Ga naar inhoud

Heeft nou echt iedereen een nieuwe helm nodig???


Sicco
 Delen

Aanbevolen berichten

Niet dat ik me eraan stoor, hoogstens dat er slecht/weinig gelezen word, maar het lijkt wel of dezelfde topics onder een andere titel blijven terug komen.. "Gezocht helm, liefst systeem." Dan een hoop ge :blah: en tot slot; "Ow dus een C3 is voor mij het beste???" Als je nieuwe schoenen gaat kopen vraag je toch ook niet aan de buurman of hij deze lekker vind zitten? Daar kun jij met je andere vorm en maat helemaal niks mee.. ;)

 

Natuurlijk ben ik niet zo'n zeikerd als hierboven misschien lijkt, want ik vind het oprecht vervelend wanneer iemand niet kan slagen bij het zoeken naar een nieuwe helm. Ikzelf heb bijna een jaar (ik wist dat het eraan zat te komen) her en der gekeken, gepast en geprobeerd zonder enig resultaat.. Het lijkt wel hoe meer helmen je past, hoe minder er daadwerkelijk goed zit.. behalve je huidige helm natuurlijk :unsure:

 

Daarbij komt dat de meest gebruikte merken/types bekend zijn onder het gros van de motorrijders en ik hier ook maar weinig reclame van zie. Waarschijnlijk omdat deze zichzelf verkopen door adviezen, mond op mond reclame etc. Wel veel aanbiedingen zie ik van bijv: "Een erg goede systeemhelm voor maar 150,-!" Nu weet ik niet wat die adverteerder verstaat onder "erg goed", maar dat deze moet inleveren op gebied van comfort, levensduur en eventueel pasvorm (blijft namelijk persoon specifiek) t.o.v. een helm van over de 500,- hoef ik niet uit te leggen, toch?

 

Nu dacht ik, als we eens een topic starten, waarin alle basis informatie rondom helmen staat aangevuld met tips uit ervaring. Zodat als iemand dit leest, na een paar posts weet waar hij/zij op moet letten én, misschien wel belangrijker, waar geen compromis gedaan moet worden. Neem bijv. een heftig drukpunt tijdens het passen, dit word wel minder na langer dragen, maar zal nooit verdwijnen zonder aanpassingen.

Mijn pesoonlijke tip (beginnetje):

Ik heb lang gekeken naar een mooie, stoere en coole helm.. ..alles wat ik op had zat net niet. Dit heb ik van me af gezet en voor funtioneel en praktisch gekozen, nu geniet ik elke keer weer van m'n goed zittende helm! :D (en ik hoop jij ook snel)

aangepast door Sicco
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een moeilijke, maar ook nastrevenswaardige opdracht. Ik ga er over nadenken, mede omdat ik zoekend ben naar een nieuwe helm, terwijl mijn oude eigenlijk nog wel goed zit.. Ik ben wel benieuwd naar welke helm jij hebt gekozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het seizoen begint weer bijna en iedereen die vorig jaar net niet helemaal tevreden was over zijn/haar helm gaat zich nu afvragen wat het beste is om te kopen voor een bedrag die door de kas commisie thuis wordt aanvaard. Dat laatste probleem heb ik hier gelukkig niet, het enige "probleem" is dat we tegelijk een helm kopen en dus tegelijk een nieuwe nodig hebben.... :o

 

Maar goed, motorrijden is een hobby en die kost nu eenmaal geld.

 

Momenteel heb ik een Schubert C2 helm. Niets mis mee, tot je je realiseert dat de ingebouwde speakers van de Autocom na anderhalf uur toch wel zeer beginnen te doen aan je oren. Het is ook wel vervelend dat de rubber afdicht strip van het vizier na bijna 2 jaar (of was het nou 3) redelijk begint te verteren. Ook valt het nu ineens op dat je de helm boven de 80 km/h niet met open vizier kunt rijden (ik rij nooit met het kinstuk opengeklapt). Het ingebouwde zonneschermpje is best leuk en handig, maar zeker niet als je om 16:30 de Stelvio oprijdt met de zon vol in je gezicht. Een zonnebril van de Hema is dan beter! Maar dan blijkt je zonnebril (Rayban met polariserend glas) niet lekker te zitten in je helm.

