Ga naar inhoud

Giga klappen uit de uitlaat


VFRooie
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb het geluid van een schietbaan achter mijn motor als ik van het gas af ga, nou ben ik niet zon 4takt goeroe maar kon dat niet te maken hebben met een lekkend uitlaatsysteem?

Zit namelijk wel een lekje in de RVS balanspot/collector ( weet niet zeker hoe het heet).

Het is een vreselijk mooi geluid en ziet er ook heftig uit die blauwe vlam maar mensen reageren zo vreemd op me :shock: en vrees een beetje voor mijn carbon dempertje of zal het zo'n vaart niet lopen denken jullie?

 

 

Gr Rene

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hieronder de verklaring voor het fenomeen zoals dat door een expert uitgelegd werd voor een ander type motor. Geldt dus voor alle met carburateur uitgeruste motoren.

 

Het knallen uit de uitlaat komt van plotseling gas dicht of bij het remmen op de motor. De motor draait dan sneller dan de gas stand aangeeft, hier door wordt teveel lucht aangezogen en is het mengsel te schaal en verbrand soms niet in de motor. Het wordt dan de uitlaat ingeblazen en daar wil het soms wel eens voor een knalletje zorgen. Sommige carburateurs hebben een zogenaamde "coasting enricher" om dit tegen te gaan, de Dello PHM heeft dit echter niet en blijft dus altijd een beetje knallen.

 

Waar een carbon demper niet tegen kan is een db-killer. Die had ik erin, en toen heb ik ´m verbrand. Wordt ie inwendig dus veel heter van. En icm die knallen zal dat helemaal niet goed uitpakken. De mijn knalt ook, zonder lek in de uitlaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hierboven staande lijkt mij een broodje aap verhaal.

Temeer daar het ook voorkomt bij injectie motoren. Als het uitlaatsysteem van het begin tot het eind goed gasdicht is zal het niet meer voor komen.

VFRikus

p.s. @Harry: kan je mij eens uitleggen hoe een carbon demper zoveel warmer kan worden door een dB killer dat hij smelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hierboven staande lijkt mij een broodje aap verhaal.

Temeer daar het ook voorkomt bij injectie motoren. Als het uitlaatsysteem van het begin tot het eind goed gasdicht is zal het niet meer voor komen.

VFRikus

p.s. @Harry: kan je mij eens uitleggen hoe een carbon demper zoveel warmer kan worden door een dB killer dat hij smelt?

Waarschijnlijk is het verbranden begonnen bij een klein lekje op de afdichting van de carbon met de flens aan de voorzijde. Door de hogere tegendruk werd dat lekje zwaarder belast en is daardoor groter geworden. En daarna escaleerde het natuurlijk helemaal. Ik moet er wel bij zeggen dat ik die db-killer eringezet heb om op het circuit te mogen rijden. Dan ga je de uitlaat natuurlijk ook veel zwaarder belasten dan op straat. En hij was niet nieuw meer.

Resume, als de uitlaat 100% dicht is zal dit waarschijnlijk niet gebeuren.

 

Dat, volgens jou broodje aap verhaal, hieronder een uitleg van hetgeen ik bedoelde.

http://faq.ninja250.org/wiki/How_a_carbure...Carbs_explained

 

COASTING ENRICHER - Feeding a Closed Mouth

You're blasting down the road and you see a hairpin coming up, so you close the throttle. This closes the butterfly valve. You and your 400 lb. baby (the bike, not the other love of your life), are still rolling with inertia, keeping the engine revs high. Now it can't get the mixture it's trying to suck in because the butterfly valve is closed, blocking the air flow.

 

To compensate for this there's an air jet in the lower diaphragm chamber that transfers ambient pressure to one side of the coasting enricher's spring-loaded cut off valve. The excess vacuum in front of the butterfly valve is transferred to a drilling that leads to the other side of the cut off valve. This sucks it open, allowing the pilot jet to feed more fuel to the engine, preventing an overly lean condition. (Pop. Pop. Pop.)

 

En nog een andere uitleg van het zelfde: http://www.drpiston.com/Cvcarbs.html

 

An addition to this circuit is found on later Hitachi and all Mikuni carbs. This is the "coasting enricher". A typical problem in earlier carbs was the fact that when you chopped the throttle (closed the butterfly) on deceleration, there would not enough fuel in the mixture at the (at that moment) high revs to allow the engine to fire consistently. You would then get a "lean misfire". That is, the engine would fail to fire, and the unburned mixture (lean though it was) would enter the exhaust header. Then when the engine next fired, you'd get a backfire. (So backfiring on decel is typically a lean condition, and not "loading up" as some people think.) The solution they came up with was to reduce the amount of air in the "airbleed" circuit by about half, meaning the fuel content hitting the bore from the pilot oulet was much higher than the normal idle fuel mixture you get on closed throttle. Once the revs came down, the full air bleed would be restored for proper idling. The "coaster enricher" is activated by the strong vacuum created in the carburetor holder (intake stub) byhigh revs when the butterfyl is closed on decel.

 

Ik weet trouwens niet of de carburateur van de VFR hiermee uitgerust is aangezien het wel CV-carburateurs zijn. Als dat wel zo is dan zou dat geknal eigenlijk niet mogen voorkomen.

