Ga naar inhoud

Schakelpookje aan de grond


 Delen

Aanbevolen berichten

Nee, bok staat er gewoon nog op.

Rechts ook geen enkel probleem, ook niet aan de rempedaal. Het ligt volgens mij aan de dalende lijn van het circuit op dat ene punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nee, bok staat er gewoon nog op.

Rechts ook geen enkel probleem, ook niet aan de rempedaal. Het ligt volgens mij aan de dalende lijn van het circuit op dat ene punt.

Je maakt het verhaal wel steeds minder spannend. Het komt er nu op neer dat je je schakelpookje aan de grond hebt gereden in een verkante bocht.. Zo kan ik ook makkelijk de koffers van mijn GSA aan de grond rijden... ;) Ik zou trouwens verwachten dat de bok eerder de grond raakt dan de schakelpook. Ik zal eens kijken of het gevoel dat de bok verder uitsteekt dan de pook klopt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, maar je schakelpook is toch gewoon verstelbaar? Je kunt hem er toch afhalen en iets verdraaid weer opzetten? Staat-ie niet gewoon een beetje ver naar beneden gericht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt het verhaal wel steeds minder spannend. Het komt er nu op neer dat je je schakelpookje aan de grond hebt gereden in een verkante bocht.. Zo kan ik ook makkelijk de koffers van mijn GSA aan de grond rijden... ;) Ik zou trouwens verwachten dat de bok eerder de grond raakt dan de schakelpook. Ik zal eens kijken of het gevoel dat de bok verder uitsteekt dan de pook klopt..

Ā 

bedoel je negatief verkante bocht ? ; waar de binnenzijde van de bocht hoger ligt dat de buiten zijde ? Bij een positief verkante bocht ( binnen zijde licht lager dan de buiten zijde ) creƫr je juist meer grond speling.

Hoogte van rem en schakelpook is meestal identiek. Rijd je wel de schakelpook aan de weg maar niet de rempook dan is het zaak eens critisch naar je rijstijl te kijken. Goed / beter uithangen maakt dan het verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de veren de juiste veerconstante hebben kan je bepalen door de statische en dynamische inzakking eens te meten. Je hebt voor de circuitdag de middenbok verwijdert? Lijkt me dat je die nog eerder aan de grond hebt.

Ā 

Inzakking bepaal je altijd statisch. Een vuistregel voor 30% van de maximale veerweg achter 20%. Voor een goedebalans in de motor zeer belangrijke waarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bocht zelf ligt vlak volgens mij, maar het is eerder het rechte stuk er naartoe dat daalt, hierdoor zit de moto al wat meer in de vering bij het insturen. Schakelpook staat nog steeds op de standaard instelling.

Als de hoogte van beiden (rem/schakelpook) hetzelfde is zoals je zegt, kan het best dat m'n techniek in de linkerbochten nog te wensen overlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag stonden de fotos van de circuitfotografe erop, ik denk dat eesrte foto in de betreffende bocht is genomen:

20100706-2653.jpg

20100706-2652.jpg

Ā 

De gensters op de foto kunnen van de pook zijn, maar evengoed van mijn titanium sliders.

En nog eentje waarop de zithouding beter te zien is, wel een andere bocht: 20100706-2714.jpg

Ā 

Misschien toch maar nog wat meer naast hangen en de motor rechter houden?

Ā 

rest van de fotos op: http://www.im-design.be/bestel/?a=2990

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag stonden de fotos van de circuitfotografe erop, ik denk dat eesrte foto in de betreffende bocht is genomen:

Ā 

Mooi foto's Je gebruikt de VFR waar die voor bedoeld is sturen !!!!

Je kunt nog meer uithangen dat zal je mee bodemspeling geven. Maar betere veering zal bij jouw ook tot z'n recht komen. :worshippy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het opschakelen heb ik ergeen nodig, wel om terug te schakelen ^_^

Ik ga denk ik eens uitkijken voor een circuitmototje, cbr 600 ofzo van begin jaren 90.

Ā 

Dit zag ik gisteren op Marktplaats

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook overwegen een verstelbaar rem-/schakelsetje te kopen, bijvoorbeeld van Gilles Tooling. Hiermee kan je alles (voetsteunen, schakelpookje en rempedaal) simpel omhoog zetten voor circuitgebruik, en weer omlaag (vaak ook zelfs verder dan origineel) voor straatgebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super idee, die verstelbare rem/schakelset. Ik kijk eens ff rond op het net wat jet kost. Maar op de site van gilles tooling staat er geen schakelset, enkel handlebars e.d.

Zelf had ik er niet bij stilgestaan dat ik die enkel op circuit zou kunnen verzetten en nadien gewoon weer terug :huh:

aangepast door Wittmann
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een beetje laat met de reactie maar misschien toch nuttig ; op de fotos is goed te zien dat de vering bijna volledig op zijn einde zit.

Als je circuit gaat rijden de veervoorspanning nog wat opschroeven dat ie minder diep in de veren gaat (japanse motoren mogen zowiezo een meer gesloten instelling hebben).

Indien mogelijk spacer tussen de achterveer steken dat de motor iets hoger komt te staan. Bijgevolg zal je motor ook wat sneller insturen door de kortere wielbasis, daarentegen ook wat onstabieler zijn bij het aanremmen en het achterwiel zal dan ook wat vlugger blokkeren (meer gewicht op het voorwiel).

De voorvorken iets minder doorsteek geven (laten zakken) zal de grondspeling ten goede komen.

Houding in de bochten kan nog iets beter, nog meer der naast gaan gangen. Aan de fotos te zien zit je bovenlichaam over de tank, probeer je boven lichaam alsook je hoofd meer in de bocht te hangen (zie foto). Iets vermoeiender maar des te efficiƫnter.

Ik had in begin als ik ging circuit rijden dezelfde houding en heb ondertussen veel geleerd bij het volgen van snellere rijders.

Moest je een circuitmoto zoals een cbr 600 van begin jaren '90 zou kopen ga je het zelfde probleem krijgen. (te slappe vering)

Btw, kben zelf van Ninove en heb je nog niet gezien, ik ga der eens op letten (kheb zelf een omgebouwde witte vfroadster).

post-4100-1286307515.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...