Ga naar inhoud

VFR 750 rijdt op en neer


DaMenaCe
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen. Ik heb sinds 2 maanden een VFR 750 uit 1994 waar ik erg blij mee ben. Ik heb alleen ontdekt dat er iets niet klopt, alsof ie te weinig benzine krijgt. Ik probeer het te omschrijven.

Met elke snelheid lijkt het erop alsof ie om de 1sec even geen of zeer weinig benzine krijgt waardoor je een soort schommeleffect krijgt. Ik dacht eerst dat het kwam omdat er misschien een vlotternaaldje verstopt was.

Maar gisteren reed ik een minuut of 5, 160-170 op de snelweg en was het zo erg dat mijn hoofd lichtelijk naar voren en achteren werd gedrukt. Ik vermoed dan ook dat dit niet aan 1 van mijn carbs ligt, maar aan iets anders. Onder de 100 is het niet echt vervelend, en als je er niet op let valt het niet op. Maar harder dan 120 merk je het dus echt wel heel erg.

Heeft iemand een idee wat ik bedoel, en wat ik er aan kan doen? Waar moet ik beginnen, en wat voor onderdelen kan ik (al) vervangen om dingen uit te sluiten.

Graag jullie reactie.

 

Edit: Als ik langzaam over een rotonde rijd, dan is het wel irritant. Vandaag heb ik hem op de bok gehad en in de 1e en 2 versnelling gehad, en dan zie je de motor ook om de sec even stoten/bewegen. Dus het is met elke snelheid merkbaar. Overigens hebben we de carbs al wel synchroon gesteld.

aangepast door DaMenaCe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

hallo,

ik heb ong.hetzelfde gehad,tenminste de symptomen.bij wat hogere snelheden[140/150] had ik het idee alsof er af en toe een cilinder uitviel.

ik heb de aarding van de bobines op het frame schoongemaakt!zat flink wat vliegroest op.

probleem lijkt opgelost! misschien heb je hier iets aan? succes.

[ps.ik heb een 1991 rc36-1 met nog niet gesynchroniseerde carbs.]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de boordspanning een beetje constant en binnen de marge?

 

Bedankt voor je bericht. Kun je mij een indicatie geven waar ik dat kan doen?

Overigens heb ik alle 4 de bougies vervangen, helaas zonder succes.

 

Edit: Als ik de koplamp meet, dan schommelt deze constant tussen de 13.78 en de 13.84volt.. Is dat constant?

En de accu zit op 14.70 en de 14.90volt,

aangepast door DaMenaCe
Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je al wat wijzer?

heb je de massa van de bobines al schoongemaakt?

 

is het interval van inhouden altijd gelijk ongeacht je toerental en snelheid?

 

ik zou het denk ik in een electrisch / electronisch probleem zoeken, maar behalve je knipperlicht kan ik zo niet iets bedenken wat met een interval van 1 seconde aan en uit schakelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: Als ik de koplamp meet, dan schommelt deze constant tussen de 13.78 en de 13.84volt.. Is dat constant?

Dat is zeer constant, en ook prima waarden.

 

Ik heb hetzelfde wel eens ervaren op een 94-97VFR die bij relatief lage toerentallen (4k) af en toe enorm inhield. Het trad niet vaak op maar voelde alsof de rem erop ging. De oorzaak is tot op heden nog niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Carburateurs al eens afgetapt (voor evt aanwezig bezinksel te verwijderen) ,benzinefilter vuil? :scratchchin:

 

mvrgr, Johans VFR :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben je al wat wijzer?

heb je de massa van de bobines al schoongemaakt?

 

is het interval van inhouden altijd gelijk ongeacht je toerental en snelheid?

 

ik zou het denk ik in een electrisch / electronisch probleem zoeken, maar behalve je knipperlicht kan ik zo niet iets bedenken wat met een interval van 1 seconde aan en uit schakelt.

 

Nee, ik ben nog niks wijzer geworden helaas. Ik heb de massakabels ook nog niet schoongemaakt. Ik zal dit morgenavond even doen.

Het interval van inhouden is inderdaad met elke toerental gelijk. Het is niet precies om de 1sec, maar ongeveer om de sec en zeer onregelmatig. Het maakt ook niet uit in welke versnelling de motor zit. Onder de 3000 toeren is het vervelend rijden, want dan schokt het behoorlijk en is het best genant rijden.. Boven de 3000rpm doet hij het ook zeker, alleen is het minder vervelend omdat je toch al een aardig gangetje hebt.

Het lijkt mij raar als het de carbs zijn omdat hij het ook met 160 km/per uur doet. Ook met choke geprobeerd (stationair/4000rpm), maar ook dan dat euvel. Benzinefilter is schoon en de luchtfilter ziet er splinternieuw uit. Ik vermoed dan ook iets in het elektrisch systeem. De bougies zijn het niet, want die heb ik vorige week vervangen voor nieuwe.. Misschien een bobine rot? Ik wil hem wel naar de garage brengen, maar ik ben zo bang dat ze het niet vinden, of er zo lang over doen dat het 100'en euro's gaat kosten, en dan wil ik het wel voor liefnemen dit.

Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.

aangepast door DaMenaCe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Carburateurs al eens afgetapt (voor evt aanwezig bezinksel te verwijderen) ,benzinefilter vuil? :scratchchin:

 

mvrgr, Johans VFR :D

 

Nee, bezinksel niet afgetapt. Ik zal in mijn boek speuren hoe dit te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben even langs motoport gereden omdat ik er niet meer uitkwam. Het schijnt aan de ketting te liggen. Als je de wiel draait en je hand op de buddysit legt, dan voel je een soort van bobbel.

Dus nieuwe kettingset besteld bij ze, komt zaterdag binnen.. Ben benieuwd of het euvel dan is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even langs motoport gereden omdat ik er niet meer uitkwam. Het schijnt aan de ketting te liggen. Als je de wiel draait en je hand op de buddysit legt, dan voel je een soort van bobbel.

Dus nieuwe kettingset besteld bij ze, komt zaterdag binnen.. Ben benieuwd of het euvel dan is opgelost.

En toch klopt dat niet met de eerste omschrijvingen van jouw probleem. Bij 160-170 km/u gaat de ketting zo snel rond dat je alleen nog een trilling voelt, en niet het afremgevoel dat jij omschrijft. Ook de reactietijd van 1 seconde is veel te lang.....

Ik denk niet dat de kettingset het (enige) probleem is.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou motoport deze ene keer wel bij het rechte eind hebben? Ik ben benieuwd, want kan het me niet voorstellen dat het aan de ketting ligt.

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou motoport deze ene keer wel bij het rechte eind hebben? Ik ben benieuwd, want kan het me niet voorstellen dat het aan de ketting ligt.

 

Misschien heb ik het ook niet goed uitgelegd, maar begin nu wel erg te twijfelen aan motoport als ik jullie reacties zo lees. Zij stellen een diagnose en vertellen mij dat het aan de ketting ligt. Stel nou dat alles is vervangen (kost 230,- inclusief monteren) en het euvel is niet opgelost. Heb ik dan pech? of kan ik ze er assertief op wijzen dat dit niet helemaal de bedoeling is ? Hoe is dit wettelijk bepaald, weet iemand dit?

En bedankt tot zover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@damenace: wat ik zou doen is zodra de nieuwe ketting er op ligt controleren of het euvel opgelost is alvorens te betalen! Zij stellen een diagnose en komen met een evt. oplossing.... je betaalt toch voor de oplossing van jouw probleem?

 

Welke motoport hebben we het eigenlijk over als ik vragen mag? Trouwens, 230,- eur voor een ketting incl. montage vind ik aan de hoge kant. Nieuw kost de ketting 130,- incl. tandwielen. Hoeveel werk is het om deze te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@damenace: wat ik zou doen is zodra de nieuwe ketting er op ligt controleren of het euvel opgelost is alvorens te betalen! Zij stellen een diagnose en komen met een evt. oplossing.... je betaalt toch voor de oplossing van jouw probleem?

 

Welke motoport hebben we het eigenlijk over als ik vragen mag? Trouwens, 230,- eur voor een ketting incl. montage vind ik aan de hoge kant. Nieuw kost de ketting 130,- incl. tandwielen. Hoeveel werk is het om deze te vervangen?

 

Ik heb het over motoport Leeuwarden. Volgens de monteur (en de computer) was het 160,- + 1 uur werk wat ongeveer 220-230,- inclusief btw moet gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...