 

Vereisten voor mijn nieuwe helm?

 

#1: Hij moet lekker zitten & Stil zijn

#2: Ik moet de helm op kunnen zetten met mijn zonnebril op. (+ #1)

#3: Hij moet iets anti-condenserigs hebben (pinlock of zo)

#4: Vizier moet standen hebben om hem meer open of dicht te zetten

#5: Leverancier moet mijn microfoon + headset inbouwen

#6: Kinstuk moet zowel links als rechtshandig met handschoenen aan te openen zijn..

 

Bij voorkeur wil ik een snelsluiting en een zonnevizier is wel erg makkelijk...

 

Maar eens zien of ik de "perfecte" helm kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij er door de constructeur opties bij de oren zijn ingebouwd, zal #5 automatisch tot minder comfort leiden. Verder zit er bij vallen dan iets tussen de vulling van de helm en jou EN is er dus minder vulling, als er ingrepen zijn gedaan om jouw oortje te monteren. Ik zou dus nooit veranderingen aan het schuim laten doen. As-tie niet past ook niet. Dan maar een andere helm.

 

Willen wij hier allemaal een enkel topic van maken zoals het bandentopic? Zullen we dan dit topic eens gaan hernoemen? Of een nieuw sticky topic hier maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HJC FS-Max. Helm zit mij uitstekend. Ingebouwd zonnevizier wat goed functioneert. De anticondenscoating heb ik na een jaar vervangen door een Pinlock-vizier. Erin laten zetten door de dealer. Nu moet echter eerst het vizier omhoog, voordat je het kinstuk omhoog kan doen, anders blokkeert dit door de bovenrand van de Pinlock. Dit zou dus iets beter kunnen.

 

Binnen twee jaar had ik het probleem dat de afsluiting tussen vizier en helm aan de bovenzijde ging scheuren. HJC heeft hier géén service voor en geen vervangende onderdelen. Pas nadat ik de leverancier had gemaild dat ik op grond van zus en zo recht had op een helm die 5 jaar zou moeten meegaan (glasvezel immers) en dus minimaal de helft van de aanschafwaarde terugwilde is er een reparatie uitgevoerd door de importeur. Geen origineel materiaal, maar wel een deugdelijke reparatie.

 

Heb een Cardo Q2 ingebouwd/aangebouwd. Luidsprekers zitten achter de wangstukken/kinband tegen het polystyreen aan. Na veel proberen een goede plek gevonden. Totaal geen last van. De ontvanger van de Cardo zit met de bijgeleverde klem links aan de onderkant vast. Kan eigenlijk maar op een plaats en daar is de helm behoorlijk rond. De oplossing om te voorkomen dat dit er regelmatig afschuift heb ik gevonden in een rubber 'matje' wat tussen Cardo-klem en helm zit. Zit daardoor goed vast.

 

Redelijk rumoerig, maar dat kan ook door de positie van mij op de VFR komen. Dat is nu eenmaal wat lastig te controleren. Met oordoppen heb ik er geen enkel probleem mee en dan is de Cardo nog heel goed te verstaan.

 

Conclusie:

- Fijne helm

- Slechte service van HJC

- Combinatie met Pinlock niet perfect, maar er valt mee te leven (wennen aan vizier stukje open, daarna kinstuk omhoog)

- Inbouw luidsprekers moet kritisch gebeuren, maar is wel mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vereisten voor mijn een helm:

 

#1: Hij moet lekker zitten , Stil zijn is meegenomen

#2: Vizier moet goed krasvrij zijn en makkelijk demontabel ivm schoon maken

#3: Hij moet iets anti-condenserigs hebben (pinlock of zo)

#4: Vizier moet standen hebben om hem meer open of dicht te zetten

#5: Wangstukken moeten navulbaar zijn en uitwasbaar

#6:Helm moet dubbel D sluiting hebben en een noodaf inrichting.

 

Mijn Arai RX7rr GP voldoet aan deze eisen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Willen wij hier allemaal een enkel topic van maken zoals het bandentopic? Zullen we dan dit topic eens gaan hernoemen? Of een nieuw sticky topic hier maken.

