Jump to content

Sign in to follow this  
cake

Voorvorkolie vervangen vfr 750

Recommended Posts

heb je al met een slagschroevendraaier geprobeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Doe er dan wel een inbusbitje in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Imbus draait door, al geprobeerd met een schroevendraaier een tik tegen te geven, kruipolie... Niets helpt, hij zit muurvast en verroert geen vin! En de kop is al helemaal kapot gedraaid... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

volgens haynes manual:

G en H model: 153 mm (bouwjaar 86 en 87)

J en K model: 120 mm (bouwjaar 88 en 89)

L en M model: 175 mm (bouwjaar 90 en 91)

N en P model: 178 mm (92 en 93)

r models onward: 177 mm (vanaf 94)

 

ik vind het typisch om daar zomaar 50 mm van af te wijken als ze dat op de mm specificeren, maar een kleinere luchtkamer geeft natuurlijk een stuggere demping.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Als je gaat boren, neem dan een niet te kleine boor, zodat de kop er afgaat. Met een beetje geluk kan je dan de rest er nog met een griptang uit draaien.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ook weer niet te groot natuurlijk want dan help je de zachte aluminium schroefdraad naar zijn mallemoer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
volgens haynes manual:

G en H model: 153 mm (bouwjaar 86 en 87)

J en K model: 120 mm (bouwjaar 88 en 89)

L en M model: 175 mm (bouwjaar 90 en 91)

N en P model: 178 mm (92 en 93)

r models onward: 177 mm (vanaf 94)

 

ik vind het typisch om daar zomaar 50 mm van af te wijken als ze dat op de mm specificeren, maar een kleinere luchtkamer geeft natuurlijk een stuggere demping.

Op advies van @rosso heb ik ivm mijn klachten de lucht kamer verkleind met 50 mm en tot dusver bevalt het erg goed.

Het duikeffect is veel minder en bij bochtenwerk voelt het vóór vertrouwder aan dan voorheen.

Ook bij de verentest tijdens de opendag bij Ten Kate kwam hij goed uit de bus.

Ik heb voor nog de standaard veren dus geen progressieve veren

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Ook weer niet te groot natuurlijk want dan help je de zachte aluminium schroefdraad naar zijn mallemoer.

Je kan beter een boor gebruiken die groter is dan de bout dikte. Dan valt de kop er af als je aan de schroefdraad van de bout toe bent.

Met een beetje geluk steekt er nog voldoende bout buiten om met een grip tang vast te kunnen pakken en er uit te draaien.

Een grip tang heeft het voordeel dat je je in eerste instantie kan concentreren op het vast knijpen en daarna op het voorzichtig er uit draaien.

VFRikus

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ok doe ik morgen! Ik hou jullie op de hoogte! ;)

 

Nu nog een beetje aandacht aan mijn ventje geven, we zijn vandaag 14 jaar samen, dat mag al eens gevierd worden hé! :pompom:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

Ik heb meestal de ervaring dat met een boor kleiner dan de boutdikte de stukken en brokken er zo uit komen vallen maar beide methodes kunnen best werken. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe strak de kop van die bout tegen het oppervlak zit. Ik probeer alleen het liefst wel de schroefdraad heel te houden vandaar dat ik elk risico graag bij voorbaat uitsluit.

 

Van harte met het jubileum Caro! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Doe er dan wel een inbusbitje in.

 

alles wat je er klem in kan zetten werkt.

een platbek die je erin slaat is prima.

desnoods zaag je er nog een zaagsnede in.

 

als er loctite gebruikt is krijg je spijt dat je het niet geprobeerd hebt als je gaat boren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

ALs je een torx bitje neemt die net niet pas en die erin slaat dan schrikt te bout en je hebt weer grip met draaien.

Ik heb bij mijn kleine ratelset een bithouder en kan dan ratelen maar anders kan het ook met een griptang.

Als je geen torxbitjes hebt dan loont het zich om even bij de bouwmarkt een goedkoop setje te halen, ik heb al vele boutjes op die manier losgekregen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
ik vind het typisch om daar zomaar 50 mm van af te wijken als ze dat op de mm specificeren, maar een kleinere luchtkamer geeft natuurlijk een stuggere demping.

De demping verandert er niet door, je vering wordt iets progressiever met gevolg, zoals Johan schrijft, minder duiken bij het remmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
alles wat je er klem in kan zetten werkt.

een platbek die je erin slaat is prima.

desnoods zaag je er nog een zaagsnede in.

 

als er loctite gebruikt is krijg je spijt dat je het niet geprobeerd hebt als je gaat boren.

Idd het beste, een inbus was natuurlijk ook onzin omdat ie allang rond was. ;)

 

Zou het ook gewoon met een kruiskop proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
 

ook met torx bitje geprobeerd, mislukt, begin het op mijn zenuwen te krijgen :wall:

Share this post


Link to post
Share on other sites
 
Sign in to follow this  

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien