Ga naar inhoud

Electronisch defect display VFR800


 Delen

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden had ik al eens een stukje geschreven over de printplaat van de VFR800. De display printplaat dus. Vanaf nu PCB (printed circuit board).

Achter het tellerwerk van een VFR800 zit een PCB die bestaat uit flexibel plastic met opgedampte koperbanen beschermd door een laklaag.

Naarmate de jaren verstrijken is de kans heel erg groot dat deze printbanen gaan corroderen en dit mag dan ook gerust een VFR kwaal worden genoemd.

 

Deze corrosie zorgt er voor dat het display er bijzondere kuren er op na houdt. bijvoorbeeld:

-dagteller reset regelmatig

-(gedeeltes) van het LCD scherm werken niet

-indicatielampjes werken niet (knipperlicht, neutraal, etc)

-display verlichting valt uit

 

Bij mij begon het met een lampje dat uitviel en waarvan ik dus dacht dat het een kapot lampje zou zijn. Helaas een volledig printbaan weggecorrodeerd. Aangzien ik toen dacht dat het met mijn soldeerbout niet handig zou zijn om zo’n fragiele printbaan te repareren, heb ik het maar zo gelaten. Tenslotte kan je met een kapot lampje best leven.

Een paar maanden geleden viel ook m’n volledige LCD uit en gisteren had ik daar helemaal genoeg van. Mijn besluit stond vast en ik ben tot reparatie over gegaan aangezien het volgens mij niet mogelijk is om een losse PCB te bestellen. Een nieuwe display is behoorlijk prijzig en dus de allerlaatste optie.

 

Belangrijkste benodigdheden voor de reparatie:

-soldeerset (ik heb een soldeerbout van 25 Watt gebruikt)

-multimeter (weerstand meter) om printbanen door te meten

-electrisch schema

 

post-1398-1298319383.jpg

Het lijdend voorwerp

 

post-1398-1298319425.jpg

Het lampje aan de linkerkant op de foto deed het dus niet meer. Duidelijk is te zien dat hier een printbaan is weggecorrodeerd.

Het idee is nu dat je de printbreuk gaat overbruggen met een draad. Doe dit zo slim mogelijk door de juiste printbaan te volgen en daar te solderen waar dit het eenvoudigste gaat en je ook zeker weet dat je alle breuken hebt overbrugt.

 

post-1398-1298319453.jpg

Het solderen op de printbanen om het lampje weer aan de praat te krijgen. Dit gaat overigens zonder al te veel moeite. Enige soldeerervaring kan geen kwaad aangezien de printbanen zeer fragiel zijn ivm het dunne plastic waarop ze liggen.

Voordat je gaat solderen wel even de lak van de printbaan schuren en daarna ontvetten.

Na het solderen heb ik het geheel ingevet met “Dielectric Grease” van Honda zelf. Dit zou vocht en corrosie weg moeten houden en is stabiel to 250 graden Celcius.

 

post-1398-1298319481.jpg

Trekken van een nieuwe massadraad (die dunne zwarte draad) omdat ook deze printbaan een breuk had tussen de beide schroeven. Hier hoef je niet voor te solderen. Hierna deed de LCD het weer.

 

Tot slot:

Het schijnt dat motoren die het afdekkapje voor het stadslicht missen extra gevoelig voor PCB corrosie zijn aangezien vocht makkelijker het PCB kan bereiken. Ik heb dat kapje overigens nog wel.

Daarna de motor nog even verwend met Meguirs NXT 2.0 tech wax en nog een aantal cleaners en polishers etc. Het kuipwerk is nu zo glad en glimmend als een paling. Jammer dat de rest nog een vieze bende is.

 

In de hoop dat het een leerzaam verhaal voor anderen is, heb ik het opgeschreven.

 

Nog even een vraag:

Wordt de kilometerstand in de ECU of in de display bijgehouden? Bij VAG auto’s kun je dit voor zover ik weet ook uit de ECU halen.

Mocht het alleen in de display worden bijgehouden dan mis ik wel rond de 2000 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de pcb in de teller unit zit een seriele eeprom. Hoogst waarschijnlijk een 93c56 eeprom. Mbv een serieel kabeltje aan te sluiten op de chip kun je de stand weer kloppend maken. Sw is op het www te vinden of op elke grote publieke automarkt .

Zie ook http://www.arlabs.com/tutor56.pdf

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Wordt de kilometerstand in de ECU of in de display bijgehouden ?"

 

In de display.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tellerunit van de VTEC is een normale groene printplaat, niet op plastic. Hij zit vol met SMD onderdelen en is in mijn ogen niet te vergelijken met het display van de eerdere versies. Er zitten dan ook geen haakse bochten in de printbanen.

 

Kenneth

 

post-3494-1298352199.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar geeft wel uitval van delen van het display.

Zelf ondervonden en erg irritant.

Na de mijne geïnspecteerd te hebben, is deze opgestuurd naar Carmo electronics.

Daar hebben ze hem nagekeken en weer goed werkende terug gekregen.

Aansturing van een van de displays was defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De printplaat van een VTEC ziet er inderdaad totaal anders uit. Meer zoals het hoort zeg maar, maar ook niet helemaal stabiel zo lijkt het.

Verder begrijp ik dat de kilometerstand in een EEPROM in de tellerunit wordt bijgehouden. Ik laat dit maar zoals het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Post van 2011, in 2020 heb ik hier super veel aan gehad en heb ik (met enige soldeerhulp en andere topics hier) mijn display weer aan de praat gekregen. Thanks mensen!

aangepast door MW1987
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...