Ga naar inhoud

aankoop tips vfr 750


Adri
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben hier nieuw en ik wil een tweedehands vfr 750 kopen.

ik heb een hele mooie gezien en de prijs is ook goed. ( een zwarte van 1995 met 40000km )

zelf heb ik een cb van 1981 en wil er dus een vfr bij. :kiss:

 

wie kan me helpen met tips

 

groet Adri

Link naar reactie
Delen op andere sites

ff bij zoeken kijken, staan genoeg voorbeelden waar je moet zoeken ...

maar je kan die van mij kopen,,, heeft net een beurt gehad, ketting/tandwielen wordt van de week gedaan

als je een leuke prijs hebt kunnen we er misschien uitkomen !!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

ik heb vandaag een proefritje op de motor gemaakt ( geweldig )

De motor ziet er netjes uit en heeft op tijd zijn beurten gehad volgens het boekje dat hij erbij heeft.

De motor heeft maar 500 km in twee jaar gelopen en met de eigenaar afgesproken dat hij een beurt krijgt.

hij is zo zeker van de motor dat ik hem een week mag proberen, als hij niet goed is krijg ik mijn geld weer.

Ik denk dat de motor dus wel goed is.

 

helaas foto toestel vergeten, zaterdag kan ik hem ophalen Foto's volgen :pompom:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gelukkig ook mijn cb 750 boldor nog, en die rijd nog steeds erg goed.

maar voor langere afstanden gaat de vfr beter bevallen, de cb is van 1981.

 

A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

En anders loop je in de week nog wat van de volgende zaken door:

 

Waar op letten bij aankoop 2de hands

 

Koud motorblok?

 

Het eerste dat je onmiddellijk doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of het motorblok koud is. Dat is heel erg belangrijk om een goed idee te kunnen krijgen van de staat van het blok. Dan is de motorolie nog dik en zijn alle spelingen het grootst. De motor start dan het moeilijkst en je hoor alle gerammel en getik het best. Eens de motor warm en goed gesmeerd is, klinkt hij meestal véél beter. Maar start de motor nog niet, dat houden we voor het laatst

 

Algemene staat van motorfiets?

 

Vuil of proper

Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te kuisen als hij te koop staat dan mag je al bepaalde vermoedens beginnen koesteren.

Roest

Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de regen. Het probleem is natuurlijk dat roest niet altijd direct te zien is. Soms zit het weggestoken achter een onderdeel van de motorfiets.

 

Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen.

Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen, strooizout en ontoereikende wasbeurten.

 

Barstjes

Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten? Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven. De trillingen van de motorfiets hebben het kunststof kapot getrild.

Afgebroken bevestigingspunten

Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten.

Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen. En dan nog. Heb je ooit al een plastieken onderdeel gezien waarvan alle bevestigingspuntjes na 10 jaar nog intakt zijn? Het kan er trouwens ook op wijzen dat de motorfiets ooit omgevallen is.

 

Glans en kleur

Delen die opvallend meer glans hebben of een enigszins andere tint kunnen recenter zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.

 

Staat van de reminstallatie?

 

Kan het remhendel diep (bijna tot tegen het stuur) ingetrokken worden?

Dit kan wijzen op lucht in de remleidingen, een versleten rempomp, versleten rubberen remleidingen die uitrekken.

 

Is de remolie kleurloos of amberkleurig?

Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloedt. Nieuwe remvloeistof is kleurloos, net zoals water.

 

Remleidingen

Deze kun je alleen maar controleren op hun uiterlijk. Hou er rekening mee dat de originele rubberleidingen op termijn "versterven". De leidingen verliezen hun stevigheid en bij het remmen worden ze wat opengerokken. Dit zorgt voor een vermindering van de remkracht. De enige oplossing is andere remleidingen monteren.

 

Remklauwen

Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Belanrijk is dat de remzuigers heel erg vlot kunnen in- en uitschuiven. Bovendien mogen ze ook niet te sterk geabimeerd zijn om lekkage van remvloeistof te vermijden.

 

Remblokken

Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je er direkt nieuwe installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze hun remmende werking. Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage.

 

Remschijven

Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en laat je vingers van binnen naar buiten glijden (dus van het hart van het wiel naar de band toe). Je mag nauwelijks langsgroeven of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is nefast voor de levensduur van je remblokken.

