Ga naar inhoud

Powercommander V gemonteerd op VFR1200


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren een PC-V op mijn VFR1200 gemonteerd.

 

Montage was toch wel een hele klus.

Alle kuipwerk moest verwijdert om de connectoren aan te kunnen sluiten.

De grooste klus was het plaatsen van 2 pluggen welke de lambda sensoren buitenspel zetten. Hiervoor moet de radiateur gedemonteerd worden. Na 3 uur klussen zit de PC-V op de VFR.

 

Op de PC-V kan op de aansluitingen MAP een schakelaar aangesloten worden. Ik heb een schakelaar aangesloten.

 

Stand 1 ; map1 voor de originele uitlaat die ik monteer wanneer ik met koffers rijd.

Stand 2 ; map 2 voor gebruik in combinatie met de akrapovic.

 

Het om kunnen schakelen van maps moet in de PC sw ge-enabled worden. Heb ik gedaan. Je kunt dan geen autotune meer gebruiken. Gebruik ik toch niet.

 

Ik heb van de powercommander de maps geladen. De map die hoort bij het gebruik van de OEM uitlaat. En die voor een open Jardine uitlaat.

 

De eerste gebruiks ervaringen:

 

De dip tussen 2 en 4000 toeren is niet meer voelbaar.

Motor hangt veel soepeler aan het gas.

 

Volgende week ga ik naar bisschopmoteren in punthorst. Daar laat ik beide gebruikte maps fijn tunen voor mijn motor.

To be continued :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en heb je dan de snelheidsrestrictor er ook afgehaald?

 

De snelheids restrictie heeft niets met de PC-V te maken. Maar ja ik heb zelf een electronische schakeling gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de eerste rit met de PC-V gemonteerd. Voor de mede 1200 rijders echt een aanrader. Tijdens toeren kun je nu het blok afwurgen tot 2000 toeren in 6 dan zonder horten stoten of bokken weer optrekken. Het blok is echt veel soepeler geworden.

 

Veranderingen in verbruik kan ik nog niets over zeggen. Is nog steeds stevig bij stevig rijden. Eerst maar eens op de bank en meten of de internetmap ook voor mijn motor goed genoeg is. Ik overweeg wel om in 6 tussen de 4000 en 6000 toeren de afstelling wat schraler te zetten om zo tussen de 120 en 160 km /uur wat zuiniger te kunnen reizen.

Ik zal de uitdraai, als die er is, hier wel posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheids restrictie heeft niets met de PC-V te maken. Maar ja ik heb zelf een electronische schakeling gemaakt.

dat snap ik, maar als je de bike gaat afstellen op een testbank lijkt het mij wel logisch als je het in één keer goed doet, vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-3961-1303836104.jpg

 

Zoals beloofd de uitdraai.

 

Een paar opmerkingen :

 

Bij 3000 t/min wordt 100 Nm geleverd.

Max koppel is 128 Nm bij 5750 t/min

Max vermogen 148 pk aan het achterwiel is ongeveer 170 aan de kruk ( gerekend met 18% verlies ivm cardan )

 

Maar het belangrijkste ( is niet zichtbaar uit de grafiek ) is de soeplesse waarmee het blok nu loopt.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit, ik denk dat ik er ook maar eentje in ga zetten.

 

Hij moet eerst even een beurt hebben (ga door de 12000 km heen deze week) en dan maar eens aan de hobby gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb inmiddels 4500 km ervaring met de PC-V gemonteerd op een VFR 1200f.

 

Mijn ervaringen zijn:

 

Bij zeer snel rijden > 190 km/h gaat de FI lamp branden Fout 21/22 is aanwezig. De lambdasensor nepper pluggen werken niet goed. Advies van Powercommander: sluit lambda sensoren weer aan. Das dan goed getest ...... niet dus :angry:

 

Motor rijd nu wel zeer soepel. Je hoef eigenlijk nooit meer terug te schakelen. Het rukkig rijden is kompleet weg.

 

Verbruik is identiek gebleven. Snelweg rijden @ 130 km/h is 1 op 15.5 16. @ 180 1 op 14. Sportief rijden in de bergen 1 op 12. :o:)

 

Gemiddeld 6,7 l/100 km. Tijdens de trip naar spanje blijkt dat het verbruik van de VFR identiek is aan dat van een K1200r en dat een R1 van 2010 nog meer verbruikt.

