Ga naar inhoud

Waar op letten bij aankoop 2de hands


Speedy
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ga, ijs en weder dienende, volgende week bij een RC36-2 uit 1997 (62000 km) kijken.

 

Op welke specifieke zaken moet ik, buiten de standaard aankoopcontroles, letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook letten op van wie je hem koopt. Wat voor persoon is de huidige eigenaar en hoe belangrijk was de motorfiets voor hem/haar. Hoe is er voor de motor "gezorgd" en wat is de reden van de verkoop. Staat van onderhoud is belangrijk en in hoeverre de motor schadevrij is. Je kunt over het algemeen wel zien of de vfr van een liefhebber is geweest en of deze goed is onderhouden. Let goed op dure slijtagedelen zoals remschijven, banden, ketting/kettingwielen ed. Zorg dat je een idee hebt wat deze onderdelen kosten en gebruik dat evt in de onderhandeling over prijs. Ga met iemand kijken die zonder "roze bril" kan kijken; als koper wordt je al dan niet onbewust vaak geleid door emotie ipv zakelijkheid. Weet dat er een heleboel vfr's te koop staan, dus neem rustig de tijd om rond te kijken en te vergelijken. Zomaar wat losse tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor waar ik volgende week bij ga kijken heeft, volgens de eigenaar, altijd bij de dealer onderhoud gehad. De onderhoudsfacturen zitten erbij net als het instructieboekje, het kapje en de handgrepen.

 

Ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dealer onderhouden zou bij die km stand moeten betekenen dat de klepspeling 2x gecontroleerd is. Mijn RC36/2 nij 90,000 voor de 1e keer gechecked, er was er 1 out of spec, te ruim.

Dus check ff of de dealer het onderhoud volgens het schema heeft nagelopen en afgetekent heeft. En niet enkel olie gewisseld.

Heb ooit naar een VFR400 gekeken, die zou "door een dealer zijn nagekeken". Ik spreek de werkplaatsman een paar dagen later.... "oh die fiets, daar hebben wij een nieuwe accu ingedaan. Aan het niet soepel lopen wilde hij geen geld uitgeven"

 

 

RC36 specifiek zou ik een multimeter meenemen en met de eigenaar afspreken dat jullie de kont erafhalen en de wisselspanning/stroom/weerstand meten over de gele draden bij warme motor. En de laadspanning op de accu. Voor de accu zit het startrelais (groen en rood kunststof met 30A zekering). Die mag niet verkleurd/gesmolten zijn. :-)

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Je kan 't natuurlijk vragen, maar persoonlijk vind ik 't wat ver gaan hele kuipdelen te gaan demonteren en dergelijke metingen te doen. Als de motor verder goed rijd en de verlichting ed werkt normaal moet dat als verkoper ook voldoende info zijn om een deal te kunnen maken. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...