Ga naar inhoud

Powercommander V gemonteerd op VFR1200


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

Lambda sensor maakt het mengsel nooit schraal, maar tuned juist richting ideaal!

VFRikus

de lambda waarde is gewoon een parameter waar mee gerekend wordt in de ECU, en dat zegt niets over te rijk of te arm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de lambda waarde is gewoon een parameter waar mee gerekend wordt in de ECU, en dat zegt niets over te rijk of te arm.

 

Leg eens uit "gewoon" een parameter ? Verklaar dat eens nader aub ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan iets gemist hebben tijdens een cursus, maar volgens mij "kijkt" een lambda sensor nu juist naar het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen en daardoor dus naar arm of rijk.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb jij niets gemist, laat Waltersan maar eens uitleggen wat "gewoon"een parameter is . Zo voor de hand liggend is het allemaal niet. ( was ik achter gekomen :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lambda sensor geeft een spanning af, deze is direct gerelateerd aan het zuurstofgehalte. Deze spanning gebruikk je als input in de ecu. En je kunt de onder en bovensgrens relateren aan de armste en rijkste waarde, en in het tussengebied regelen.

Bij een injectie honda staat hij af fabriek tot ingeveer 5000 tpm te arm (vanwege de emissie normen) en daarboven te rijk om vastlopen op vollast te voorkomen. Dat gebeurt gewoon met 1 en dezelfde sensor. Het is maar net wat voor map je programmeert.

 

Als je even zoekt op wikipedia lees de uitgebreide uitleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna goed. Het systeem werkt vanuit de mapping en de lambda sensor controleert en regelt zo dicht mogelijk naar lambda=1.

Bij afwijkingen word in de short term fuel trim een correctie op geslagen. Duurt deze situatie voort dan word deze adaptie waarde weg geschreven in de long term fuel trim.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar het me om gaat is dat de sensor alleen maar een waarde geeft en dat je daar dan zelf van alles mee kan doen, je kunt de mapping ook zo instellen dat de lambda waarde altijd naar b.v. 0.90 wordt geregeld, maar net wat je wilt.

De verwarring ontstaat ook denk ik omdat er wordt gesproken over een lambda sensor, terwijl het een O2 sensor is, en de lambda= 1 een gevolg is vanwat er in de ecu ( evt met power commander) berekend word.

En wat elke fabrikant daar weer voor eigen ideeen over heeft, over hoe het zelflerende software werkt, doet niets af aan de werking van de O2 sensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De moeilijkheid zit hem in het feit dat op commando van de lambda het mengsel rond lambda =1 gecycled wordt maar via de PC wil je het mengsel rijker hebben want dan loopt de motor soepeler. Door nu de lambda te ontkoppelen en lambda neppers te monteren lukt het het mengsel rijker te maken volgens de mapping in de pc-v. Toch wordt er bij hard optrekken een foutcode gemaakt, de ecu ziet het cylceen niet omdat er een weerstand aangesloten zit.

 

De VFR1200 fis ecu is te slim en laat zich niet onder alle omstandigheden neppen. Toch wanneer je niet boven de 9000 t/m komt werkt het zonder mils.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag motor terug gaan halen met powercommander en akra,heeft nog niet op de testbank gestaan want er moet op de uitlaat nog een sonde gelast worden.lasser van dienst heeft nog 2 weken vakantie dus voorlopig rijden we rond met de basissettings die bij de powercommander zitten(deze zijn voor de 100 en 170pk-versie dezelfde en zijn ook niet op de akrapovic afgestemd).eerste indruk is positief maar voel wel dat het nog beter kan, tussen de 2500 en 3000rpm is er nog plaats voor verbetering.het is net dat er bij constante snelheid in dit toerengebied er af en toe nog iemand een extra duwtje komt geven.geluid van akrapovic uitlaat is tot ongeveer 4000 a 5000rpm vrij zwaar(dof) en daarboven word het verschil ten opzicht van de originele uitlaat minder groot en dus niet vervelend luid.weg met het scootergeluid !!!

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

woensdag wordt de sonde op de uitlaat gelast en vervolgens wordt de pcv op de bank afgesteld.ben benieuwd of het afstellen voelbaar gaat zijn tov de basissetting die bij de pcv geleverd werd.donderdag ga ik de motor afhalen.verbruik is voorlopig gelijk gebleven,bij 220km nog 2 blokjes over wat goed is voor nog een 50tal kilometers.dit komt neer op1/14.6 of 6.8l/100km,op de snelweg is ie wel een stuk zuiniger en zijn 300km zeker haalbaar.

aangepast door MVG
Link naar reactie
Delen op andere sites

ondertussen heeft de motor op de testbank gestaan en heb ik hem ook kunnen testen met een rit van 580km.conclusie is dat er opnieuw een stap voorwaarts is gezet wat de gasaanname betreft,het rukkerige aannemen is fel verminderd maar is af en toe toch nog aanwezig,weliswaar in mindere mate.de zijdezacht gasaanname die bv.Dutchgixer op zijn motor heeft die is er bij de mijne niet helemaal.de run op de testbank gaf volgende uitdraai:

post-1391-1346442295.jpg

wat me opvalt is dat de kurve pas begint bij 4400rpm en ik dus niet kan zien wat er tussen de 2000 en 3000rpm gebeurd.

volgende kurve toont die van mijn motor en een full power met pc v en akra

post-1391-1346442338.jpg

wat ik tijdens de rit van gisteren ondervond was dat in bepaalde toeren/versnelling de motor super is en daarmee kwam dan ook het potentieel naar boven van deze motor,wat ik dus graag in alle versnellingen en alle toeren zou willen terug vinden.zuiniger is de motor er niet op geworden,in totaal heb ik 38,38 liter getankt voor 580km wat 6,6l/100km is.

of ik hem ooit op full power laat zetten weet ik nog niet,ik heb de 170pk niet echt nodig want op circuit ga ik er toch niet meer mee rijden.maar als dit de motor volledig tot zijn recht laat komen dan is het mischien het overwegen waard.

aangepast door MVG
Formaat foto fors aangepast!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestaat er trouwens ergens een curcus of handleiding over de werking van een powercommander?Ik heb hem bij mijn dealer laten instaleren maar zou er graag wat meer over te weten komen,heb al uren op het net gezocht maar weinig praktische informatie gevonden.Wat kan ik regelen,hoe probeer ik een andere map,...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat er diverse handleidingen bestaan over het verkleinen van foto's.

Ik ga ze even verwijderen en straks terugplaatsen.

800 px voor de langste zijde van de foto is, zoals al vaker gezegd, groot genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...