Gezien de posts na deze van jou denk ik dat het een "ja" is ;)

 

Dan zal ik ook maar een aanvulling doen.

Ik heb de Nolan N103 met N-com BT

Als je eeb bepaald vorm hoofd hebt waarbij de Schubert geen optie is gaan geluid helaas al naar een ander niveau, BMW zou nog kunnen maar die heb ik niet gepast en daarbij wilde ik toch perse een ingebouwd communicatiesysteem maar dan vooral voor de Zümo dus (nog) geen ervaring met bike-to-bike maar ik weet wel dat er portofoons zijn die op de N-com werken.

Service van Nolan vind ik goed, in het begin (helm was net uit) bleek het zonnevizier bij een gat in de weg vanzelf naar beneden te komen en dat is door een aanpassing bij de dealer ter plekke verholpen (wachttijd was een bak koffie lang). Later scheurde de rubber schuif voor het zonnevizier nog en daar was inmiddels ook al een verbeterde uitvoering voor en ook die is onder garantie vervangen terwijl de helm al anderhalf jaar was (weet niet hoe lang de garantie is/was) voor de verbeterde uitvoering, hiervoor moest hij wel naar de importeur omdat er aan de constructie van de helm gewerkt moest worden om erbij te komen en er geen concessies worden gedaan aan veiligheid.

Qua geluid is hij wel stiller dan de Lazer integraalhelm die ik hiervoor had.

In echt barre omstandigheden wil er wel heel soms een druppeltje water op je neus vallen maar die komt volgens mij via de beluchting binnen (vermoedelijk door turbulentie net boven de helm) maar onder de omstandigheden waarbij dit gebeurd zie ben ik nog nooit een andere motorrijder tegengekomen B)

Pinlock af fabriek en werkt prima maar op een mooie winterdag moet je hem wel iets open zetten omdat er geen pinlock op het zonnevizier zit en die beslaat bij de verkeerslichten dus wel maar dan is het koud buiten en bij regen heb je die toch niet nodig.

N-com is bij de originele configuratie van de motor tot zo'n 150Km/h te verstaan en bij een superbikestuur en de hoofd wat meer in de wind moet je na de eerste melding voor afslaan toch even concentreren voor de 2e melding bij die snelheid. Geluid voor muziek (MP3 via de Zümo) valt nogal tegen omdat muziek teveel verschillende tonen heeft en het systeem niet op bass berekent is. Telefoon werkt prima maar wees eerlijk, dat wil je dus liever niet als je aan het genieten bent ;)

Vizier heeft een paar standen maar daar kan ik weinig over zeggen want ik rij altijd met vizier dicht, maat van me meestal open maar die heeft een BMW R1200RS en boven de 120 gaat die bij hem vanzelf dicht.

Kinstuk is zowel links als rechts met (winter)handschoenen met 1 hand te openen en je kan 'm niet per ongeluk openen als je bijvoorbeeld tijdens het rijden een coll wat meer onder de helm propt. Kinstuk klapt ook met een parabool open waardoor hij niet langs je neus schraapt maar toch relatief laag blijft als hij open staat wat bij stadsverkeer wel prettig is (ik rij met warm weer in de bebouwde kom vaak met het kinstuk omhoog).

De gehele binnen bekleding is makkelijk te verwijderen en te wassen (zelfs in de wasmachine :39: ).

Vizier en zonnevizier zijn zonder gereedschap te verwijderen voor schoonmaken o.i.d., zonnevizier iets lastiger maar dat kan ook komen omdat ik die er zelden uit haal omdat die niet zo vaak schoongemaakt hoeft te worden omdat ik altijd met gewoon vizier dicht rij.

Helm heeft een snelsluiting en werkt goed en makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Nolan N103 met N-com BT

Het netjes in kunnen bouwen van BT was voor ons ook het argument om beiden de N102 te kopen (was toen ook net uit)

Helaas is de toen aagekondigde bike-to-bike kit voor volledige inbouw nooit meer gekomen. (wel driver-passenger).

