Ga naar inhoud

japanse opknapper


musli
 Delen

Aanbevolen berichten

Die carbs kun je het beste met een ultrasoonbad schoonmaken. Dan heb je ook de kleinste kanaaltjes weer brandschoon.

 

ps: enneh: fotooooooo's!!! :) Altijd welkom. Het lijkt me inderdaad ook leuk om te volgen.

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaahhhhh! Gaaf project. B) Leer ik veel van. Graag foto's met ondertiteling, weet ik tenminste waar je mee bezig bent! :wijsneus:

 

Groetjes, Nan

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog twee foto,s van de carbs

er zijn heel veel manieren ,en bedenk ik rij met een vrachtwagen in het rond

de beste manier is ultrasoon ,worden alle kanalen weer schoon

hoe ik het doe:

haal de hele carburateur galerij van het blok af en bedek de inlaatpoorten zodat er geen rotzooi invalt

draai de carburateurs om en draai de 4 schroeven van de flotterdeksel los

tik met de achterkant van een schroevendraaier tegen de deksel ,we kunnen wel een hamer gebruiken maar het zijn geen spijkers,en een heft is zacht.

als deze los is draai hem om en kijk of het rubber nog heel is ,zo niet vervangen ,zo wel gewoon laten zitten

kijk in de deksel ,vies ,schoonmaken

in de carb zie je twee sproeiers,die dingen met een gleufje of je ereen schroevendraaier in kunt zetten,draai ze los en blaas erdoor

kun je erdoor blazen prima niks meer aan doen

zijn ze verstopt

we trekken uit een staalbostel 1 staal draatje

geven met een hamer een klap op het eindje en proberen dit door de sproeier te duwen zo niet draaien op een moment gaat hij erdoor

in elkaar zetten en klaar

als de motor draait reinigingsvloeistof door de benzine en klaar

en nu het verhaal synchroon stellen:

als de motor stationair goed loopt niks aan doen ,dit afstellen is alleen maar goed voor het stationair lopen van de motor,dit soort cv carbs (zitten zelfs op mijn harley, cv dus) als je gas geeft gaan de gassleuven echt wel open

post-4631-1300826704.jpg

post-4631-1300826724.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je niet bang met het staaldraadje krasjes in de sproeier te maken waardoor deze minder goed zou kunnen gaan werken? Ik heb na het synchroniseren van de carbs van mijn VFR een duidelijke verbetering gemerkt in de prestaties van het blok(beter oppakken in hele toerengebied, meer aan het gas hangen). Zit dat dan volgens jou tussen mijn oren? Vraag is serieus bedoeld. Welke reinigingsvloeistof ga je gebruiken als het blok straks loopt?

Leuk zo'n uitgebreide beschrijving. Lekker praktisch ook; niet moeilijk doen als het niet nodig is, is de aanpak begrijp ik zo,n beetje. Ben benieuwd, spannend of ie straks wil starten en hoe ie loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even voor de goede order

IK BEN GEEN MONTEUR, wil niet zeggen dat ik er iets vanaf weet ,maar er zijn altijd mensen die het echt beter weten

even over het opknappen van deze motor

je kan hele mooie kopen rond de twee drie duizend euries ,maar daar gaat het me niet om,ik vind het leuk en ik ben echt gierig,ik gebruik het wc papier aan twee kanten ,MAW een motor opknappen voor weinig geld en afwegen of het ut waard is.

nu verder over de carbs

die dingen die ze op japaners en harleys stoppen ,ja op een harley zit ook zo,n japans ding noemt met cv carbs (constand vacuum)

de carb doet niks anders dan benzine en lucht mengen,als ik me niet vergis 1 op 15000, dus 1 liter benzine op 15000 liter lucht

de cv carb werkt in volgevlucht:

er zitten 2 ``kleppen`` in 1 aan de kant van de inlaat en de tweede is een ronde ``bus`` die ,als het luchtfilter is verwijderd kunnen zien ziten

en boven op de carb zit een grote deksel die aan de bovenkant rond is,daaronder zit een groot membraan

voor het gemak noemen we de ene aan de kant van de inlaat de gasklep en de ronde de gassleuf

als de motor loopt en we geven gas,gaat de gasklep open en ontstaat aan deze kant van de carb ,dus aan de inlaatkant een onderdruk

omdat er in de onderkant van de gassleuf een gaatje zit en dit een open verbinding naar het membraan is trekt deze de gassleuf open

nu heeft men in de gassleuf onderin een naald zitten die wat conisch is, en deze naald gaat in de hoofdsproeier van de carb,.