En als het komt door een te arm mengsel, en dus zuurstof overschot, snap ik niet waarom het zou komen door een lek in het uitlaatsysteem. Misschien dat jij dat dan weer aan mij kunt uitleggen.

Een slechte ontsteking kan dit probleem ook veroorzaken. Als het mengsel arm is en dus moeilijker ontsteekt, heeft een slechte vonk hier nog meer moeite mee, dus ook een hoop geknal in de pijp. (Maar toen had ik wel een heel slechte ontsteking en een andere motor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm... was ik net helemaal happy met m'n ordinaire knalpijp (ouderwets woord voor uitlaat ;) ), blijkt dat weer ongezond te zijn... :(

Geldt dat alleen voor het dempergedeelte of heeft het mogelijk meer invloed op het een en ander? :?

De carbon Devil is speciaal voor de 750 gemaakt en past even mooi als de originele uitlaat.

Het echte vuurwerk krijg je alleen als je moedwillig heel snel je gas terug draait, anders gewoon een lekker zwaar vet reuteltje :)~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niets anders dan onverbrand mengsel dat kan verbranden door beluchting in de denper. Als de uitlaat gas dicht is kan er geen voldoende zuurstof bij het mengsel komen en zal het mengsel onverbrand de lucht in gaan. Door het gaatje komt er wel zuurstof bij dat geef de plof. Uitlaat dicht maken en het ploffen is over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niets anders dan onverbrand mengsel dat kan verbranden door beluchting in de denper. Als de uitlaat gas dicht is kan er geen voldoende zuurstof bij het mengsel komen en zal het mengsel onverbrand de lucht in gaan. Door het gaatje komt er wel zuurstof bij dat geef de plof. Uitlaat dicht maken en het ploffen is over.

En wat te denken van de lucht die gewoon via de inlaat naar binnen komt en kennelijk de benzine niet verbrandt. Is dat al niet voldoende. Als ik die technische uitleg lees staat er dat de benzine door een te schraal mengsel, lees overschot aan lucht, niet verbrand. Ik zou zeggen zuurstof genoeg aanwezig. Alleen nog een gloeiend hete plek of of door vlammen uit een welgeslaagde arbeidsslag, en de klap is daar.

Ik heb mijn uitlaat goed dicht, en die reuteld ook, en knalt als je met hoge toeren het gas dicht gooit. ik geloof niet dat dat alleen maar komt door een lekkende uitlaat. Het zou best kunnen schelen, maar ze hebben die voorziening in de carburateur niet verzonnen omdat er niks aan de hand is. Maar nu weet ik nog steeds niet of die op de honda carburateurs is ingebouwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niets anders dan onverbrand mengsel dat kan verbranden door beluchting in de denper. Als de uitlaat gas dicht is kan er geen voldoende zuurstof bij het mengsel komen en zal het mengsel onverbrand de lucht in gaan. Door het gaatje komt er wel zuurstof bij dat geef de plof. Uitlaat dicht maken en het ploffen is over.

Tja, dan heb je geen gaatje en ploft ie toch... :rolleyes:

Onverbrand mengsel kan wel kloppen, soms ruikt je dat als Viffer na een rit in z'n hok gaat.

Grap is dat forumlid Seanpalmer dezelfde Viffer en demper heeft als ik - en die knalt ook prachtig

Kan het aan het type demper liggen? Met de originele uitlaat ploft ie namelijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan heb je geen gaatje en ploft ie toch... :rolleyes:

Onverbrand mengsel kan wel kloppen, soms ruikt je dat als Viffer na een rit in z'n hok gaat.

Grap is dat forumlid Seanpalmer dezelfde Viffer en demper heeft als ik - en die knalt ook prachtig

Kan het aan het type demper liggen? Met de originele uitlaat ploft ie namelijk niet.

Ploft ie dan niet of hoor je het niet omdat die gesmoord wordt. In een open pijp is dat toch ff anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ploft ie dan niet of hoor je het niet omdat die gesmoord wordt. In een open pijp is dat toch ff anders.

Tja, dat hoor je dan niet he... :unsure:

Bij mij zit d'r zit trouwens een keurige DB-killer in anders wordt ie te aso naar mijn smaak (bij Seanpalmer niet, wel aardige vent hoor ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hierboven staande lijkt mij een broodje aap verhaal.

Temeer daar het ook voorkomt bij injectie motoren. Als het uitlaatsysteem van het begin tot het eind goed gasdicht is zal het niet meer voor komen.

Het kan wel, en VFRooie heft het over een blauwe vlam en dat krijg je niet snel doordat lucht, binnengedrongen door een gaattje in de uitlaat, onverbrand mengsel alsnog doet ontbranden.

Ik heb dit verschijnsel heel af en toe: terugschakelen, toerental >8000 en gas dicht => vlam uit de pijp :w

Het mengsel is na plotseling sluiten van de gasklep niet optimaal, onsteekt daardoor moeilijker (dus wat later) en verbrandt trager. De ontbranding duurt nog voort als de uitlaatklep al weer open gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne knalt ook af en toe bij het remmen op de motor en gas dichtdraaien.

Is dat erg, nee toch? :39:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne knalt ook af en toe bij het remmen op de motor en gas dichtdraaien.

Is dat erg, nee toch? :39:

Nee is helemaal niet erg...zelfs wel een beetje mooi...in een viaduct! En in het donker heb je een extra remlichtje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...