 

Wel een punt om rekening mee te houden als je voor dit model gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen twee jaar had ik het probleem dat de afsluiting tussen vizier en helm aan de bovenzijde ging scheuren. HJC heeft hier géén service voor en geen vervangende onderdelen. Pas nadat ik de leverancier had gemaild dat ik op grond van zus en zo recht had op een helm die 5 jaar zou moeten meegaan (glasvezel immers) en dus minimaal de helft van de aanschafwaarde terugwilde is er een reparatie uitgevoerd door de importeur. Geen origineel materiaal, maar wel een deugdelijke reparatie.

ik had ook aansluitingsproblemen met het vizier van mijn Shoei Syncrotec, bij de superbikes op Assen kosteloos het hele scharnierende onderstuk vervangen,

er werd helemaal niet gevraagd naar leeftijd van de helm of aankoopbon, pure service! :respect:

(overigens worden ook scharnieren en ventilatieschuiven gratis vervangen, incl polijst en poetsbeurt)

 

ik had deze sowieso al aangeschaft wegens het comfort en degelijkheid,

maar als ik bovenstaande lijstjes bekijk voldet deze er ook aardig aan,

het blijft een kwestie van pasvorm/smaak/budget. :scratchchin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Nolan N103 met N-com BT

Ik ook en tot nou toe erg blij mee. Vind het geen lichtgewicht maar de afwerking en mogelijkheden zijn perfect en het blijkt de enige pletterpet naar mijn wensen te zijn die me het fijnste zit. Daarbij is ie behoorlijk stil voor een klaphelm. Voor een Schubert schijn ik ook het verkeerde hoofd te hebben. Of ik krijg em met geen mogelijkheid meer af, of ik kan em een slag in de rondte draaien. Pasvorm blijft iig het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op circuits eisen ze geloof ik met uitzondering van niveau 1 en 1+ dubbel D maar dan lijkt me een systeemhelm ook al niet toegestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dit topic loopt aardig.. niet verwacht, allemaal heel erg bedankt voor de medewerking! TOP!

De opsomming met #1, #2, etc, vind ik echt een toevoeging. Is super duidelijk en mag aangehouden worden (moet niet). ;)

Btw, het is niet mijn bedoeling om verschillende topics samen te voegen, wel als extra ernaast (of ervoor) een soort 'waar-moet-ik-op-letten' data base.

 

Pasvorm staat met stip op #1 en terecht. Een helm moet gewoon goed zitten. Niet enkel voor het comfort, maar het is de enige veiligheid die je hoofd beschermd! Een niet juist passende helm geeft eerder ergere verwondingen dan dat het beschermd.

 

Vooraf wil ik nog even héél duidelijk maken dat een mening van iemand, altijd een mening is van die betreffende persoon en zelfs kan veranderen! Dit klinkt logisch, maar een positief of negatief ingesteld persoon verschilt in mening over dezelfde helm.

 

Mijn helm:

- Ik was lange tijd op zoek naar een helm en kon niks "moois" vinden. Toen was ik het zat en mijn enige eis aan de verkoper was: de helm moet perfect zitten en in mijn geval ongeacht de prijs (het gaat wel over bescherming!). Ook heb ik mezelf voorgehouden eerst een goed passende helm te vinden, en daarna pas te kijken in welke kleur/graphics deze leverbaar is. Een systeem helm had niet per definitie mijn voorkeur omdat die over het algemeen duurder zijn dan een intergraalhelm en ik dat niet perse nodig heb (geen bril o.i.d.). Meerdere helmen, waaronder Nolan, BMW en Schubert, heb ik opgehad en naar mijn mening (mijn vorm, mijn gevoel) zitten die erg dicht bij elkaar, maar verschillen zijn er wel degelijk.

- Ik was er bijna uit, deze helm zat rond de oren en kaak het beste. Bovenop ook, maar toch voelde ik hier iets.. "bijzonders". De verkoper scheen mijn probleem te begrijpen en zette mij (zonder de helm te laten zien) een andere helm op. Dit was dezelfde fijne vorm, zonder dat rare gevoel en dus precies wat ik zocht! Het bleek dezelfde helm, hetzelfde type en exact dezelfde maat te zijn als de helm met het rare gevoel. Wat de verkoper mij uitlegde is dat bepaalde fabrikanten helmen handmatig maken en hier dus minimale verschillen in kunnen zitten. De Schubert C3 die op dat moment op mijn hoofd zat is mijn huidige helm en geen andere.

