Ga naar inhoud

Spanning valt weg tijdens starten


 Delen

Aanbevolen berichten

Accu is ook nog steeds zwaar verdacht. Die kunnen dit soort vreemde gedrag ook vertonen.

Ik verdenk de accu zelfs meer dan de SR. Als de accu leeg is door een defecte SR komt hij niet plotseling tot leven na een seconde.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Accu lijkt me zo sterk joh...

 

Is nieuw, zelf gevuld, dus niet van te voren gevuld, goed behandeld, volgens de optimate in tip top staat.

En als het de accu is kan het toch ook niet dat hij de ene keer volledig werkt en de andere keer heel even niet?

 

Het valt me wel op dat het bij vochtig weer of bij vriezen voorkomt.

 

Ik zal vd week mijn SR nog eens doormeten bij verschillende toeren, echter is dat ook maar een moment opname als hij het ene keer wel en andere keer niet doet...

 

Kan het trouwens niet iets met de slechte werkende spybal alarm te maken hebben? Dat ding heeft nog nooit goed gewerkt sinds ik de VFR heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de bedrading vanaf de accu al gecontroleerd op goed vast zitten?

Een matige verbinding zou ook nog kunnen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als de kenmerken die mijn motor vertoonde toen de SR op het einde van z'n latijn was.

Hoe kan dit aan de SR liggen als de motor nog niet draait? De SR heeft dan toch nog helemaal niets te doen? Accu, bedrading of een slechte verbinding lijken mij op dit moment de grootste verdachten.

 

Kan het trouwens niet iets met de slechte werkende spybal alarm te maken hebben? Dat ding heeft nog nooit goed gewerkt sinds ik de VFR heb...

Dat zou me ook niks verbazen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net op weg naar huis:

 

Bij langzaam rijden (of in de versnelling laten afremmen) valt het me op dat mijn gear indicator steeds feller wordt en dan were lichter, weer feller, weer lichter.

 

Ik gok nu:

Door defecte SR is mijn accu niet altijd op niveau ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok nu:

Door defecte SR is mijn accu niet altijd op niveau ofzo...

meten = weten dude, als je SR (bijna) overleden is kan je nieuwe accu ook weer de geest geven. :glare:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de gemeten spanning vanmorgen (zonder gereden te hebben)

accu spanning contact uit 12.3V

accu spanning contact aan 11.3V

accu connector stationair 13.7V

accu connector 6000 toeren 13.2V

accu connector 7000 toeren 13.1V

contact weer uit, tijdelijk 13.1 en aflopend

 

Ik kon niet meer toeren maken aangezien mijn buurvrouw nachtdienst heeft gehad en ligt te slapen. Ik ben zelf pas na 21.15 thuis vanavond, dan kan het eigenlijk ook niet meer...

Opvallende is de dalende spanning bij contact aan. Ik heb wel wat verbruikers:

verlichting

PO

alarmlichtmodule (denk niet dat hij al trekt zolang hij uit staat)

handvatverwarming (maar staat ook uit)

Kan het dat de verlichting en PO 1V weg trekt?

 

@edit

 

Ik heb pas vrijdag tijd om de bedrading van de SR door te meten.

Probleem is dan een beetje dat als hij kapot is en ik hem vrijdag bestel, ik hem pas weer een week later kan monteren...

Niet fijn als je afhankelijk bent van woon/werk verkeer op de motor (de vrouw heeft de Duitse patser wagen meestal mee voor haar werk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon nu alvast 1 bestellen.

reserve is nooit weg, heb je hem uiteindelijk niet nodig kun je hem hier op het forum wel weer kwijt. :rolleyes:

Ik had er altijd 1 onder het zadel liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de waarden zo zie zijn er 2 problemen de accu en het laadcircuit. De laadspanning moet ten minste 13.8 V bedragen Als de accu spanning belast ( I = 1 A ) onder de 11.8 V komt is de accu leeg of stuk.

Ik zou eerst de accu buiten de motor opladen.

Dan de meting herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb sinds een paar weekjes weer een vreemd euvel erbij.

Ik heb af en toe als ik start (en het is goed koud) dat hij niet meteen aanslaat. Dan houd ik mijn startknopje bijvoorbeeld 3 seconden in en dan valt alles dood. Loslaten en opnieuw starten en hij loopt gewoon, echter is mijn dagteller en klok wel gereset...

 

Ik heb even terug geggrepen naar de symptomen.

Alles valt helemaal dood. Als je de startknop loslaat en weer op nieuw start, draait de startmotor dan vlot rond zoals het hoort of is het maar krap aan?

Als hij vlot rond gaat zal je het in bedrading, accu of startmotor moeten zoeken.

In het tweede geval kan de SR het zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ dutch,

 

De accu is ZGAN en is de 1e keer volledig opgeladen aan de optimate.

Mijn oude accu was kapot gegaan terwijl die ook pas 2 jaar onder de motor heeft gezeten (naar zeggen vorige eigenaar)

Ik weet dat het geen garantie is maar ik mag toch van een nieuwe, goed opgeladen accu (zelf gevult) toch verwachten dat hij goed is. Om nou weer een accu te vervangen ipv eerst naar andere punten te kijken botst een beetje voor mijn gevoel.

 

Bij het starten zakt de spanning trouwens naar de 8,7

 

Nu denk ik aan de dynamo die wellicht niet genoeg levert (hoewel 13,7 toch niet abnormaal is alleen vreemd dat hij bij hogere toeren minder geeft, of komt dat door de SR???)

Als de spanning onder 11,8 zakt bij alleen contact aan, denk je indd aan een kapotte accu, of is hij indd te zwak geworden. Dat kan komen door dynamo of SR toch?

 

Nou ja, dan vrijdag meer verder meten om te kijken welke van de 2 het is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens het starten doet het laadcircuit helemaal niets. Wanneer tijdens het starten de accu spanning helemaal inzakt zover dat de klok gereset wordt dan kunnen er 3 zaken aan de hand zijn:

 

Accu is leeg

Accu heeft een te hoge inwendige weerstand gekregen ( dus defect )

De startmotor heeft sluiting meestal op de collector. En trekt daarom te veel stroom.

 

Als er sluiting in de stator naar massa zou zitten was de accu in no time leeg.

Dus voordat er naar een voorbarig conclusie wordt gesprongen ( SR defect ) eerst accu opladen dan opnieuw meten dan de conclusie trekken.

en ook een nieuwe accu kan defect zijn sluit dat niet op voorhand uit.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...