De remschijven zelf mogen ook niet krom zijn. Om dit te controleren ga je best de baan op met de machine en remt enkele keren zo hard mogelijk. Als je stuur bij het remmen begint te trillen zal het zeker de moeite lonen om de schijven grondig te controleren. Dit kan haast alleen na demontage.

 

Contoleer de dikte van de schijven.

Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je aannemen dat de schijven versleten zijn, of binnenkort aan vervanging toe zijn. Dat is een dure kost die je niet graag zal doen.

 

remwerking

Zie

 

Velgen en banden

 

 

Velgen

Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben.

Spaken mogen niet krom zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn.

Alle spaken moeten goed aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle spaken en luister of ze allemaal hetzelfde klinken. Klinkt een spaak dof dan is ze te los, kllinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen.

 

Banden

De banden moeten voldoende profiel hebben (minimum 2 mm vooraan, 1 mm achteraan) anders mag je direkt nieuwe kopen en dat kost al gauw 7.000 à 13.000 BEF, al naargelang het type velg.

Er mogen geen barstjes in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber aan het versterven. Dan bestaat het risico op een klapband en dat wens ik je echt niet toe.

Type (radiaal, diagonaal) en maat (breedte, hoogte) van de banden moeten overeenkomstig de velgmaten zijn.

 

wiellagers

Ze mogen niet versleten zijn.

Draai de wielen rond als ze van de grond zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag niet haperend of stroef verlopen. Ga links of rechts van de motorfiets staan en neem het wiel goed vast met beide handen. Trek, duw en sleur en zo hard mogelijk aan. Nergens mag je speling voelen. Het wiel moet muurvast zitten rond zijn as (if you know what I mean?..)

 

Het balhoofd

 

 

Algemeen

Het balhoofd is het scharnier waarrond de voorvork draait. Meer specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen kogel- of naaldlagers zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop mag geen speling zijn want dat betekent speling op heel de voorvork. De lagers mogen ook niet in slechte staat zijn. Dat heeft een negatief effect op de stabiliteit en het stuurgedrag van de motorfiets. Bij hard remmen kan de motorfiets bvb. naar links of rechts gaan uitwijken.

 

Speling op het balhoofd

Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden.

 

Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurken voor de motor zitten en neem de vorkbenen met beide handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor en achter wat kan bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen. Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde aan. Vergis je dus niet.

 

Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het stuur naar de muur toe. Is er speling op het balhoofd, dan zul je voelen dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen. Ook hier geldt de bovenstaande opmerking over speling tussen onder- en bovenbenen.

 

De rondheid der lagers

Is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er een trukje.

Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is. Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar volledig rechts en terug. Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent namelijjk dat de lagers hier en daar wat ingedrukt zijn, wellicht door ooit verkeerd te zijn aangespannen. Meestal heb je hier last van bij langzaam rijden, omdat je niet vlot je evenwicht kunt bewaren.

 

De voorvork

 

Voorvorkkeerringen

Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt.

Knijp het remhendel in en duw een aantal keren de voorvork zo diep mogelijk in. Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit zeggen dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden.

Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door nieuwe binnenvorkpoten te monteren !

 

Vorkbenen

Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder demonteren. Enig hulpmiddel : er mee gaan rijden en zien of het stuur scheef staat, of puur visuele controle.

 

De achtervork

 

Lagers

Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw uit alle macht. De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan aan vervanging toe

De vering

 

Dempen en veren

De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus als je de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel uitgedempt zijn. Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde bedrijven.

De verlichting

 

Controleer

Kleinlicht

Dimlicht

Grootlicht

Richtingaanwijzers

Achterlicht

Stoplicht

 

De batterij

 

Bij onderhoudsvrije (=ondoorzichtige) batterijen kun je haast niets controleren. Bekijk de polen om te zien of daar wittige kristallen zijn. Dit is uitgekristalliseerd zuur en kan wijzen op een oude batterij.

 

Bij accu's met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau's controleren. Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen.

Met een speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet.

Het grote probleem komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer het buiten heel koud is. Dan geraakt de batterij heel snel uitgeput.

