Ga naar inhoud

Nu VERBETERDE meter! RC36-I: benzine meter te lage spanning? of vlotter lek?


 Delen

Aanbevolen berichten

VFR750FM 1991, RC36-I
Mijn benzine meter werkt, en geeft ook VOL aan als de tank vol is. Maar hij staat veel te snel op leeg. Al bij 160km oid staat hij in het rode "reserve"vlakje.

 

Om veel leeswerk over te slaan: dit topic leidt tot een oplossing die HIER staat: http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=14864&p=222747 waarbij ik met één extra weerstandje de meter correct werkend heb gekregen. En dat weerstandje zit op een plek die iedereen eenvoudig bereiken kan, bij de stekker onder de tank.

 

en weer verder met de originele tekst:
De weerstand van de vlotter is bij lege tank 94 ohm, en bij volle tank ongeveer 0 Ohm. Volgens de engelstalige manual die ik als PDF heb kloppen die waarden.
MAAAR... de spanning die ik meet op de draden vanaf de meter is maar 4,5 volt, tot 5,5 Volt bij lopende motor. KLOPT DAT???

En als mijn vlotter lek zou zijn: dan zou hij waarschijnlijk bij een volle tank toch geen vol aan geven op de meter lijkt me. Dus een lekke vlotter lijkt me uitgesloten. Ik vertrouw vooral die 5.5 volt niet. Had dat niet gewoon 12 Volt moeten zijn?

Immers, de benzine meter lijkt te werken als een veredelde Ampere-meter. Bij een hogere vlotterstand loopt er veel stroom (lage weerstand van vlotter), en dus staat de wijzer hoog. Bij een lagere vlotterstand neemt de weerstand toe, en zakt de wijzer dus.
als je nu 5,5 Volt op de meter zet ipv 12 Volt, dan is de aanduiding bij weerstand 0 nagenoeg gelijk. Maar bij zakkende vlotter is de aanduiding al gauw 2x te laag. Dus 3/4 vol is dan al half op de meter, en half vol is dan al LEEG op de meter.

Lijkt een kloppende theorie zo. Maar klopt die 5,5 Volt? Had dat inderdaad 12 Volt moeten zijn? En zo ja, waarom is dat bij mij 5,5 Volt? Gecorrodeerde massa aansluiting ergens?

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee hoeveel volt het moet zijn, maar ik weet wel dat de brandstofmeters van de rc36I meer indicatoren dan meters zijn. Van mijn vorige motor(ook een rc36I) was de brandstofmeter ook erg onnauwkeurig. Ik gebruikte de reservestand van de brandstofkraan en de dagteller om te bepalen wanneer het tijd werd om te tanken. De afwijking lijkt bij jou wel heel groot overigens. Ben ook wel benieuwd naar hoe dat kan. Ik wist overigens ook niet hoe de meter werkt; nu dus wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dit niet opmaken uit een schema hoeveel volt er op moet komen te staan? Als je twijfelt aan een massa aansluiting kun je eens meten rechtstreeks op de massa van je accu en kijken wat je dan meet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dit niet opmaken uit een schema hoeveel volt er op moet komen te staan? Als je twijfelt aan een massa aansluiting kun je eens meten rechtstreeks op de massa van je accu en kijken wat je dan meet.

 

Dat zijn inderdaad handige tips, ik zal morgen proberen tijd vrij te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zooo, badjasje, koppie thee, eerst maar es even schema's lezen achter de laptop en in de WPboeken/manuals.

Een paar variaties gevonden, maar alle geven gewoon 12 Volt aan zo te zien. EN.... inderdaad een aansluiting naar een massapunt op het frame, gecombineerd met de temperatuur meter. (Die ook nogal weinig aan geeft by the way).

 

DUS.... vanmiddag maar eens even de massa-aansluitingen controleren. Bij mijn vorige VFR (RC24) was dat ook al het probleem: aluminium frame, koperen snoertjes, dat oxideert nou eenmaal langzaam door spannings-corrosie. Ik heb dus goede hoop dat het schoonmaken van de massapunten het probleem verhelpt.

 

.... to be continued!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmmm tamelijk vruchteloos middagje zo. Ik heb mijn blonde schone ontdaan van nagenoeg al haar bovenkleding, maar slechts één extra massa punt gevonden: achter de rechter flap van het zadel, direct onder de tank, volop in het zicht. Dit punt schoon gemaakt, maar maakt geen verschil in de spanning.

 

Accu geeft keurig 12,4 Volt.

Spanning tussen brandstofmeter (draad náár de vlotter) en de massa van de accu is slechts 5.5 Volt, net als naar zijn eigen massa. Dus massa verbindingen lijken goed te zijn. Het zou hooguit nog in de stekkers van het dashboard oid kunnen zitten. Maar die zijn héél slecht bereikbaar.

 

Nog geen oplossing dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem is al vaak aangekaart hier op het forum... Ben bang dat al je moeite voor niets gaat zijn :( Je kunt beter je dagteller op nul zetten als je hebt getankt en die in de gaten houden, dat is een stuk betrouwbaarder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat is niet wat ik wil horen, maar goed, kennelijk is het dus wel "normaal".

 

De drang om het te verbeteren naar goed-werkend wordt er wat minder van. Maar tevreden stemt het niet.

Dank voor je tip, misschien kan ik het met rust laten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap toch nog niet waarom mijn benzine-tank-vlotter maar 5,5 Volt voeding krijgt in plaats van de verwachtte 12 Volt.

Wil iemand met een goed werkende vlotter eens controleren wat er bij hem/haar voor spanning op staat?

