Ga naar inhoud

Log in om dit te volgen  
speeteg

trillingen in het stuur

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

heb sinds de aanschaf van mijn motor (2 jaar) last van trillingen aan het stuur. ik vermoedt dat dit komt van het voorwiel(lager?). autosnelwegritten van + 120km/h zitten er niet in omwille van de trillingen. De huidige kilometerstand bedraagt 37000km. De schijven zijn van dikte nog goed en zijn niet blauw aangelopen.

Deze zijn ook voelbaar bij het hevig aanremmen van bochten. Heb wel vastgesteld dat de lager op de rempomp voor het DCBS (voorraan hefboom gedeelte van de rempomp) lichtjes is ingelopen en de bus die erin steekt vertoond krassen. Iemand raad?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Banden al eens opnieuw laten balanceren?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

heb in die twee jaar 2 nieuwe sets (michelin pilot power 2 ct en dunlop roadsmart) gestoken en laten uitbalanceren mag geen verschil

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Heb je de banden elke keer bij dezelfde monteur laten leggen/balanceren?

Lagers heb je al genoemd maar cupvorming van de banden, speling op het balhoofd just to name but a few?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Achterwiel dynamisch laten balanceren wil ook nog wel eens helpen.

De wiellagers zullen het in ieder geval niet zijn.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Wil je eens uitleggen waarom dynamisch balanceren mogelijk zou helpen ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat heb ik al eens in een ander topic uit gelegd, maar vraag me niet welke dat was. Is ook al een tijdje geleden.

Het is ook lastig in woorden uit leggen, je zou eigenlijk een keer moeten zien wat ik Roodrunner ook een keer liet zien met een wiel bij mij op de balanceer machine.

Kijk in gedachten van boven op een motor en bedenk dan dat door dynamische onbalans de voorkant van het achterwiel op het ene moment naar links wil bewegen terwijl 180 graden verder die beweging aan de achter kant zit en het achterwiel aan de voorkant naar rechts wil bewegen. Die slingering die dat op levert komt via het balhoofd op het voorwiel en door de hoek van de voorvork wil het stuur bewegen. Immers het balhoofd zit van boven gezien als een soort van scharnier tussen het raakvlak met de weg achter en voor.

Bijgaand een afbeelding die wellicht helpt.

VFRikus

p.s. denk de wiel ophanging links even weg en zie in gedachten naar boven het frame.

 

post-1168-1296327131.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Wat ik altijd doe voor het monteren van een nieuwe band:

 

verwijderen oud lood

monteren nieuw ventiel.

zoeken zwaarste punt van de velg

montage band stip of barcode bij zwaarste punt van de velg

dan statisch balanceren wiel.

 

Ik heb zo heel veel banden gemonteerd en nog nooit iemand terug gehad met klachten over trillen.

 

Auto's zijn gevoeliger voor onbalans omdat de diameter kleiner is dus draaien de wielen met een hoger toerental.

de wielophanging is enkelzijdig en er zit een flinke arm tov de vaste wereld, de ophanging is slapper. Vandaar dat er dynamisch gebalanceerd moet worden.

Maar handig te weten da dynamisch ook bij motoren kan helpen.

aangepast door Dutchgixxer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Een beetje auto staat tegenwoordig ook al gauw op 15 / 16 inch. Maar voor dynamische onbalans speelt de breedte een rol en dat wil er bij de motor monteurs nog niet echt in.

We hebben het wel over een velg van 5 1/2 J met een 180 band.

Nu is een motorband, zeker vergeleken met een auto band, heel mooi rond en zal in verhouding niet zoveel ellende op leveren, maar toch.

Denk op het bovenstaande plaatje maar eens op de plek van de twee zwarte stippen 100 gram lood. Bij een statische controle heb je een perfect gebalanceerd wiel, echter er zal bij controle op een machine 200 gram dynamisch in zitten.

Daarmee vallen je tijdens het rijden de vullingen uit je kiezen.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dit soort vragen krijg ik bijna wekelijks van motorrijders.....

Belangrijk is om eerst een duidelijk beeld te krijgen van de problemen, vandaar dat ik je eerst wat vragen ga stellen:

- heb je last van trilling, schommeling, of vibratie?

schommeling laat je stuur langzaam heen en weer bewegen (zichtbaar en voelbaar), meestal bij ca. 80 km/u

bij trilling zie en voel je het stuur duidelijk trillen

bij vibratie zie je niets, maar voel je een soort van zoemen in je handen, waardoor ze na enige tijd gaan slapen

- is de trilling snelheidsafhankelijk, of toerentalafhankelijk?

- als je het stuur helemaal loslaat bij 100 km/u, en de snelheid terug laat zakken naar 50 km/u, komt het dan in beweging?

- hoe oud/slecht is de aandrijfketting? Controleer hem op strakkere en/of slechtere punten

- hoe is het met de balhoofdlagers? Controleer op speling en strakke plekken

- hoe is het met de achtervorklagers? Controleer op speling

- hoe is het met de wiellagers? Controleer op speling en vrije loop

M.b.v. deze antwoorden kan je een diagnose maken, anders is het meer gokken....

aangepast door AFS Motorparts

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Speeteg,

 

Je geeft aan dat bij aanremmen in bochten het fenomeen optreedt.

Controleer eens bij motor op de bok je voorwiel/voorband. Heeft deze hoogteslag, breedteslag of slepen de schijven op bepaalde plekken?

 

Als dat niet zo is dan ook eens bij achterwiel hetzelfde controleren.

 

Het verhaal van AFS klopt helemaal, alleen mis ik de "controleer" opties bij de eerste 3 gedachtenstreepjes, daarvoor de controlepunten hierboven.

 

Vrgr Newie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Het zijn effectief trillingen en geen vibraties.

Heb vandaag het voorwiel er uit gehaald en er zit ongeveer 1 à 2 mm speling tussen de as en de lagers.Ga deze laten vervangen. Ga misschien de lager van het achterwiel meelaten vervangen.

De lager van de remklauw ga ik tevens mee vervangen samen met het asje aangezien beide slijtage vertonen.

Het uitbalanceren is tevens recent gebeurd en op het balhoofd zit ook geen speling.

Laat volgende dagen weten als dit iets heeft opgeleverd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dan moet je wiel ook wel vreselijk lawaai maken bij het ronddraaien.

Achterwiellager zou ik eerst eens goed controleren, want die vervang je niet zomaar even en komt ook niet vaak voor dat die stuk gaat.

Het is mij tenminste niet bekend dat er hier ooit melding van is gemaakt.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Dan moet je wiel ook wel vreselijk lawaai maken bij het ronddraaien.

Achterwiellager zou ik eerst eens goed controleren, want die vervang je niet zomaar even en komt ook niet vaak voor dat die stuk gaat.

Het is mij tenminste niet bekend dat er hier ooit melding van is gemaakt.

VFRikus

Achterwiellager gebeurt inderdaad niet vaak. Bij veel motoren gaat wel het kettingwiellager kapot, maar veel VFR-en hebben deze niet.

De achterbruglagers gaan wel vaker kapot, of moeten nagesteld worden.

 

Maar 2 mm speling op voorwiellagers is inderdaad ruim voldoende om problemen te krijgen....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Maar 2 mm speling op voorwiellagers is inderdaad ruim voldoende om problemen te krijgen....

Dat is wel een understatement. Zo rot als een mispel.

Het zijn maar kleine lagertjes en als daar 2 mm. op zitten vallen de kogeltjes er al bijna uit volgens mij.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Log in om dit te volgen  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien