Ga naar inhoud

bobine test?


 Delen

Aanbevolen berichten

je kan ze testen op weerstand met waarden die in het wphb vermeld staan. Maar volgens mij haperen die dingen vaker wanneer ze warm zijn. Heb je het vermoeden dat een bobine stuk is?

 

Waarschijnlijk heeft iemand anders een betere testmethode

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de motor warm rijden, totdat het probleem optreed en dan stuk voor stuk de laagspanningskabels van de bobines aftrekken, de motor moet telkens als je een bobine uitschakelt slechter gaan lopen, zodra het lopen niet veranderd, heb je een niet werkende bobine te pakken. Op zich valt dit testen mee, je hebt maar 4 kansen :P

 

Waar ik ook nog aan zit te denken, zijn de bougiedoppen, daar zit een weerstand in, als deze slecht contact maakt, heb je ook een slecht lopende motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben een keer met dezelfde vraag naar motoport gegaan: die pakten een multimeter en begonnen hier en daar de weerstand te meten als de ene bobine goed is en de andere geeft overal dezelfde weerstand dan moet die ook goed zijn.

tot zover de motoport methode.

 

ik zou zeggen; als die het doet is die goed.

en als je niet weet of het de bobine is die het niet doet, kun je er twee verwisselen. als het probleem mee verwisselt is het waarschijnlijk je bobine.

 

maar dan moet je wel een reproduceerbaar probleem hebben. een probleem wat er de ene keer wel en de andere keer niet is, is lastig te traceren. in elk geval zou ik alle bekabeling eens goed inspecteren op beschadigingen en vooral de massa aansluiting goed schoonmaken en stevig vastdraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@paliasco: motoport... sja, laat ik daar maar geen woorden aan vuil maken.

 

Je kan de bobines wel verwisselen, maar hoe verneem je dan tijdens het rijden dat het probleem mee verhuisd? Lijkt me nogal een lastige methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tot zover bedankt voor de tips.

als er een bobine hapert of slecht werkt,moet je dat onder het rijden aan de toerenteller zien?

iets van schommelingen van de naald??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, maar je merkt vanzelf wel, dat de motor minder goed gaat trekken. Wat overigens ook nog kan zit ik me te bedenken, is een haperende benzine pomp. Deze heeft contact puntjes, die inbranden en dan geeft hij uiteindelijk de geest. Met een te lagen benzine aanvoer rijden zorgt ook voor inhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vroeger gebruikte je een stroboscooplamp om het ontstekingstijdstip af te stellen.

das een soort amperetang om je bougiekabel, daar kun je wel mee aantonen welke bobine problemen levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die stroboscoop lamp met inductie opnemer is inderdaad ook een slimme methode. Ik zal de mijne toch maar bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel kuipwerk van de motor afhalen, dat je bij alle 4 de bougie kabels kan komen, stroboscoop lamp aansluiten en de motor starten. De opnemer van de stroboscoop lamp om de beurt op alle 4 de bougiekabels zetten. Bij alle 4 de kabels moet de lamp gaan flitsen. Als hij bij 1 kabel niet flitst, dan is de bobine, de kabel of de desbetreffende bougie defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoogspanning meet je met een probe.

Deze wordt dan gebruikt icm je universeel meter.

http://www.d-d-s.nl/hoogspanningsprobe1-40kv.html

 

Groet,

Theo

 

:shock: Ik ben bang, dat een stroboscooplamp een stuk goedkoper is en die doet het trukje ook wel. (vooral als de stroboscooplamp al jarenlang in de kast ligt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...