Ga naar inhoud

Heeft nou echt iedereen een nieuwe helm nodig???


Sicco
 Delen

Aanbevolen berichten

Om even te reageren op dit topic: ik had een nieuwe helm nodig als vervanging voor mijn Schubert Concept van ruim 6 jaar oud. Alleen is de uitkomst geen Schuberth C3 geworden. Het is een witte BMW systeem 6 helm geworden. Zelf heb ik ook het WCS-2 (wireless communication system) er ingebouwd. Dat WCS-2 inbouwen wordt normaliter door de dealer gedaan tegen meerprijs maar ik heb gekozen omdat zelf te doen. Een hoop werk maar met de behulp van een installatie DVD is het toch goed te doen. Je leert je helm en WCS systeem zo goed kennen en bij problemen weet je ook meteen waar en hoe dit op te lossen. Nu kan ik via Bluetooth telefoneren (doe ik toch niet rijdend), maar het belangrijkste is dat ik de navigatie aanwijzingen draadloos binnen krijg.

post-3252-1312711346.jpg

Alle onderdelen van het WCS.

 

Ik heb voordat ik besloot tot aankoop, eerst een vergelijkingstest gedaan. Bij een motorzaak heb ik met mijn eigen motor rondgereden met de Schuberth C3 en de BMW systeem 6 helm.

Het voordeel van beide helmen was dat ik ze allebei kleiner en lichter in gewicht vond t.o.v. mijn oude Concept. Ik heb in de aanloop voordat ik op deze 2 helmen uitkwam ook een paar andere merken gepast bij diverse motorzaken. Op basis van pasvorm en/of omdat de juiste maat daar niet op voorraad was heb ik deze snel aan de kant geschoven. Jammer, want kijkend op internet zijn er toch veel goedkopere helmen op de markt die denk ik ook genoeg bescherming bieden.

 

Redenen voor mij om te kiezen voor de BMW Systeemhelm 6:

a. Vizier van BMW is op een kier te zetten tijdens rijden;

b. Openklappen en dichtklappen van de helm gaat makkelijker dan bij de C3 omdat ik met mijn handschoen moeilijker de ontgrendelknop kon vinden;

c. Mechanisme en bediening van het BMW zonnevizier komt solider over dan die van de C3. Het zonnevizier klapt heel abrupt naar beneden, de knopbediening is wat stroever. BMW geeft een beter en solider gevoel;

d. Tijdens opzetten maar ook af en toe met het rijden vertoonde de C3 lichte 'kraakjes'. In de winkel heb ik een andere C3 ook geprobeerd maar die had hetzelfde. Heel irritant..;

e. De test begon ik met BMW helm en daarna met de C3. Toen viel mij op dat, als ik naar mijn dashboard keek, iets minder zag. Het kinstuk van C3 heeft ook een iets hogere verhoging waardoor het zicht minder wordt. Weliswaar minimaal maar het vermelden waard.

 

Ondanks dat de BMW helm ook door Schuberth wordt gemaakt vond ik de kwaliteit, danwel het gevoel kwaliteit, van de BMW helm beter.

 

De tekst BMW heb ik maar verwijderd van de helm. ;)

 

post-3252-1312711355.jpg

 

Binnenkort maar eens ga rijden met de helm en kijken hoe het eea in de praktijk functioneert met het WCS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan alleen maar mijn ervaringen hier neer zetten.

 

heb mijn eerste helm bij Termaat gekocht, een Arai Condor (kevin schwantz replica) en buiten het goede advies dat ik bij termaat kreeg een heerlijke helm die nu (eigenlijk zonde) op de kast staat omdat hij door de meester zelve gesigneerd is. ik ben daarna overgestapt op een schuberth S1 welke inderdaad erg stil was maar ook als erg "groot" overkwam. na een zogenaamde kneedown --> engine down --> man down (buiten mijn schuld, ben van de weg gereden) overgestapt op de wat sportievere Schuberth R1 die ik nu nog steeds draag.

 

plussen en minnen:

 

Schuberth R1:

 

+ goede pasvorm

+ ingebouwde zonnevizier

+ Dubbel-D sluiting

- toch wat lawaaiig

- de antifog laag in het scherm die kan bladeren (maar wat door schuberth kostenloos wordt vervangen, of een pinlock tegen meerprijs)

 

Schuberth S1:

 

+ heel stil

+ ingebouwde zonnevizier

- "grote" schaal

- geen dubbel D

 

Arai Condor:

 

+ Heel goede pasvorm

+ dubbel D

- lawaaiig (maar ik rijdt met otoplastieken)

- geen zonnevizier, maar wel uitsparingen zodat een zonnebril goed past. of het te monteren donkere vizier

 

mijn volgende helm, je zult het niet verwachten maar het zal weer een Arai worden. mede omdat ik op het moment een Supersport rijdt en die helmen gewoon gemaakt zijn voor sportief rijden de arai zit gewoon lekker en is behoorlijk licht. en daarbij zijn er natuurlijk veel meer keuzes qua design van je helm. daar zou schuberth nog wel wat aan kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

@ Rob vfr800 : ik heb ook zo'n helm...zijn die zwarte BMW letters er makkelijk af te krijgen zonder de boel te beschadigen??? ik wil er ook vanaf eigenlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de letters zijn makkelijk te verwijderen. Kleefzooi heb ik met een beetje WD40 wegepoetst.

 

Er zit ook daar nog een heel klein blauw-wit verzonken logootje opgeplakt. Kun je er ook af pulken of met een watervaste zwarte stift maskeren. Dat heb ik tot op heden nog niet gedaan...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort maar eens ga rijden met de helm en kijken hoe het eea in de praktijk functioneert met het WCS.

Dat werkt perfect. :)

Alleen vorig jaar maar zelf een nieuw batterypack met een veel hogere capaciteit in elkaar gesoldeerd, omdat mijn helm voor het einde van de laatste paar toerritten zei: 'Goodbye' en zichzelf uitschakelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk weer iets anders :)

 

1) Of die grote joden neus van mij niet tegen de voorkant van de helm komt . ( erg vervelend kan ik je vertellen als dat gebeurd )

2) Strak om m'n vrij smalle kop

 

Als ik die 2 kan vinden, al is ie roze .. met stipjes... ben ik blij..

 

In mijn geval een hjc met opblaas bare "wangzakken".

 

 

Ook zou ik niet meer zonder pinlock willen, t is niet altijd mooi weer zeg maar.

 

Die ingebouwde , neerklapbare zonnebril is helemaal geweldig.

Let wel op, hier zit een sticker op.. "remove before drive" door je hele gezichtsveld..

Kwam hier achter met 160 km/u op de A58

*en probeer dán maar eens dat terug klap knopje te vinden* :) :) :)

 

Volgende helm... misschien toch met zo'n opklapbaar kin stuk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, mijn shoei gt air wanderer koste hetzelfde. ook lang over nagedacht, gekocht en direct op de terugweg naar huis was ik de prijs al vergeten. Wat een super helmpje een shoei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Bollocks heeft al een Shoei Raid-2

Ik probeer voldoende excuses te vinden voor de klaphelm met zonnevizier.

De pinlock op de raid-2 zit best in de weg, heb sinds een jaar een bril, op een helm moet je niet bezuinigen, zonnebril kost ook geld... :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zweer bij een klaphelm, voor mij geen gewone meer.

op en afzetgemak voor een brildrager is al helemaal beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend ook mijn eerste 'hele' dag getoerd met mijn nieuwe helm (shoei gt air) meerprijs tov mijn scoirpion exo500 was hij zeker waard, had al in mijn hoofd om een 'betere' helm te kopen toen ik aan het kijken was.

 

Heb ook een lastig hoofd, arai's zat ik allemaal te dicht op het kin stuk net als diverse andere helmen. Uiteindelijk op hjc is17 of shoei gt air uitgekomen en voor die laatste gegaan.

 

Dik tevreden, stiller als mijn oude helm en zit ook bij 200+ goed stil op mijn hoofd, zonnevissier is gewoon erg handig en helm schaal lekker compact (draag een m).

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...