dus als je gas geeft krijgen we onderdruk aan de kant van inlaat waardoor het membraan de gassleuf open trekt de naald uit de hoofdsproeier word getrokken ,de paarden in het blok meer te eten krijgen en daardoor harder gaan werken.

een leuke truc om je motor wat beter en sneller te laten reageren is het gaatje onderin de gassleuf wat groter maken een halve mm of zo

ik hoop dat men mij een beetje begrijpt en over me speeeelfouten heenkijkt ,

het verhaal van alles precies afstellen is inderdaat prima maar niet meer op een blok wat 60 000 km heeft gedraait want je weet niet wat de carbs doen met hogere toerentalle,dus een krasje in de sproeier ,nou en dat ding is verstopt moet open en ondat hij verstopt is zit er waarschijnllijk al wat corosie op ,merken we niks van

Link naar reactie
Delen op andere sites

de carb doet niks anders dan benzine en lucht mengen,als ik me niet vergis 1 op 15000, dus 1 liter benzine op 15000 liter lucht

 

Ik weet het niet precies, maar dat lijkt me zeeeeeer onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de verhouding van gewichtsdelen.... niet volume delen. En dan wordt het dus een stuk waarschijnlijker.

 

Waarom in gewichtsdelen? Nou, eigenlijk is het massa delen. Want massa is één van de weinige dingen die constant blijven in een chemisch proces. Volumes, temperaturen, dichtheden, etc veranderen allemaal, maar massa blijft altijd.

 

ps: in kilogrammen is het 1: 14.7 Dus die 15 klopt wel, maar er zit inderdaad een factor 1000 fout.

 

ps2: doet er ook niet toe, het ging hier over het opknappen van een VFR, en dat is leuk om te volgen.

aangepast door teake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de ramp die zich momenteel afspeelt in Japan vind ik de titel van dit topic niet fijntjes......

aangepast door VFRLoos
Titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn snap ik de hele post niet :scratchchin:

Heb je een vraag of wil je iets medelen?

In beide gevallen weet ik niet wat dat dan zou moeten zijn B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan ook ,schreef ik ook ,als ik me niet vergis.

beste pircaroon, wat doen ze volgens jouw nog meer,als je niks vraagt kom je ook niks aan de weet.

nu een vraag mijnerzijds

de gaskleppen van deze dingen ,gaan ze allemaal gelijk open of werkt het stationair op 2 karbs en krijgt de ander het mengsel dit dmv een verbinding van de 1 naar de ander

het probleem bij deze dingen is ,ik denk dat ik wat mis

als je ze alle vier omdraait en je geeft een klein beetje gas gaan er 2 gaskleppen open namellijk de kleppen die dmv het stangetje verbonden zijn de andere twee blijven een beetje achter

het gedeelte waar de ene met de ander verbonden,dus het gedeelte met aan de ene kant 1 stelschroef en aan de anderekant 2 stelschroeven daar zit wat ruimte tussen,dus het duurt even voordet de ene de andere meeneemt

staat niet in het boek ,weet iemand dit

Link naar reactie
Delen op andere sites

@musli: wat bedoel je met "ze"? De carburateurs? Ik snap prima hoe een carb werkt en dat leg je volgens mij uit in je OP. Of heb je juist een vraag?

 

Mijn opmerking is slechts om aan te geven dat die mengverhouding niet 1:15000L is.

 

edit: ik zie trouwens het verband niet tussen Japan en jouw project.. bedoel je daarmee jouw opknapmotor?

aangepast door picaroon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, die titel was een verwijzing naar zijn opknap motor. Komt uit Japan, en ziet er knap rampzalig uit. Maar met de actualiteit is het inderdaad een wat lastige titel.

 

Verder lees ik in de tekst van Musli een uitleg, en daarnaast een vraag. (Of een VFR stationair op 2 carbs loopt ipv 4, door middel van doorlus slangetjes.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...