Ga naar inhoud

Profiel, waterafvoer en krachten op banden


 Delen

Aanbevolen berichten

:withstupid: En dat er van heel veel water sprake moet zijn klopt ook wel. Het fenomeem aquaplaning heb ik op de brommer in 30 jaar dan ook slechts 2 keer meegemaakt. Verder zweer ik bij Michelin.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

effe klein schetsje.

situatie A is een bocht op een vlakke weg

B is een bocht met dezelfde snelheid en bochtstraal in een kuipbocht.

 

bij B zal de indrukking van de band, en dus het contactoppervlak groter zijn dan bij A.

Niet omdat ik het beter denk te weten, maar gewoon omdat ik het nu ook graag goed wil snappen.

 

De vraag; Hoe kan het contact oppervlak bij B groter zijn?

 

Bij gelijke snelheid zal vector 1 in beide afbeeldingen toch gelijk zijn en dus gelijke druk op de band uitoefenen. Vervolgens dacht ik dat band niet netjes rond is in vooraanzicht, maar ei-vormig, zodat in een bocht het contactoppervlak groter wordt. Dit juist om extra grip te krijgen en zodoende harder door een bocht heen te kunnen zonder dat de band zal uitbreken doordat de wrijvingsdruk overschreden wordt door de afschuiving.

aangepast door dreamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

In plaatje A is het niet vector 1 die voor het contactoppervlak zorgt, maar vector 2 en die is kleiner.

 

De schets was om aan te tonen dat de G-kracht niet voor neerwaartse druk zorgt, zoals Rikus suggereerde. in een kuipbocht is dat wel zo.

 

Ik ga inderdaad uit van een cirkelvormig vooraanzicht van het loopvlak.

Het kan zijn dat je gelijk hebt wat ei-vormigheid betreft, maar daar ging het (nog) niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schets was om aan te tonen dat de G-kracht niet voor neerwaartse druk zorgt, zoals Rikus suggereerde. in een kuipbocht is dat wel zo.

Nu dacht ik het bijna te snappen. Tot dit bericht. Wederom vraag te verduidelijking en niet omdat ik je niet geloof;

 

- De G-kracht is toch juist de enige (constante) neerwaardse druk die er is, ongeacht of je rijd of stil staat?

 

Wat betreft het kleinere oppervlak bij plaatje A, die snap ik nu.

aangepast door dreamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schets was om aan te tonen dat de G-kracht niet voor neerwaartse druk zorgt, zoals Rikus suggereerde. in een kuipbocht is dat wel zo.

Ook in een bocht op horizontaal oppervlakt is er afhankelijk van hoe plat je gaat een kracht loodrecht naar beneden die ontstaat door de middelpunt vliedende kracht. Dit zorgt er ook voor dat een slip op je voorwiel, zo goed als onmogelijk, te corrigeren valt. Op het mometn van slip is onmiddelijk de neerwaartse kracht van de middelpunt vliedende kracht weg en zorgt de horizontale kracht er voor dat je on prettig over het wegdek gaat stuiteren.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, je hebt gelijk. De G(ravitatiekracht) is de enige constante neerwaarts werkende kracht.

 

Echter allerlei versnellingen (met name bochtsnelheden) worden vaak uitgedrukt in "G" waarbij een verhouding tot de zwaartekrachtversnelling aangegeven wordt. En dan vaak G-krachten genoemd worden.

 

bijvoorbeeld in een achtbanen waar je aan 5,2 G wordt blootgesteld is dan een versnelling van ca. 51 m/s2

 

beter zou zijn geweest om van de middelpuntvliedende of centrifugaalkracht te spreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in een bocht op horizontaal oppervlakt is er afhankelijk van hoe plat je gaat een kracht loodrecht naar beneden die ontstaat door de middelpunt vliedende kracht. Dit zorgt er ook voor dat een slip op je voorwiel, zo goed als onmogelijk, te corrigeren valt. Op het mometn van slip is onmiddelijk de neerwaartse kracht van de middelpunt vliedende kracht weg en zorgt de horizontale kracht er voor dat je on prettig over het wegdek gaat stuiteren.

VFRikus

 

 

je kunt toch krachten ontbinden in vectoren?

bij ontbinden in vectoren hebben horizontale krachten GEEN verticale componenten. eens?

 

Dat je niet kunt corrigeren wordt onder andere veroorzaakt door het verschil tussen statische en dynamische wrijvingscoefficient, en gewoon doordat je je evenwicht verliest.

 

de neerwaartse kracht van de zwaartekracht is er nog gewoon en zorgt ervoor dat je omlaag valt en niet omhoog. de middelpuntvliedende kracht is er ook nog gewoon en zorgt ervoor dat je in rechte lijn uit de bocht vliegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er IS geen middelpuntvliedende kracht. Uittentreure uitgelegd door mijn natuurkundeleraar op het VWO. Ook zo'n beetje het enige wat ik onthouden heb.

 

De centripetale kracht of middelpuntzoekende kracht is er wel. Dat is de kracht die nodig is om bijvoorbeeld een rondslingerende emmer met water vast te houden. Dus praat nooit meer over middelpuntVLIEDENDE kracht, maar over middelpuntZOEKENDE kracht.

 

:)

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel lezen he, dat wikipedia:

 

 

"Een correcte toepassing van de term middelpuntvliedende kracht is wanneer het gaat over de reactiekracht die automatich optreedt bij een middelpuntzoekende kracht: in het geval van de auto met passagiers de kracht die de passagiers op de auto uitoefenen, als een reactie op de middelpuntzoekende kracht uitgeoefend door de auto op de passagiers."
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in een bocht op horizontaal oppervlakt is er afhankelijk van hoe plat je gaat een kracht loodrecht naar beneden die ontstaat door de middelpunt vliedende kracht. Dit zorgt er ook voor dat een slip op je voorwiel, zo goed als onmogelijk, te corrigeren valt. Op het mometn van slip is onmiddelijk de neerwaartse kracht van de middelpunt vliedende kracht weg en zorgt de horizontale kracht er voor dat je on prettig over het wegdek gaat stuiteren.

VFRikus

Sorry VFRikus, maar dit is volgens mij pertinent niet waar. Tenzij je een motor met grondeffect hebt. Maar het is in de natuur nu eenmaal zo, dat een kracht in een richting door contact (en niet door vloeistoffen of gassen), nooit en te nimmer kan resulteren in een kracht op een richting daar loodrecht op.

Met andere woorden: een zijwaartse kracht kan niet bijdragen aan de kracht loodrecht naar beneden.

Hij levert samen met de zwaartekracht natuurlijk wel een bijdrage aan de resulterende kracht schuin op je motor, die je ervaart als een kracht naar beneden omdat je met je poepert schuin op de aardbol gericht staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de resulterende kracht schuin op je motor, die je ervaart als een kracht naar beneden omdat je met je poepert schuin op de aardbol gericht staat.

In essentie DE Kick van het motorrijden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paliasco; Nog bedankt voor de verduidelijking.

 

Blijft een zeer boeiënd en leerzaam topic op deze manier. Blijf het ook zeker volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...