 

De aandrijving

 

Er bestaan vier soorten aandrijving

 

Cardan

Riem

Ketting in gesloten oliebad

Open ketting

Cardan, riem en ketting in gesloten oliebad zijn het minst slijtig, onderhoudsvrij en duurzaam. Gek genoeg worden deze zeer weinig toegepast. Het aantal modellen met één van deze aandrijvingen is zeer zeldzaam. Harley Davidson is de enige die consequent riemaandrijving gebruikt, Moto Guzzi gebruikt alleen maar cardan aandrijving.

 

De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief, maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt?.

 

 

Controleer de staat van de tandwielen.

De tanden moeten mooi symmetrisch zijn. Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt. Dit is meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.

 

Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben . Dat duidt op een scheef geplaatst achterwiel. Men zegt dat het "niet correct spoort". Dat is eenvoudig te corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.

Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in de ene positie te strak gespannen is, en in een andere positie te los, dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.

Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes van een elektrisch toestelletje)

Ga achter de motor staan en neem enkele schakels vast die op het achterkanwiel liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden (dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten. Vervangen

Het motorblok

 

Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.

 

Olielekken

Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd en omdat er nog niets is uitgezet, zal alles wat meer "rammelen" dan bij een warme motor. Bij een Ducati en een Harley ligt het wat moeilijker, want daar rammelt alles wat meer dan bij Japanse machines.

Bekijk het blok en kijk of er nergens langs de naden "vettige" vlekken te zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt. Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het "zweten" van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan een beetje olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon vlaams: de zjwein). Geen goed teken!

Start de koude motor, hou je gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een minuutje. Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne oliedruppeltjes zit, dan is dat een teken dat de motor inwendig al heel erg versleten is. De zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen te houden en via de verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten. Hier is maar één ding te dooen: de motor reviseren.

Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden.

De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie. Je moet daarvoor dan wel de bougies uit het blok schroeven. Zo'n test leert je in welke staat de afdichting van de verbrandingskamer verkeert

 

 

met dank aan brother louis van motorzwijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt speedy!

 

ik adviseer ook om de kuip eens te demonteren. dan zie je snel in welke staat de schroeven en bouten zijn. bij een amateur zien die nogal af. bij mij ontbrank het linker bevestigingspunt van de radiator en het rechter bevestigingspunt sneuvelde niet veel later. vraag voor welke onderdelen hij een momentsleutel gebruikte.

neem iemand mee die goed (V-) motoren kent en vraag of alles goed klinkt.

 

let ook even op de kleuren van de panelen. mogelijks zit er een kleurverschil tussen linker-, midden- of rechterkant. dat wijst op een valpartij en een aantal nieuwe panelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let ook even op de kleuren van de panelen. mogelijks zit er een kleurverschil tussen linker-, midden- of rechterkant. dat wijst op een valpartij en een aantal nieuwe panelen.

 

maar rode verf onder beschadigingen aan de tank duidt niet op overspuiten, dat is de grondverf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt allemaal, mijn kameraad heeft ook een VFR en gaat zaterdag mee.

ik heb hem al wel gezien en mee gereden en ik heb niets bijzonders gezien of gehoord.

alleen een paar krassen op de tank door een tanktas.

 

gr. A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal, ik heb de motor opgehaald en een beetje rond gereden dit weekend.

de motor loopt geweldig !!

ik denk dat ik niet veel meer op de CB zit :D

 

het plaatsen van foto's lukt me nog niet. :smileystupid:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder het witte tekstvlak waarin je je bericht typt zie je rechtsonder de mogelijk om een bestand vanaf je pc te uploaden.

Klik op 'kies bestand' -> blader in je pc naar je file/bestand en dubbelklik daarop. Naast 'kies bestand' zie je dan je gekozen bestand staan. Daarnaast, uiterst rechts zie je een groene knop met 'upload'. Guess what, daar moet je op klikken. Even later zie je links bij 'Bijlagen' je geuploade bijlage staan. Klik in je witte tekstvlak op de plaats waar je de bijlage wilt hebben (waarschijnlijk onder je tekst) en klik op het pijltje in je bijlagebeheer. daarna klik je op het groene dingetje en je ziet de bijlage geplaatst in je witte tekstvlak. Even ernaast klikken zodat de selectie opgeheven wordt en klaar is kees of in dit geval Adri.

Het klinkt ingewikkelder dan het is...... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt Paula, hij stond op snelle reactie, daarna meer opties en nu kan ik het ook...

 

dus hierbij de foto'

post-4294-1279480081.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...