Jump to content

Sign in to follow this  
VFRikus

E-10 benzine

Recommended Posts

Op mijn verzoek heeft Fred Schoenmakers bij Honda Nederland de vraag gesteld of de VFR tegen E-10 benzine kan.

Hieronder het antwoord van Honda.

 

Hallo Fred,

 

In het algemeen geldt voor alle Honda motoren, dat deze E10 benzine in alle injectie motoren gebruikt mag worden.

Dit is niet het geval voor motoren met carburateur, aangezien rubber afdichtingen en of pakkingen hier niet goed tegen bestand zijn.

In de nieuwere ownersmanuals / gebruikershandleidingen wordt dit ook onder de aandacht gebracht.

Vertrouwende jouw voldoende te hebben geinformeerd.

 

MvG

 

Ed

 

 

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wat is E10 benzine?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Euro 95 met daar bij gemengd 10 procent ethanol, oftewel bio brandstof.

In Frankrijk al verkrijgbaar, maar daar kon je meestal nog kiezen.

Deze E-10 komt volgend jaar in Nederland ook in de pomp, maar heet dan gewoon Euro 95.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Betekent dat dan, dat alle carburateur motoren verplicht het duurdere euro 98 moeten gaan tanken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Blijkbaar wel, of er op gokken dat het mee valt. Vergeet niet dat er nu ook al 5 procent ethanol in de Euro 95 zit, maar dat hebben ze ons nooit verteld. :rolleyes:

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik dacht de Shell Fuelsave al een E10 brandstof is, niet dus?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

De worden we dubbel genomen. De verbrandings waarde van ethanol is veel lager dan die van benzine. Dus een hoger verbruik .

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Wel vreemd dat je een hoger verbruik gaan creëren terwijl het een milieu vriendelijke(re) brandstof hoort te zijn :scratchchin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Alcohol heeft een lagere calorische waarde dan benzine, daardoor stijgt het verbruik. Als er minder energie per liter in zit, heb je meer energie nodig voor dezelfde prestatie.

 

Wel knap lullig overigens, dat je ongevraagd die E10 door de strot geduwd krijgt. Er rijden nl nog genoeg voertuigen rond, die er niet tegen bestand zijn. In Frankrijk kan je vaak nog kiezen, maar het wordt minder, als je het verschil pas merkt als de boel in de soep loopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Wel vreemd dat je een hoger verbruik gaan creëren terwijl het een milieu vriendelijke(re) brandstof hoort te zijn :scratchchin:

Een hoger verbruik wil niet zeggen dat deze milieu-onvriendelijker is.

In dit geval gaan er wel meer liters doorheen, maar dat wil niet zeggen dat de uitstoot hoger is. Minder rotzooi per liter dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Kijk maar naar LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
 
Blijkbaar wel, of er op gokken dat het mee valt. Vergeet niet dat er nu ook al 5 procent ethanol in de Euro 95 zit, maar dat hebben ze ons nooit verteld. :rolleyes:

VFRikus

 

Ik heb altijd een sterk vermoeden dat TANGO er nog meer in doet. Ik kom altijd minder ver met een volle tank van de Tango...dan met een ander merk benzine onder zelfde rij omstandig heden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

vandaar de discussie over wel of geen koffiebruine bougiekleur.

maar btw,heeft een injectiemotor géén rubberen afdichtingen en pakkingen die in aanraking komen met de brandstof??

Edited by vfrcees

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Jawel, maar blijkbaar is er bij de ontwikkeling van die systemen rekening gehouden met deze brandstoffen.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Sign in to follow this  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien