komen zeg maar.

Sorry Bluebird, maar dat klopt helaas echt niet. De zwaartekrachtversnelling is altijd 10 m/s2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar een auto die ik onder handen heb.

VFRikus

Dat is inderdaad nogal vreemd. Denk wel dat je hier meteen de verklaring hebt voor het feit dat bredere banden de wegligging vaak verslechteren in plaats van verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Bluebird, maar dat klopt helaas echt niet. De zwaartekrachtversnelling is altijd 10 m/s2.

 

Oke, dat wil ik best aannemen, maar betekent dat dan ook dat hoe sneller het object zich over de bodem voortbeweegt de zwaartekracht oftewel de verticale druk precies hetzelfde blijft? Gewoon in rechte lijn dus, bochten even buiten beschouwing gelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt.

in bochten ook.

alleen bij hellingen niet.

bij versnellen en vertragen wordt gewicht van het ene wiel overgebracht op het andere.

dat verandert niks aan de zwaartekracht, maar wel aan de verticale druk per band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat wil ik best aannemen, maar betekent dat dan ook dat hoe sneller het object zich over de bodem voortbeweegt de zwaartekracht oftewel de verticale druk precies hetzelfde blijft? Gewoon in rechte lijn dus, bochten even buiten beschouwing gelaten.

Bij onze snelheden wel. Uiteindelijk gaat de ronding van de aarde natuurlijk een rol spelen, want dat is ook een grote bocht. Als je die 'bocht' maar snel genoeg neemt, val je zelfs helemaal niet meer. Dat heet de ontsnappingssnelheid, die is ongeveer 28.000 km per uur. Maar of je een bal nou laat vallen, of dat je hem netjes rechtuit gooit, hij zal de grond even snel raken. Dit uiteraard afgezien van effectballen, windrichtingen e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad nogal vreemd. Denk wel dat je hier meteen de verklaring hebt voor het feit dat bredere banden de wegligging vaak verslechteren in plaats van verbeteren.

De juiste bandendruk wordt door de fabrikant bepaald. Hierbij spelen zaken als karkas, samenstelling compound enz. mee. Deze druk zorgt voor een juiste belasting en vervorming van de band en daarmee een correct contactoppervlak. Dit staat echter volledig los van het verhaal van de druk die op de weg wordt uitgeoefend. Deze wordt enkel bepaald door het gewicht op het wiel en het contactoppervlak.

 

Inzoverre speelt de druk IN de band mee, dat bij een te hoge druk het contactoppervlak kleiner wordt, maar dat is afhankelijk van het ontwerp van de band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze snelheden wel. Uiteindelijk gaat de ronding van de aarde natuurlijk een rol spelen, want dat is ook een grote bocht. Als je die 'bocht' maar snel genoeg neemt, val je zelfs helemaal niet meer. Dat heet de ontsnappingssnelheid, die is ongeveer 28.000 km per uur. Maar of je een bal nou laat vallen, of dat je hem netjes rechtuit gooit, hij zal de grond even snel raken. Dit uiteraard afgezien van effectballen, windrichtingen e.d.

 

Aha. Zwaartekracht is een constante factor, dat klopt. Maar andere factoren beinvloeden dat weer. Als ik een bal laat vallen maakt het moment dat ie op de grond ligt volgens mij toch wel verschil dan wanneer ik um met een rotgang weggooi. Maar daar zijn dan weer andere krachten verantwoordelijk voor. Duidelijk. Toch vind ik praktijk en theorie nog steeds 2 verschillende dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar of je een bal nou laat vallen, of dat je hem netjes rechtuit gooit, hij zal de grond even snel raken.

 

En daarbij ook een kracht loodrecht op de grond uit oefenen.

Capice?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-4145-1276767546.jpg

 

effe klein schetsje.

situatie A is een bocht op een vlakke weg

B is een bocht met dezelfde snelheid en bochtstraal in een kuipbocht.

 

bij B zal de indrukking van de band, en dus het contactoppervlak groter zijn dan bij A.

Bij A heeft de middelpuntvliedende (centrifugaal) kracht geen invloed op de diepte van de indrukking. (wel op de vorm)

aangepast door Paliasco
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Zwaartekracht is een constante factor, dat klopt. Maar andere factoren beinvloeden dat weer. Als ik een bal laat vallen maakt het moment dat ie op de grond ligt volgens mij toch wel verschil dan wanneer ik um met een rotgang weggooi. Maar daar zijn dan weer andere krachten verantwoordelijk voor. Duidelijk. Toch vind ik praktijk en theorie nog steeds 2 verschillende dingen.

 

Dat komt omdat de zwaartekracht (omlaag) voor een snelheid zorgt, maar je hebt ook nog de horizontale snelheid (door de gooi). Gezamenlijk heb je dat dus een hogere impact bij de 'landing' . Dat noemt men impuls en dus niet moment.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappige discussie, maar het schiet voor de meeste gebruikers veel te ver door.....

 

Een aantal feiten op een rijtje:

 

- het "omgekeerde profiel" op diverse voorbanden is inderdaad om cupping tegen te gaan

- aquaplaning komt bij motorbanden zelden voor, hiervoor moet er echt heel veel water op de weg staan of de profieldiepte te laag zijn, of de band te plat afgesleten

- de reden dat aquaplaning zelden voorkomt is dat motorbanden in 2 richtingen rond zijn (zowel in de rolrichting als ook dwars daarop, en daarin verschillen ze van autobanden). Een motorband drukt het water namelijk voor meer dan 90% opzij, en minder dan 10% van het water moet door het profiel heen geperst worden

- de verminderde grip onder regenomstandigheden komt maar voor een klein deel door het water, en merendeels door de afkoeling van de banden

- de reden dat full-wet racebanden heel veel kleine groeven (of lamellen) hebben is dus niet om water af te voeren, maar om de band meer te laten bewegen, waardoor wrijving optreedt, waardoor warmte ontstaat.

- waarom scoort Michelin zo goed met straatbanden in de regen? Omdat hun banden slapper zijn, en dus meer bewegen en opwarmen, dus meer grip hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappige discussie, maar het schiet voor de meeste gebruikers veel te ver door.....

 

Een aantal feiten op een rijtje:

 

- het "omgekeerde profiel" op diverse voorbanden is inderdaad om cupping tegen te gaan

- aquaplaning komt bij motorbanden zelden voor, hiervoor moet er echt heel veel water op de weg staan of de profieldiepte te laag zijn, of de band te plat afgesleten

- de reden dat aquaplaning zelden voorkomt is dat motorbanden in 2 richtingen rond zijn (zowel in de rolrichting als ook dwars daarop, en daarin verschillen ze van autobanden). Een motorband drukt het water namelijk voor meer dan 90% opzij, en minder dan 10% van het water moet door het profiel heen geperst worden

- de verminderde grip onder regenomstandigheden komt maar voor een klein deel door het water, en merendeels door de afkoeling van de banden

- de reden dat full-wet racebanden heel veel kleine groeven (of lamellen) hebben is dus niet om water af te voeren, maar om de band meer te laten bewegen, waardoor wrijving optreedt, waardoor warmte ontstaat.

- waarom scoort Michelin zo goed met straatbanden in de regen? Omdat hun banden slapper zijn, en dus meer bewegen en opwarmen, dus meer grip hebben.

 

Nu snap ik het zelfs, heldere uitleg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...