Ga naar inhoud

bandenspanning bij volle bepakking en duopasagier


 Delen

Aanbevolen berichten

komende woensdag vertrekken we voor een lang weekend assen en aangezien we vorig jaar een grote mondeo station hadden waar we alles in kwijt konden moeten we nu we dat niet hebben improviseren.

 

kom ik bij een probleem

 

mijn 800 is geschoeid met Bridgestone BT-016 rubber, is het raadzaam om de bandenspanning te verlagen? dit om onnodige slijtage te voorkomen?

 

en hoeveel? ik rijdt nu met voor 2,5 en achter 2,9 bar

 

 

alvast bedankt voor jullie deskundig oordeel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal vast iemand zijn die er meer kennis van heeft dan mij, maar zou je de druk niet juist verhogen? Wanneer je een auto max. wil beladen moet je de banden druk toch ook hoger hebben dan zonder bagage?

 

Edit:

In DIT topic bladzijde 2 laatste post (van VFRikus) staat een mooi plaatje met de banden druk (wel voor auto, maar idee is het zelfde) die hoger moet zijn bij grotere belasting.

aangepast door dreamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

maar het lijkt mij dat het gemiddelde rubber dat op een auto ligt zo hard is als een michelin macadam. motorbanden warmen toch sneller op? op het circuit verlaag je toch ook de spanning omdat de banden op hun flikker krijgen.

 

zeker omdat het een zachtere band is zal hij als hij harder is toch juist sneller een "recht" vlak creeeren??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je met volle bepakking en passagier gaat rijden, moet de bandenspanning omhoog. Echter nooit hoger dan de maximum voorgeschreven druk op de band.

Op m'n DIV900 is dit bijv. 2.2 / 2.5 en bij volle bepakking en passagier 2.5 / 2.9

 

Voor je VFR zul je even het wphb erop na moeten slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Memphis; Volgens mij heb ik hier al eens een uitleg gelezen over bandenspanning. Was in een topic over verhogen/verlagen van de druk in de wintermaanden ivm de lagere buitentemp. Misschien dat je dat topic nog kunt vinden (kan hem zo niet terug vinden) *EDIT: Toch gevonden, misschien heb je iets aan de info in DIT topic. /EDIT*

 

Voor wat er is blijven hangen uit dat topic. Druk moet hoger bij zware lading om vervorming (en het extra slijtage) tegen te gaan. Bij circuit is het een mechanische belasting die die band laat slijten en omdat te voorkomen is verlagen een optie.

 

Als je de bandenspanning ca. 0.3 voor en 0.4 achter verhoogt zit je nog wel binnen de max. Ervan uitgaande dat je normaal niet met een erg afwijkende bandenspanning rijdt.

aangepast door dreamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb redelijk wat ervaring met rijden met duo en bepakking en ik rijd altijd met 3 achter en 2.5 voor.

In principe moet je een band bij hogere belasting inderdaad wat harder op pompen, maar 3 bar is, voor zover ik weet, ongeveer het maximum voor een motor band.

In ieder geval gaat het met deze druk tot in Frankrijk met bijna 40 graden prima.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

veervoorspanning heb ik zowiezo op de hoogste stand staan.

 

dan houd ik gewoon mijn standaard bandenspanning. iig bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij al met 2.5 en 2.9 bar (MPRII) Zal de veervoorspanning idd hoger zetten. Zodat het toch zo'n 2 a 3cm inveert als je erop gaat zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...