Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
vfrcees

bobine test?

Aanbevolen berichten

is er een manier om de goede werking van de bobines van een rc36-1 te testen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

je kan ze testen op weerstand met waarden die in het wphb vermeld staan. Maar volgens mij haperen die dingen vaker wanneer ze warm zijn. Heb je het vermoeden dat een bobine stuk is?

 

Waarschijnlijk heeft iemand anders een betere testmethode

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik zou de motor warm rijden, totdat het probleem optreed en dan stuk voor stuk de laagspanningskabels van de bobines aftrekken, de motor moet telkens als je een bobine uitschakelt slechter gaan lopen, zodra het lopen niet veranderd, heb je een niet werkende bobine te pakken. Op zich valt dit testen mee, je hebt maar 4 kansen :P

 

Waar ik ook nog aan zit te denken, zijn de bougiedoppen, daar zit een weerstand in, als deze slecht contact maakt, heb je ook een slecht lopende motor.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

ben een keer met dezelfde vraag naar motoport gegaan: die pakten een multimeter en begonnen hier en daar de weerstand te meten als de ene bobine goed is en de andere geeft overal dezelfde weerstand dan moet die ook goed zijn.

tot zover de motoport methode.

 

ik zou zeggen; als die het doet is die goed.

en als je niet weet of het de bobine is die het niet doet, kun je er twee verwisselen. als het probleem mee verwisselt is het waarschijnlijk je bobine.

 

maar dan moet je wel een reproduceerbaar probleem hebben. een probleem wat er de ene keer wel en de andere keer niet is, is lastig te traceren. in elk geval zou ik alle bekabeling eens goed inspecteren op beschadigingen en vooral de massa aansluiting goed schoonmaken en stevig vastdraaien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

@paliasco: motoport... sja, laat ik daar maar geen woorden aan vuil maken.

 

Je kan de bobines wel verwisselen, maar hoe verneem je dan tijdens het rijden dat het probleem mee verhuisd? Lijkt me nogal een lastige methode.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

tot zover bedankt voor de tips.

als er een bobine hapert of slecht werkt,moet je dat onder het rijden aan de toerenteller zien?

iets van schommelingen van de naald??

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Nope, maar je merkt vanzelf wel, dat de motor minder goed gaat trekken. Wat overigens ook nog kan zit ik me te bedenken, is een haperende benzine pomp. Deze heeft contact puntjes, die inbranden en dan geeft hij uiteindelijk de geest. Met een te lagen benzine aanvoer rijden zorgt ook voor inhouden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

vroeger gebruikte je een stroboscooplamp om het ontstekingstijdstip af te stellen.

das een soort amperetang om je bougiekabel, daar kun je wel mee aantonen welke bobine problemen levert.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat van die stroboscoop lamp met inductie opnemer is inderdaad ook een slimme methode. Ik zal de mijne toch maar bewaren.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

hoe test je dan?

ik heb nog wel een stroboscoop lamp liggen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Zoveel kuipwerk van de motor afhalen, dat je bij alle 4 de bougie kabels kan komen, stroboscoop lamp aansluiten en de motor starten. De opnemer van de stroboscoop lamp om de beurt op alle 4 de bougiekabels zetten. Bij alle 4 de kabels moet de lamp gaan flitsen. Als hij bij 1 kabel niet flitst, dan is de bobine, de kabel of de desbetreffende bougie defect.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
 

ik ga met de bovenstaande tips aan de gang.

thanks again.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Hoogspanning meet je met een probe.

Deze wordt dan gebruikt icm je universeel meter.

http://www.d-d-s.nl/hoogspanningsprobe1-40kv.html

 

Groet,

Theo

 

:shock: Ik ben bang, dat een stroboscooplamp een stuk goedkoper is en die doet het trukje ook wel. (vooral als de stroboscooplamp al jarenlang in de kast ligt)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

bobines zijn goed! nog bedankt voor de tips.

topic mag dicht!!

aangepast door vfrcees

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Log in om dit te volgen  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien