Ga naar inhoud

Spanning valt weg tijdens starten


 Delen

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Ik heb sinds een paar weekjes weer een vreemd euvel erbij.

Ik heb af en toe als ik start (en het is goed koud) dat hij niet meteen aanslaat. Dan houd ik mijn startknopje bijvoorbeeld 3 seconden in en dan valt alles dood. Loslaten en opnieuw starten en hij loopt gewoon, echter is mijn dagteller en klok wel gereset...

 

Lijkt dus alsof hij sluiting maakt, of gewoon een tekort aan spanning richting startmotor. Erg raar. En ja, de klemmen op mijn accu zitten goed... (accu 2 maanden oud).

Het is ook niet zo dat de accu leeg is ofzo, de startmotor draait als een jekko.

 

iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als je dagteller en klok zijn gereset is de accu spanning wel te laag geweest, dus ik ben er nog niet zo zeker van dat de accu echt goed is. Hij mag dan wel nieuw zijn, maar dat is geen keiharde garantie dat hij goed is.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dagteller reset pas onder de 8 volt (naar mijn weten, zelf met mijn oude kapotte accu die niet emer starte bleef mijn klokje lopen)...

 

Maar de boel reset omdat alle spanning wegvalt (naar 0 volt...). Als de accu spanning langzaam aan weg zou vallen dan zou de startmotor eerst minder hard gaan ronddraaien en niet in 1x stoppen.

Ik gok zelf toch echt op een sluiting. Ver gezocht maar misschien toch ook een probleem in de SR.

Raar probleem, ik weet het...

 

Mijn dagteller is niet zo boeiend, heb immers een vrij zuivere brandstofmeter, maar mijn klokje mis ik wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kortsluiting hersteld zich niet zelf. Het zou nog een smerige startmotor kunnen zijn.

Die gaat bij vervuiling steeds meer stroom vragen en dat kan ook tot zo iets leiden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ver gezocht. Maar heb je geen roest in de startschakelaar? Omdat hij soms ineens wegvalt, maar kort daarop ineens toch wel start. Als ik terug denk eigen ervaring met kapote accu, ging hij kort erna echt niet ineens wel aan zonder dat ik hem eerst had opgeladen.

 

Edit: :withstupid: Rikus is me alweer voor. Is misschien betere plek om roest of vuil te zoeken

aangepast door dreamer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik geen WP bij de hand heb, waar zit de SM bij een VFR800 (98)?

Makkelijk te zien?

Als ik er zo over nadenk kan je aan een startmotor weinig zien tenzij je hem uit elkaar haalt en wellicht vervuilde wikkels ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De startmotor zit voor op het motorblok aan de rechter zijde.

De vuiligheid zal, indien aanwezig, bestaan uit slijpsel van koorborstels en koper deeltjes van de collector wat tussen de collector stroken zit.

VFRikus

 

post-1168-1299504736.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb exact hetzelfde probleem. Alleen ik kan er wel mee leven. Bij mij is het vaak zo als hij een tijd stil heeft gestaan zonder lader en als ik dan een keer "misstart" dan reset de boel ook bij mij. Ik denk dat het bij mij er aan ligt dat de accuspanning toch te laag wordt. Gebeurt ook wel eens als ik alleen maar het contact aanzet. Maar zoals ik zeg ik vind het vervelend maar ik kan er mee leven. (Heb je xenon?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, geen xenon.

 

@Rikus

De zijkap ligt er zo af...

Kan je er dan zo bij? Of moet er meer weg om hem los te halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan een heel eind komt, hooguit het zwarte deel voor de uitlaten kan nog in de weg zitten, maar ik denk dat dat mee valt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@ update,

 

Ik ben er wegens prive zaken niet verder mee gekomen maar vanochtend werd het nog gekker.

 

Ik draai mijn sleutel om (contact aan) en er gebeurde 1 seconde niks, en vervolgens sprong alles gewoon aan (dus met 1 sec vertraging). Maar wederom de dagteller op 0 en klok gereset.

Ik heb dus nog niet gestart...

 

Erg raar...

 

Iemand een idee wat het kan zijn? Zelf met een zo goed als lege accu zal de klok en dagteller toch gewoon moeten blijven werken en kan toch niet bij inschakelen alles op 0 springen. Daarnaast startte de VFR zonder problemen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als de kenmerken die mijn motor vertoonde toen de SR op het einde van z'n latijn was.

Wellicht een optie om straks eens even de multimeter ter hand te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...