Ga naar inhoud

Balhoofdlager welk type


Qwerc
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb met de winterbeurt ook mijn balhoofdlager vervangen door een conisch lager.

De oude kogellagers hadden in de middenstand een vast punt wat het sturen niet ten goede komt.

het afstellen van een conischlager is erg eenvoudig, je draait het lager met de "hand" zo vast mogelijk en dan zo vast dat het stuur zwaar begint te lopen.

Daarna iets terug, ongeveer 1/16 tot 1/8 totdat het stuur makkelijk draait, contramoer vast zetten en klaar.

Bij een kogellager vervanging ben je een speciale kroonmoersleutel + momentsleutel nodig, bij het afstellen van een conisch lager heb je genoeg aan twee haaksleutels om de contramoer vast te zetten.

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Maar met een conisch lager blijft wel erg op gevoel afstellen als ik het zo begrijp!

Blijf toch twijfelen.

Rijd het ook beter een conisch lager of is dat niet vast te stellen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een conisch lager afstelt door met een dop met de hand aandraaien is het al klaar. Gewoon niet moeilijker doen dan nodig.

Het originele lager moet door zijn gebrek aan contact oppervlak met een voorspanning afgesteld worden.

Conisch draai je gewoon spelingvrij met de hand en klaar is het.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is weer iets waar ik over kan denken.

Maar waarschijnlijk toch maar een normaal lager.

Daar ga je spijt van krijgen. Een conisch lager heeft alleen maar voordelen (mits goed geïnstalleerd, maar dat is zoals VFRRikus al zegt zeer simpel). Het enige nadeel is dat het door een groter contactoppervlak iets zwaarder beweegt, maar door de hefboomwerking van het stuur merk je dat niet. Het gewone kogellager kan bij een mislukte wheely of te hard over een drempel al onherstelbaar ingeslagen zijn, zeker als er al iets te veel speling op zit.

Ik monteer altijd op alle motoren conische tonlagers in het balhoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje echt moeilijke keuze.

Dan toch maar gaan voor Conische lagers.

Een Wheelie maak je soms zomaar, althans dat overkwam mij gister nog das wel schrikken!

En welk gereedschap dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan weet ik dat ook.

Nu nog tijd plannen en dan doen. Of kan het tijdens een sleutel dag. Ben dan altijd bang dat het werk niet af is en dan sta je daar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar gaan voor Conische lagers. En welk gereedschap dan?

 

Vooral niet vergeten mee te nemen: Potje Zin..

 

ps Ik rij zelf ook met zelf gemonteerde conische lagers. Als je het te strak zet merk je het van zelf, je fiets wil dan voornamelijk rechtuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan weet ik dat ook.

Nu nog tijd plannen en dan doen. Of kan het tijdens een sleutel dag. Ben dan altijd bang dat het werk niet af is en dan sta je daar!

 

kan goed lukken, maar wel op tijd beginnen en doorgaan. het is al meer gedaan, zie de foto's van een van de vorige keren. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stukje "gereedschap" is wel aan te bevelen om op voorhand te regelen, alhoewel het met moed en beleid er ook zonder kan, en dat is een stuk buis om het onderste lager op de as te meppen.

Vraag me niet om afmetingen, die weet ik niet. Ik heb het er zonder gedaan.

Maar aangezien je toch op voorhand een lagerset moet regelen kun je van het onderste lager meten welke binnen diameter je buis moet hebben om net op de binnen ring van je lager te passen en ruim om de as.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Qwerc: als jij de (binnen en buiten) diameter voor de pijp opgeeft, zorg ik wel dat het hier is, dat scheelt weer meeslepen.

 

ik zal de vriezer ook aanzetten. als je je stuurstang er een uurtje inlegt krimpt ie ook een beetje, heb je net effe meer ruimte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen diameter is het belangrijkst. Als die goed is kan een stuk dunwandig CV buis het wel al doen. Het lager gaat er niet erg zwaar op, maar het is net even beter om het zo te doen dan op mijn manier met een drevel en hamer.

Met een pijp heb je geen kans op beschadigen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnendiameter 30mm.

 

Als je het te strak zet merk je het van zelf, je fiets wil dan voornamelijk rechtuit.

Als het lager nieuw is juist niet, de motor is dan nauwelijks in een rechte lijn te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...