 

Is een PC-v voor een VFR1200 een aanrader ? de ride-abilyty verbeterd duidelijk. Je verdien de investering niet terug. Tijdens de trip heb ik overigens met de OEM uitlaat gereden. Icm de Akra is de koppel winst en de acceleratie verbetering duidelijk nog beter.

In september ga ik de WSBK bezoeken @ de nurburgring dat weet ik of die combinatie wel zuiniger is. Ik verwacht het overigens niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DG hoi,

 

nou, dat is een goede test geweest. Mijns inziens is de PowerCommander ook niet de hemel op de VFRaarde. :120fs281345: Zelf heb ik ook een aardige constatering gedaan. Met de Power FRK en Shell V-power, Aral super 98 (getankt in Duitsland) etc, loopt de VFR1200 op de snelweg (gemiddeld 130/140 km p/u) met koffers erop, gemiddeld 1:18. In Duitsland wel 2,5 uur gereden zonder stoppen. Op de terugweg van Kassel naar Venlo grotendeels binnendoor gereden (Landes- en BundesstraBe en hier en daar een binnenweg) met een flinke wind tegen was het verbruik rond 15,8. Dus leuk al die reclames met ' beter en zuiniger', maar het enige aspect wat je wel voelt is een soepeler motor.

 

Maar wie weet komt er nog een keer een verbetering in welke vorm dan ook. De PowerFRK gaat er bij mij weer uit. :withstupid:

 

Groetjes, :1241emule:

 

ErJo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij zeer snel rijden > 190 km/h gaat de FI lamp branden Fout 21/22 is aanwezig. De lambdasensor nepper pluggen werken niet goed. Advies van Powercommander: sluit lambda sensoren weer aan. Das dan goed getest ...... niet dus :angry:

 

 

Dat is wel een storende fout zeg :pompomdown: Komen ze nog met een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een storende fout zeg :pompomdown: Komen ze nog met een oplossing?

 

reactie van powercommander: sluit de OEM lambda sensoren weer aan. De ECU is de VFR is zeer geavanceerd en laat zich met O2 optimizers niet meer neppen. De ECU wil de gestuurde cyclus rijker arm rijker door de ecu geiniteerd terug zien op de lambda sensor bij constante toeren tallen. Ik heb met mij leverancier overlegd. Eerst testen met sensoren aangesloten. Wordt het effect van de PC-V teveel negatief beinvloed dan wil ik mijn geld terug. Maar eerst testen.

 

@Rikus is is niets op tegen om de lambda weer te gaan gebruiken mits ze de afstelling niet te schraal maken. Ik wil een soepel oppakkende motorfiets niet een met het rommelige oppakken laag in de toeren zoals bijvoorbeeld BMW's dat ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de 1200 al niet een controle lambda sensor achter de kat hebben?

Lambda sensor maakt het mengsel nooit schraal, maar tuned juist richting ideaal!

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vandaag een powercommander v besteld samen met een Akrapovic-uitlaat(zie Honda accessoires).wordt volgende week woensdag geplaatst en hopelijk heb ik dan een motor die me 100% bevalt want tot op heden is dat nog niet het geval geweest.Het on/off karakter van in ieder geval mijne motor is zo overheersend dat je alleen op de snelweg kan zeggen dat ie lekker rijd,binnendoor is het ook na de software update een zeer vermoeiende motor(er is verbetering maar niet genoeg) waarbij je constant probeert de rukkerige gasaanname op te vangen door de gaskraan op een bepaalde manier open te draaien zodat het on/off effect geminnimaliseerd wordt.Tot op heden moet ik zeggen dat Honda enkele grote fouten heeft gemaakt bij het ontwikkelen van de vfr1200(zie glad zadel-slechte sloten en on/off karakter van de 2010-2011 modellen)maar ik moet ook bekennen dat ie grote kwaliteiten heeft(zie stuurgedrag,remmen en vering,...).Hopelijk maken de pc en de akra het tot een motor welke hij hoort te zijn !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...