Ga naar inhoud

Meer vermogen met nieuwe bougies ?


 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb gisteren de bougies vervangen van mijn 1990 VFR.

De oude bougies zaten er een kleine 20.000 Km in.

Ze hadden dus al eerder vervangen moeten worden, maar omdat de motor goed liep had ik dat nog niet gedaan.

Wat een gepriegel is dat vervangen trouwens zeg, vooral de voorste cylinders....

Als je eenmaal weet hoe het moet gaat het wel, maar ik ben met een bougie wel een kwartier bezig geweest om de sleutel er in en uit te krijgen.

Maar goed, nu zitten er dus nieuwe in, en heb ik vanavond een stukje gereden.

Het viel mij op dat de motor naar mijn idee veel meer trekkracht had dan voor het vervangen.

Choke kan veel eerder dicht, motor loopt iets hoger in toerental stationair, en voor mijn gevoel dus veel meer trekkracht.

Zou dit kunnen of verbeeld ik mij dit ?

De oude bougies zagen er naar mijn idee nog prima uit overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is absoluut mogelijk. vroeger dacht ik dat die bougies met meerdere vonken maar verkooppraatjes waren maar ook dat kan wel degelijk een beter propagerend vlamfront leveren en dus meer trekkracht met name bij lagere toeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is absoluut mogelijk. vroeger dacht ik dat die bougies met meerdere vonken maar verkooppraatjes waren maar ook dat kan wel degelijk een beter propagerend vlamfront leveren en dus meer trekkracht met name bij lagere toeren.

..een beter propagerend vlamfront.. Ik vind het prachtig!

 

Mooi dat je vfr weer lekker loopt Tuxracer. Enjoy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kracht van de vonk neemt langzaam af waardoor je het niet zo merkt maar als er nieuwe in komen (helemaal als je a laat bent) dat is het verschil na de wissel heel goed merkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties zover!

Blijkbaar toch goed dat ik ze vervangen heb.

Had al een beetje het idee dat de motor minder vermogen had, maar dacht dat het misschien door gewenning zou komen.

En ik heb ook nog een CB450S waar ik regelmatig mee rij.

Als ik na een paar keer CB450S weer op de VFR stap geeft dat ook altijd een beetje een raket gevoel.

Verschil zal nu nog wel groter zijn :D

 

Ik bedenk me trouwens net dat ik ook de oude accu heb vervangen door een nieuwe Yuasa.

Misschien geeft dat ook betere vonkjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me trouwens net dat ik ook de oude accu heb vervangen door een nieuwe Yuasa.

Misschien geeft dat ook betere vonkjes...

 

MMm, nieuwe bougies lijkt me plausibeler. Een oude accu waarop je nog wel goed kan starten, wordt uiteindelijk alleen als buffer gebruikt als de dynamo voornamelijk het werk doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. das best een goeie..

 

Volgens mij zijn die van mij nog nooit vernieuwd en ik heb er 45k op de teller staan? ^_^

 

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

 

Is dit bekend? :P Ik ga ook maar is nieuwe bougies indraaien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

heeft in elk geval met de bougies niks te maken.

Wat denk ik wel kan is dat je koppeling wat meer 'plakt' met koude olie die lang tegen elkaar gezeten heeft.

is het ook over als je in neutraal de koppeling op laat komen en dan weer in 1 zet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nope, en me olie is net vernieuwd, net 3k mee gereden...

 

het is echt alleen de eerste keer als hij met choke open warmgelopen heeft.. van neutraal naar 1... daarna doet hij het niet meer. =D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. das best een goeie..

 

Volgens mij zijn die van mij nog nooit vernieuwd en ik heb er 45k op de teller staan? ^_^

 

Ik heb wel als ik me motor start met choke, en ik draai deze langzaam dicht... als ik dan de koppeling inknijp en ik zet hem in ze 1 krijg ik een verbazingwekkende harde schok... Als ik daarna terug schakel naar neutraal en weer in zn 1 zet is het over ..

 

Is dit bekend? :P Ik ga ook maar is nieuwe bougies indraaien..

 

 

45K ? Als het goed is heb je dan toch al minstens een grote beurt gehad met kleppen stellen ?

Ze zouden wel gek zijn als ze dan ook niet even nieuwe bougies zouden steken.

Of hoef je bij de 800 niet elke 24K een grote beurt ?

 

Een schok bij met koude motor in de 1 zetten heb ik ook wel. Bij warme motor ook wel een beetje, maar veel minder.

Zal inderdaad wel komen doordat de koppeling een beetje plakt bij koude olie.

Ik start altijd in de eerst versnelling met de koppeling ingetrokken, dan heb je er geen last van.

Eventueel de voorrem een beetje erbij om een schok naar voren te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik start altijd in de eerst versnelling met de koppeling ingetrokken, dan heb je er geen last van.

Eventueel de voorrem een beetje erbij om een schok naar voren te voorkomen.

 

Dan krijgt de startmotor het zwaarder voor z'n kiezen dan normaal. Uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, maar ik start altijd met koppeling ingetrokken in neutraal. Koppeling vast blijven houden waardoor de platen elkaar wel loslaten en dan in z'n 1. Zo krijgt de bak en startmotor het minst op hun donder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan krijgt de startmotor het zwaarder voor z'n kiezen dan normaal. Uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, maar ik start altijd met koppeling ingetrokken in neutraal. Koppeling vast blijven houden waardoor de platen elkaar wel loslaten en dan in z'n 1. Zo krijgt de bak en startmotor het minst op hun donder.

 

 

Kan ook. Het is een beetje een afweging tussen meerdere kwaden.

Ik rij altijd direct weg na het starten, en als ik in de vrij start op de choke met koude motor krijg ik hem moeilijk in de 1.

Gaat gepaard met enig gekraak van de tandwielen en een vrij harde klap als ie in de 1 schiet.

Dus doe ik het maar op mijn manier.

Bij schakelen op hogere toerentallen moet ik overigens ook vrij precies schakelen om het soepel te laten verlopen.

Beetje druk zetten op het pedaal, en dan tijdens het schakelen precies de juiste hoeveelheid gas meer of minder, en dan gaat het wel goed.

Misschien dat de koppeling niet helemaal 100% is, hoewel hij niet doorslipt, en volgens mij wel goed vrij komt.

M'n CB450S schakelt wel een stuk gemakkelijker en lichter, en komt het allemaal wat minder precies met de toerentallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het met je kettingspanning? Hoe lang zitten de ketting en tandwielen er al op. Ik vind dat moeilijk schakelen een beetje klinken alsof de ketting gespannen moet worden. Eigenlijk herken ik dit soort klachten alleen bij mijn motor wanneer de ketting gespannen moet worden.

Just my 2 cents....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Miss Jline neemt me de woorden uit de mond. Ook ik verdenk in dit geval in de eerste plaats je ketting. Het is verbazend welk een effect die heeft op het schakelgedrag van je motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...