Ga naar inhoud

E-10 benzine


VFRikus
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 102
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Leuke informatie, maar volgens mij heb ik in de openingspost van dit topic de informatie neer gezet zoals deze afkomstig is van Honda Nederland.

Lijkt me dat dit als betrouwbaar gezien mag worden, temeeer het volledig overeenkomt met het Duitse artikel.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het andere topic om onduideljike reden op slot is gegooid maar er nog geen helderheid is of de 750 op E10 kan rijden hier maar even verder.

 

Volgens het artikel in het blad motorrad, waar Manz de link naartoe plaatste, kan het merendeel van de VFR750s wél zonder schadelijke gevolgen op E10 rijden, maar volgens een persoon bij Honda NL is dat slechts mogelijk voor de injectie modellen.

 

Nogmaals de tekst van Honda NL:

In het algemeen geldt voor alle Honda motoren, dat deze E10 benzine in alle injectie motoren gebruikt mag worden.

Dit is niet het geval voor motoren met carburateur, aangezien rubber afdichtingen en of pakkingen hier niet goed tegen bestand zijn.

In de nieuwere ownersmanuals / gebruikershandleidingen wordt dit ook onder de aandacht gebracht.

 

Met de komst van injectiemotoren zijn niet ineens alle rubbersamestellingen gewijzigd, ook zou volgens bovenstaande uitleg een 2006 CB600F (heeft carburateurs) niet op E10 kunnen rijden en een 1992 NR wel? Het lijkt me dat het antwoord van Honda NL een beetje te kort door de bocht is. Het lijstje van motorrad is dusdanig uitgebreid gespecificeerd dat het afkomstig lijkt van Honda DE, en volgens de tekst lijkt dit het geval te zijn:

Einige Hersteller haben bereits Listen veröffentlicht mit den Modellen ihrer Marke, welche mit dem E-10 Kraftstoff kompatibel sind. MOTORRAD online hat in diesem Artikel eine Übersicht der momentan verfügbaren Herstellerinformationen zusammengestellt.

Misschien kan Fred wat specifieker informatie krijgen van Honda NL of bevestigd krijgen dat de lijst die motorrad heeft gepubliceerd van Honda afkomstig is?

 

In het duitse artikel staat ook dat alle pomphouders E5 moeten blijven voeren, iemand die weet of dat voor alle europese pompen gaat gelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat E10 in de praktijk wel gaat mee vallen. Nu zit er ook al 5 % in.

Fabrikanten zijn als de dood voor aansprakelijkheid.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

er volgde vandaag (niet geheel toevallig?) een persbericht van Honda Nederland:

 

E10 benzine vanaf 1 januari 2011 in alle EU landen

 

Alle Honda-producten geschikt voor nieuwe brandstof

 

Schiphol-Rijk, 23 december 2010 – De tankstations in alle EU landen bieden met ingang van 1 januari 2011 de nieuwe benzinesoort E10 aan. Deze maximaal 10 procent bio-ethanol bevattende brandstof is geschikt voor alle Honda-producten. Overigens blijft reguliere benzine gewoon verkrijgbaar.

 

De huidige benzinesoorten bevatten nu 5 procent bio-ethanol. De E10-benzine die vanaf 1 januari aanstaande wordt aangeboden, bevat 10 procent bio-ethanol voor de brandstoffen met octaangetal 91 (Normaal) en 95 (Super). Tankstations die deze E10-brandstof aanbieden, blijven ook de reguliere Superbenzine met 5 procent bio-ethanol leveren.

Voor Super Plus-benzine verandert niets, het gehalte bio-ethanol blijft 5 procent.

 

Voor de gebruikers van Honda automobielen, buitenboordmotoren, gazonmaaiers, generatoren en overige power equipment producten vanaf bouwjaar 1996 en Honda motorfietsen met injectiemotoren is het tanken van E10 geen enkel probleem.

 

De nieuwe brandstof is meestal niet geschikt voor producten met een motor die van een carburateur is voorzien, omdat de E10-brandstof rubber e/o pakkingmaterialen in de motor kan aantasten. Dit geldt niet voor de Honda-generatoren, buitenboordmotoren, gazonmaaiers en overige power equipment producten (vanaf modeljaar 1996). Ook deze Honda producten kunnen probleemloos gebruik maken van de nieuwe E10 brandstof.

 

Wij adviseren gebruikers bij twijfel de gebruikelijke brandstoffen te tanken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle Honda-producten geschikt? Aangezien de VFR pas vanaf de 800fi voorzien was van injectie kan ik uit het persbericht alleen maar afleiden dat geen enkele VFR750 op de E10 brandstof mag rijden? Correct me if I'm wrong.

aangepast door knalselder
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag wel, zal waarschijnlijk ook nog wel goed gaan, maar Honda neemt er geen verantwoordelijkheid voor.

Vergeet niet dat er nu ook al 5% in zit. Als dat spul het rubber echt aantast zal dat met 5% ook gebeuren.

Correct my if i'm wrong :D

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De concentratie kan er denk ik wel degelijk toe doen, maar dat hoeft niet direct gerelateerd te zijn aan het aandeel ethanol als wel het aandeel water dat de ethanol (hygrosopisch) in het brandstofsysteem brengt. En dan is er ook nog bio-brandstof dat ethanol bevat welke al vervuild is met 4% water voordat het aan de benzine wordt toegevoegd: zie het artikel in AMT over de hE15 bio brandstof. Het water opnemende vermogen van de ethanol is iets om rekening mee te houden als je de motor in de winter op stal zet. Misschien handig om de laatste tankbeurt er een ouderwetse benzine in te gooien. Carburatuers hebben weer minder last van water dan injectiesystemen.

 

Maar goed, over de E10 in de Honda motoren zijn Honda NL en Honda DE het dus niet helemaal eens. Voor Honda NL is het prettig dat de garantietermijn op de NR en RFV750R al lang verlopen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tegenstrijdige berichten maakt het er niet duidelijker op, persoonlijk gok ik dat de duitsers in dit geval gelijk hebben.

Mede omdat ik in de veronderstelling ben dat wij in nederland voor normale benzine (euro) 95 gebruiken en dat de super wordt aangeduid met 98 octaan gehalte in plaats van de 95 die in het artikel wordt vermeld.

 

Maar het kan ook gewoon zijn dat ik het helemaal fout heb. Ik heb me nog nooit zo verdiept in de verschillnede brandstoffen. Wat voor mij altijd belangrijk is geweest is het verschil tussen diesel en benzine aan de hand van de octaan nummers ivm tanken in het buitenland.

 

Een VFR rijdt nu eenmaal niet zo goed op diesel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we in het vervolg niet gewoon spreken over 95 of 98 Octaan en dan dat hele getal/gehalte weglaten? Dan kan iedereen zelf verzinnen wat hij of zij achter octaan wil zetten en kunnen verdere corrigerende acties achterwege blijven..

 

:39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...