Ga naar inhoud

Powercommander V gemonteerd op VFR1200


Dutchgixxer
 Delen

Aanbevolen berichten

Vermogen [Watt] = Koppel [N/M] * toerental [radialen/s] alles in SI eenheden.

 

-> Vermogen = Koppel [N/M] * Toerental [2Pi toeren / min ]*60

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kom mij over als kersentaart = appels × peren.

waarom ? In wezen is het toch allemaal fysica en dat is exacte wetenschap hoor :huh: en geen cursus banketbakker..

 

rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in.

Maar ben je nu bezig met het meten van de motor prestaties of het ontwikkelen van het vermogen / koppel. Het omzetten van brandstof naar energie.

De formule die Kerst geeft gaat over meten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm.. :blink: snap even de nuance niet maar ik lees het nog even door straks -

Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is de coëfficiënt in een van de links die ik doorstuurde - de Angelen en Saxen werken met "voeten" hoe zij bij die "5252" uitkomen zie ik als specifiek voor die situatie - en zoals Dutchgixxer a ook aangeeft - het aantal radialen per seconde is significant. (als afgeleide van de "weg" die af is gelegd in functie van de verrichtte arbeid)

 

Echter, in de schoolboeken van mijn kinderen lees ik dit..

Het verband tussen koppel en vermogen wordt uitgedrukt met de volgende formule:

P = T x omega
Hierbij is P het vermogen in Watt [W], T het koppel in Newton meter [Nm] en omega de hoeksnelheid in radialen per seconde [rad/s].
Deze formule drukt in essentie uit dat, arbeid = kracht x verplaatsing in de richting van de kracht, voor een ronddraaiende beweging.

Je kan de formule ook in een meer praktische vorm gebruiken:
P[kW] = T x n / 9549
Hierbij is P het vermogen in kiloWatt [kW], T het koppel in Newton meter [Nm] en n de omwentelingssnelheid in toeren per minuut. 9549 is een dimensieloze faktor.

 

"Dimensieloze factor ?????" - kan ik alleen maar verklaren door te geloven dat er een constante relatie is tussen hoeksnelheid en "slag" - oftewel - een vierkant blok draait hogere toeren maar legt per revolutie minder "weg" af.

 

Ik ga even wat anders doen nu :~

 

rik

aangepast door rherlaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak ik het nog even wat duidelijker, of toch niet.....?

Bij toerentallen komt er een soort van natuurlijke barrière te weten de zuigersnelheid.

Hoe snel een motor ook draait, elke zuiger stat per omwenteling twee keer stil en de gemiddelde zuigersnelheid moet niet te veel boven de 20 meter per seconde uit komen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb inmiddels 4500 km ervaring met de PC-V gemonteerd op een VFR 1200f.

 

Mijn ervaringen zijn:

 

Bij zeer snel rijden > 190 km/h gaat de FI lamp branden Fout 21/22 is aanwezig. De lambdasensor nepper pluggen werken niet goed. Advies van Powercommander: sluit lambda sensoren weer aan. Das dan goed getest ...... niet dus :angry:

 

 

Ik heb dit topic nog eens doorgelezen. Ik was benieuwd of het probleem met het lambasenor nepplug is opgelost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rommelen met de mengselvorming en dat gebeurt hier zal steeds moeilijker worden naarmate de systemen geavanceerder worden en dat is bij de 1200 duidelijk het geval.

Bij auto's is dat al langer gaande.

Als Powercommander aan beveelt de sensoren weer aan te sluiten word het een gevalletje: "drie keer rechts is ook links".

Elk systeem gaat uit van kenvelden met uitgangsdata voor de inspuiting en die worden bij geregeld aan de hand van het lambda signaal.

Je kunt er wel afwijkende waarden (lees: rijker) in stoppen, maar die worden weer bij geregeld door de lambda sensor.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De status is nog steeds het zelfde. Bij zeer fors optrekken, lang hoog in de toeren rijden laat het oranje fout lampje aan gaan. Alles blijft gewoon goed werken, motor blijft perfect lopen, alleen de ecu trekt de conclusie dat het cycle-en van het mengsel niet niet werkt. Die conclusie is juist want er wordt niet meer met de lambda's gemeten. :) Motor uit en weer starten reset de melding. Ik heb er vrede mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat oranje lampje gaat bij niet branden. Tot nu niet gezien.

Moet je meer gas geven. :) aangepast door Dutchgixxer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff zonder gekheid, de storingings lamp gaat branden wanneer je na het schakelen het gas direct weer vol op de stuik draait. Dus echt volgas de versnellingen door. Doe ik niet altijd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...