 

Dat kan heel simpel;

* alleen het zadel hoeft eraf, en contact aan.

* Aan de rechterzijde onder de tank zit de 2-polige stekker van de tankvlotter.

* Trek deze stekker los,

* en meet daar de spanning van beide polen naar de nul van de accu.

* En de onderlinge spanning aub.

 

ps: de kant van de kabelboom natuurlijk, de andere kant van de losgehaalde stekker zit immers aan de vlotter, en daar staat geen spanning op.

 

Ik meet op die manier bij stilstaande motor 4,5 Volt, en bij draaiende motor 5,5 Volt. Terwijl ik 12 Volt verwacht.

 

Wie wil het even controleren zodat ik een referentie waarde heb? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teake,

 

Als ik het schema bestudeer dan is de vlottermeting een variabele weerstand (zit in de tank) deze weerstannd staat in serie met de meter op het dashboard

naar de plus (12V)

dus de ene kant van de weerstand zit aan de massa (min van de accu) en de andere kant van de meter aan 12V, afhankelijk van de waarde van de weerstand loopt er een stroompje door de meter en de weerstand naar massa (de meter zal enige waarde aangeven)

Terplaatse van de weerstand (tankmeter) meet je dus een gedeelde spanning (de spanning tussen de weerstand en de meter) deze zal altiijd lager zijn dan 12V.

Als de weerstand 0 ohm is zal de spanning tussen weerstand en meter ook nul volt zijn heeft de weerstand zijn max waarde dan zal er een spanning staan tussen de weerstand en meter afhankelijk van de waarde van de weerstand en de inwendige weerstand van de meter.

Het zal dus nooit 12 volt zijn maar ergens tussen 0 en 12 volt.

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan, Teake heeft de stekker op de vlotter losgenomen, die weerstand ben je dus al kwijt. Als je in het schema kijkt is de aanlsuiting waarop je meet rechtstreeks verbonden met de zekeringkast, je verwacht dus 12V te meten (massapunt pak je rechtstreeks op het frame)

Ik heb hetzelfde, en meet ook een spanning <6V

 

In het schema staat naast de variabele weerstand van de vlotter nog een variabele(?) weerstand getekend. Maar ook dezezou niet van invloed op de meting moeten zijn als je de stekker van de vlotter losneemt. Als deze echter aan de ander kant van de stekker is geplaatst dan zou het wle een een instelbare spanningsdeler kunnen voorstellen (hoewel ik dan nog een aansluiting mis of het moet een directe massa-aansluiting hebben op de montageplek.

fls.png

Br/Bl zit rechtstreeks op de zekeringkast, dus acuspanning. De andere twee rechtstreeks op massa.

Gek ook dat op de tekening een driepolige stekker staat (al staat er 2p op) en het er in werklijkheid slechts 2 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hé, je hebt gelijk! Tuurlijk, als die extra weerstand (in de meter) er niet in zou zitten zou je kortsluiting hebben bij weerstand nul van de vlotter.

 

Hamvraag nu is dus: "wat is de juiste weerstand in de meter". Maar ik voel steeds duidelijker dat ik moet ophouden dit te willen perfectioneren, en gewoon moet accepteren dat de meter te snel op nul staat.

 

EDIT: hieronder praat ik poep, het is natuurlijk net andersom: bij een volle tank is de weerstand laag, bij een lege tank is de weerstand hoog.

De meter geeft te vroeg aan dat de tank leeg is, dus hij geeft te vroeg aan dat de weerstand hoog is. Met andere woorden: er moet MEER stroom lopen, dus MINDER weerstand komen in de leiding. Onderstaand verhaal moet dus een PARALLEL weerstand worden in plaats van een serie weerstand. En dat vergt een stuk meer rekenwerk.

 

OF.... dit opent natuurlijk ook mogelijkheden tot verbetering. De weerstand van de vlotter is 94 Ohm bij een volle tank, en 0 Ohm bij een lege tank. Aangezien de tankmeter nu te vroeg aangeeft dat hij leeg is, is de weerstand te laag. DUS.... met een in serie gezette EXTRA weerstand in de kabel moet de aanwijzing beter kloppen!

 

ff rekenen:

- Na zo'n 120 km staat hij op reserve, en dat zou pas bij 200km moeten zijn. Dus 1.66x meer weerstand is gewenst.

- Huidige 94 Ohm +meterweerstand geeft spanning 5,5 Volt bij 12,5 Volt boordspanning. De spanning is dus ongeveer gehalveerd.

Dus de meterweerstand zal ook ongeveer die 94 Ohm zijn.

 

Met andere woorden: met een serieweerstand van ongeveer 100Ohm wordt de totale weerstand 1,5 maal hoger dan nu. Dat komt aardig in de buurt van de gewenste factor 1.66.

 

Ik voel een experimentje aan komen! ff op zoek naar een (regelbare?) weerstand van ongeveer 100 Ohm!

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

@V4 Rosso

Als je de stekker losneemt dan heb je geen 12V want deze is niet aangesloten op de zekeringskast maar op de massa, de andere kant van de aanwijzende meter is aangesloten op de zekeingskast.

Bij losgenomen stekker meet je tov de massa door de aanwijzendemeter en dus een lagere spanning.

Het variabele weerstandje is aan de ene kant aangeloten aan massa en aan de anderekant gaat deze naar het indicatorlampje, de anderekant van dat lampje is ook weer aangesloten aan de 12V (het indicatorlampje gaat aan wanneer de reserve bereikt is)

G/Bl is massa

Gr/Bl is signaal naar aanwijzing

Br/Bl signaal naar lampje

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...