Jump to content

Sign in to follow this  
Qwerc

Wat is synchroniseren eigenlijk???

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik lees veel zaken over "Synchroniseren" .

Het heeft te maken met je cab's .

Maar ook met inspuiting.

Ik wil een VFR800 VTEC 2006 kopen.

Is synchroniseren (wat een woord zeg) nu belangrijk, en hoe merk je dat het nodig is??

 

Kort om wat doet het en waarom moet je dat doen?? :smileystupid:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

synchroniseren is het gelijk zetten van de gaskleppen van carburateurs, zodat elke cilinder exact even hard werkt. Je krijgt dan een veel mooier lopende motor, die heel mooi oppakt bij gasgeven en sneller accelereert. Ook bij injectiefietsen speelt het synchroniseren, ook al is het een injectiefiets. Het is dus een belangrijk stukje van het onderhoud.

 

Bij de Vtec zorgt het goed synchroniseren er voor, dat er een mooi vloeiend verloop is in de overgang in vermogen, bij het inschakelen van het vtec systeem.

Edited by vroembert

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Okay...

Dus je merkt het , doordat je motorblok soepeler gaat lopen. En rustiger oppakt.

Iedere cilinder krijgt evenveel brandstof enz. daardor loopt het mooier.

Vraag, kan je dat zelf doen en heb je speciaal gereedschap nodig

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Je moet een set vacuüm meters hebben en een beetje ervaring er bij kan geen kwaad, met name bij de VTEC modellen.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Is het bij een vtec ingewikkelder dan bij de "gewone" 800?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Er is wat meer hocus pocus met slangetjes. Maar ik praat niet uit ervaring, maar alleen naar wat ik gelezen heb.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ok ik dacht dat het net zoveel slangetjes waren als de 800 maar ook ik spreek ZEKER niet uit ervaring. Was ook een interesse vraag

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Heb het toen ik 'm heb gekocht door Jake laten doen en het was idd wat omslachtig met een slangetje los en afknijpen, ander weer terug zetten, stekkertje weer aansluiten en een ander los laten maar hoe en wat precies ben ik alweer vergeten :unsure:

 

Edit:

De how-to van syncen 800 en V-tec

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=3210

Edited by Deadly_Paradox

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik weet dat er al heel veel over geschreven is, maar twee prangende vragen heb ik nog over synchroniseren:

 

1. Hoeveel km plezier heb je van de synchronisatie? Oftewel: is dit iets dat je om de zoveel kilometer moet doen, of éénmaal gesynchroniseerd blijft gesynchroniseerd?

 

2. Is er iemand in de buurt van de Kop van Noord-Holland die kan synchroniseren? (uiteraard tegen een vergoeding).

 

Gr. Marcel

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Hm, goeie vraag. Ik denk dat als het een keer goed staat dit vrij lang zo blijft en ook niet zo heel veel zal verlopen, maar wellicht hebben anderen daar meer ervaring mee.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Kan het niet zo zijn dat je het na bijvoorbeeld kleppen stellen weer opnieuw moet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Hm, goeie vraag. Ik denk dat als het een keer goed staat dit vrij lang zo blijft en ook niet zo heel veel zal verlopen, maar wellicht hebben anderen daar meer ervaring mee.

VFRikus

 

 

Voorop gesteld dat ik VERikus op z'n woord geloof!

Maar toch, als het bijna niet verloopt waarom moet je het dan toch doen. En inderdaad er wordt veel toegedicht aan het synchroniseren.

Gebeurd dat dan niet af- fabriek of misschien niet goed genoeg.

Of is dat synchroniseren toch een soort hype...

 

Nogmaals ik weet het niet,het zijn eerlijke gedachten die bij mij opborrelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Idd vanaf fabriek wordt het dus niet goed gedaan en het is geen Hype. Er zijn velen die kunnen beamen dat zeker bij de V-tec het gewoon super is en hun motor niet terug kennen na synchroniseren en ook gewone 800 rijders die enhousiast zijn en bij deze groep wil ik nog geloven dat het tussen de oren zit maar een soepelere v-tec overgang kan niet tussen je oren zitten. Dus ga naar een technische dag van het forum en strik iemand voor een leuke vergoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Je stelt met synchroseren de lucht doorlaat voor het stationaire kanaal zodanig af dat de motor mooi rond loopt en alle cilinders stationair de zelfde hoeveelheid energie aan de krukas leveren. Dat is iets wat eigenlijk alleen maar wijzigt door slijtage van de motor, verlopen van de stelschroeven door trillingen.

Klepspeling heeft er wel invloed op, maar dan moet de afwijking al weer absurd groot zijn om dat te kunnen vernemen aan het rond lopen.

Maar wellicht hebben mensen die in het bezit zijn van een carbtune andere ervaringen.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Zo'n ding ziet er dus zo uit.

Een soort barometer die het Vacuüm meet

 

Want als je weet hoe die heet kan je alles vinden.. :D

Edited by Qwerc

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Sign in to follow this  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien