Ga naar inhoud

vfr 1200


Duppie
 Delen

Aanbevolen berichten

Even een vraag aan de 1200 automaat rijders onder ons.

Als ik nu met mijn vtec een heel scherpe bocht wil maken bv keren op een smalle weg dan gebruik ik daarbij de koppeling.

Ook bij het bekende 8-tjes rijden gebeurd dit.

Als ik even terug moet omdat ik een bocht net niet haal wordt de koppeling ingeknepen omdat je anders in de vrij moet.

Hoe gaat dit met de 1200 dct

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag aan de 1200 automaat rijders onder ons.

Als ik nu met mijn vtec een heel scherpe bocht wil maken bv keren op een smalle weg dan gebruik ik daarbij de koppeling.

Ook bij het bekende 8-tjes rijden gebeurd dit.

Als ik even terug moet omdat ik een bocht net niet haal wordt de koppeling ingeknepen omdat je anders in de vrij moet.

Hoe gaat dit met de 1200 dct

 

Ik zou zeggen: ga proefrijden op de VFR1200dct. Dan weet je het uit eigen ervaring. Ik heb nog niet gereden op de DCT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu met mijn vtec een heel scherpe bocht wil maken bv keren op een smalle weg dan gebruik ik daarbij de koppeling.

Ook bij het bekende 8-tjes rijden gebeurd dit.

Ze hebben mij juist geleerd om daar niet de koppeling maar de achterrem te gebruiken om te "sturen"

VFRikus

p.s. de 1200 heeft wel een achterrem :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben mij juist geleerd om daar niet de koppeling maar de achterrem te gebruiken om te "sturen"

VFRikus

p.s. de 1200 heeft wel een achterrem :lol:

 

precies, met trekkende motor de bocht maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies, met trekkende motor de bocht maken

Exact.

Met de rijles was een mede cursist zo slim om tijdens het achtje de koppeling heel iets aan te spreken.

Plat op zijn plaat dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dit op vakantie in de haarspelden ook altijd. Het is de enige manier om krappe haarspelden naar beneden te rijden en ook nog op je eigen weg helft te blijven.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik met rijles geleerd dat je heuvelaf van je achterrem moet afblijven maar misschien dat het door het DCBS goed werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de achterrem er ook vaak bij pak ook in haarspelde naar beneden maar het is niet volgens het boekje. Moet bekennen dat ik in lange doordraaiers (klaverblad bijvoorbeeld) ook de achterrem er nog wel eens bij pak in plaats van met mijn gas te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik met rijles geleerd dat je heuvelaf van je achterrem moet afblijven maar misschien dat het door het DCBS goed werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de achterrem er ook vaak bij pak ook in haarspelde naar beneden maar het is niet volgens het boekje. Moet bekennen dat ik in lange doordraaiers (klaverblad bijvoorbeeld) ook de achterrem er nog wel eens bij pak in plaats van met mijn gas te spelen.

Heuvel af doe ik vaak zoveel mogelijk remmen met de motor door in een lage versnelling naar beneden te gaan, omdat de temeratuur dan ook zakt. Ik rem dan alleen met de achterrem bij in de bochten.

Als je aan het einde van een straat wil keren dan kan je het beste draaien door de achterrem te gebruiken en de motor trekkend te houden zodat je niet omvalt.

Maarja hoe dat met een automaat werk weet ik niet.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig weet ik dat... Tijdens het jubileum heb ik gereden op de DCT versie en reed toen ff verkeerd. Keren is geen probleem. werkt net zoals normale machine, dus met het achterremmetje erbij. Vond het wel ff wennen want ik leg mijn vingers altijd op de koppelinghandle tijdens dit soort maneuvres....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dit op vakantie in de haarspelden ook altijd. Het is de enige manier om krappe haarspelden naar beneden te rijden en ook nog op je eigen weg helft te blijven.

VFRikus

 

Ik snap het even niet, waarom moet je je achterrem gebruiken om op je eigen weghelft te blijven tijdens het afdalen ? Tijdens het afdalen houd ik er rekening mee dat je meer remweg nodig hebt om dat het gewicht van de motor meer doordrukt. Maar afremmen doe ik 100% op de voorrem en zo nu en dan de achterrem erbij voor extra vertraging indien noodzakelijk :) Je moet wel durven insturen en de motor plat durven te leggen anders loop je idd wijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de achterrrem daar ook niet zo zeer voor de vertraging. Ik gebruik hem op dezelfde wijze als ik het doe bij keren op de weg.

Ik denk dan ook aan haarspelden in wegen waar twee auto's elkaar met goed fatsoen niet kunnen passeren.

Col de Pennes is een goed voorbeel hiervan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Even een vraag aan de 1200 automaat rijders onder ons.

Als ik nu met mijn vtec een heel scherpe bocht wil maken bv keren op een smalle weg dan gebruik ik daarbij de koppeling.

Ook bij het bekende 8-tjes rijden gebeurd dit.

Als ik even terug moet omdat ik een bocht net niet haal wordt de koppeling ingeknepen omdat je anders in de vrij moet.

Hoe gaat dit met de 1200 dct

 

Inderdaad rempedaal lichtjes intrappen,

over je schouder kijken naar de weghelft waar je wilt eindigen,

motor afschuinen/wegdrukken en voorzichtig gas erop houden,

blijven kijken waar je wilt eindigen en gas erop houden

(jawel, 2x geschreven, want die twee dingen MOETEN samen gedaan worden.

Laat je de snelheid namelijk onder de 3 km/h zakken, dan ontkoppelt de automaat en ben je de aandrijving kwijt.)

 

Dus gas er op en boven de 3 km/h blijven...

 

klaar.

 

Oefen dit eerst op een ruime parkeerplaats. Heb ik ook gedaan.

De eerste paar keer dat je tegen de stuuruitslagen komt en de radius nog te ruim is, breekt 't zweet je uit.

Helemaal als ze plots ontkoppelt en je ligt nog schuin.... :shock:

 

Maar oefening baart kunst.

 

;)

aangepast door Jenkins
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik even terug moet omdat ik een bocht net niet haal wordt de koppeling ingeknepen omdat je anders in de vrij moet.

Hoe gaat dit met de 1200 dct

Gewoon met de duim de knop van Drive naar Neutraal schakelen (bij stilstand wel te verstaan - lukt anders toch niet)

en dan is hij net nog wat soepeler te verduwen dan gewoon in Drive mode of Sport mode bij stilstand.

2010_Honda_VFR1200_F_DCT_5.jpg

aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...