Ga naar inhoud

Welke benzine?


McFly
 Delen

Aanbevolen berichten

Misschien een lachwekkende vraag, maar welke benzine moet er in mijn VFR800FI?

Ik heb er geen handleiding bij, en ik heb geen idee of euro 95 volstaat, of dat er 98 in moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

95... 98 kan ook maar heeft geen meerwaarde.

 

Wil de discussie niet opnieuw starten (als je het wilt weten zoek maar even) maar roep dat over 98 niet te snel. Maar 95 volstaat idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij loopt op die "speciale" benzines ook prima en die hebben allemaal 98 of meer octaan.

Alleen de beloftes van zuiniger rijden daarbij komen niet uit en dat beetje meer vermogen merk je ook al niet dus vandaar de goedkopere 95 bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht...

 

Alle benzine heeft dezelfde verbrandingswaarde. Het enige verschil is de toevoeging van dopings. Bij 91, 95, 98 of whatever is het een doping om de benodigde klopvastheid (vergeleken met zuiver octaan) te bereiken. Dit is enkel nodig bij bepaalde motoren. Niet nodig: niet voor gaan betalen. Geef het aan het goede doel, als je geld over hebt.

 

Het lijkt me niet mogelijk om bij een motor, die dat niet nodig heeft, met superbenzine een vermogenstoename te krijgen. Dat zou geweldig zijn...

 

Andere dopings (bijv. bij V-power) zouden wel waarde kunnen hebben, maaar daarin ben ik héél voorzichtig.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom zeg ik ook gewoon 95.

Bij Fifth Gear hebben ze het een keer uitgetest met 3 verschillende merken benzine en 3 verschillende auto's qua vermogen.

Alleen bij de Subaru Impreza WRC had het een toegevoegde waarde qua vermogen maar bij de andere (een gemiddelde standaard en een Golf GTI) was het te verwaarlozen (bij de gewone überhaupt nauwelijks aanwezig).

Zelf heb ik het een paar tanks getest om te kijken of hij daadwerkelijk minder ging verbruiken door de zogenaamde betere verbranding maar dit was niet het geval, wat ik ook wel verwachtte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan toch nog maar even. Dat elke brandstof dezelfde verbrandingswaarde is niet waar. De hoger het octaangetal hoe trager het verbrand waardoor de klopvastheid hoger wordt. Maar het blijft een feit dat mijn 800 op octaan 98 of zelfs 100 (v-power in duitsland) aanzienlijk zuiniger is bij autobaan gebruik van ongeveer 130 km/u. Weet niet of het financieel interessant is maar ik ben helaas zo dat elke liter brandstof die ik minder verbrand voor mijn hobby er 1 is dus vandaar dat ik voor de lange (hobby)ritten dus 98 (of v-power) tank maar voor woonwerk 95 omdat ik het verschil dan niet merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn motor zeker niet want daar is niet zoveel aan af te regelen behalve met een power commander o.i.d. maar wat een carburateur motor daar mee doet weet ik niet. Je kunt wat aan je ontstekingstijdstip veranderen maar of je hem er echt zuiniger mee krijgt weet ik niet. Ik snap ook eerlijk gezegd niet helemaal waar het verbruiksverschil bij mijn motor vandaan komt met 98 maar misschien is er iemand die dat wel kan onderbouwen. Met V-power kan ik dat wel weer begrijpen maar dat is een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ooit een keer je kop hebt moeten vlakken (om wat voor reden dan ook) dan zou het kunnen zijn dat hij beter loopt op 98 omdat je dan meer compressie hebt en dus baat hebt bij een klopvastere benzine.

Een aantal types BMW hebben volgens het boekje 98 nodig en verder werkt alles prima op 95 en veelal zelfs beter.

Hier valt volgens mij weinig af te regelen want dat veranderd niets aan de compressie... heel misschien een kleinere klepspeling maar dat heeft weer andere nadelen.

Waarom die van Bubblemaker zuiniger is met 98 op lange snelwegritten snap ik ook niet helemaal :scratchchin: ... dit zou nl ook het geval moeten zijn met gewone 95.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht...

 

Alle benzine heeft dezelfde verbrandingswaarde. Het enige verschil is de toevoeging van dopings. Bij 91, 95, 98 of whatever is het een doping om de benodigde klopvastheid (vergeleken met zuiver octaan) te bereiken. Dit is enkel nodig bij bepaalde motoren. Niet nodig: niet voor gaan betalen. Geef het aan het goede doel, als je geld over hebt.

 

Het lijkt me niet mogelijk om bij een motor, die dat niet nodig heeft, met superbenzine een vermogenstoename te krijgen. Dat zou geweldig zijn...

 

Andere dopings (bijv. bij V-power) zouden wel waarde kunnen hebben, maaar daarin ben ik héél voorzichtig.

 

:withstupid:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De conclusie is:

 

Je merkt geen verschil tussen 95 en 98. alleen is 95 iets goedkoper, dus ja, daar zou ik voor gaan.

 

Als na al die jaren zou blijken dat 98 een stuk sneller is en zuiniger, dan zou dat al lang bekend zijn. in motorland.

 

Ik heb zelf ook eens deze vraag gesteld hier op het forum en na ieders reactie was de samenvatting dat het 98 geld weggooien is.

 

Greetz Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gellof dat ik wat anders onder verbrandingswaarde versta dan jullie. Ik wil er toch nog even op doorgaan. Wat nou als je de bergen in gaat? Dus klimmen met de vfr met flinke bepakking. Is het dan interresant? (ik zeg overigens niet dat het financieel aantrekkelijk is om een een hoger octaan te tanken want ik denk namelijk dat de verbruiksvermindering bij mij niet opwoog tegen de meerprijs)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...