- Toevallig een systeem helm, toevallig zwart, toevallig een pinlock en toevallig een ingebouwd zonnevizier. Wel heb ik overal al voordeel bij gehad, ondanks dat ik dacht dat allemaal niet nodig te hebben. Een systeemhelm blijkt niet alleen handig voor brildragende, ook bij het tanken, even een winkel in lopen, alcohol controle (klep open, blazen en verder rijden) en een gesprek met mede rijders bij lage snelheid is het echt ideaal! Je vertrekt in het donker, maar rijd niet lang daarna recht tegen de opkomende zon in, zonnevizier naar beneden en gewoon verder rijden. Een koude dag, het regent en daardoor zit het vizier maximaal dicht (ook stiller dus wel zo prettig). De volledige rand beslaat, maar de pinlock zorgt voor een absoluut vlekvrij zicht.

- Het lijkt onderhand wel op een verkoop praatje van accesoires/opties op een helm, maar dit is mijn ervaring die zo enorm opvalt omdat ik dit eerder niet had. Niet alleen dit type helm, ook andere merken hebben deze opties en het is je eigen mening of je denkt dit nodig te hebben of niet. Echter, zoals ik in begin vermelde, is een mening niet altijd relevant. Ik dacht dit persoonlijk niet te hoeven, maar wil nu niets anders meer.

 

- Maar: Ik ben echt heel kritisch en (mening!) wanneer het vizier van de C3 volledig dicht zit en ik het ventilatie schuifje aan de voorzijde open, voel ik een koude bries tegen m'n voorhoofd (ik rijd niet met helmmuts, enkel met koll). Ik vind dit wat irritant en doe deze dan dicht, word het ook is lekker warm in de helm. Alleen beslaat het vizier dan, uitgezonderd van het pinlock gedeelte, maar dus ook het ingebouwde zonnevizier. Dit trekt ook niet zo weg. Ik heb het zonnevizier opnieuw moeten schoonmaken na mijn "gehijg" in de helm. (Het is maar een paar dagen per jaar koud weer met zon, maar toch) Ook is de tint van het zonnevizier niet heel donker. Nu heb ik hier nog geen last mee gehad, maar heb ook nog geen hele sterke zon ervaren met deze helm, meerendeel slechtere weersomstandigheden. Wel heb ik als oplossing het vizier niet meer geheel dicht, maar tegen de laatste 'klik' aan. Het maakt dan niet veel meer herrie, maar geeft wel voldoende ventilatie. Misschien dat de ventilatieschuif aan de voorzijde met warmere temperaturen juist wel lekker is, maar hiermee dus ook nog geen ervaring. Laatste puntje: met systeemdeel opengeklapt en zonnevizier naar beneden komen er veel luchtstromen in stoten tegen je ogen en krijg ik traanogen. Mja, helm moet ook gewoon dicht zitten tijdens het rijden.

- Nu heb ik iets gevoelige ogen en al snel last van de zon, hierdoor vallen (hoe tegenstrijdig ook) alle nadelen van het zonnevizier weg, omdat ik deze te allen tijde kan gebruiken en dus nooit m'n "zonnebril" vergeten ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Ik heb zelf sinds kort een HJC IS16 Abyss (integraal) HJC_IS16_abbys_grijs.jpg

 

Bij de motorzaak heb ik tal van helmen geprobeerd echter zat deze HJC toch wel uitzonderlijk lekker. Sloot goed aan en voelde over het algemeen prettiger dan de andere modellen van onder andere Arai, Agv, Caberg en Nolan.

 

Uiteraard is een ieder zijn hoofd weer anders dus vele smaken voor een ieder :)

 

Ik heb een tijd lang een Caberg systeemhelm gehad welke ik gebruikte toen ik nog met paps mee achterop de grote Intruder mee mocht maar straks rijdt ik waarschijnlijk veelal alleen dus dan maakt het me niet zoveel uit of het een systeem of integraal helm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...