Ga naar inhoud

Mijn vering is te slap of ik ben te zwaar


VFRooie
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben een slordige 135kg zwaar en nu wil het geval dat ik nog zo'n 4 cm veerweg overhoud.

En als ik een beetje stevig afrem ik moeiteloos einde veerweg haal.

 

Zit al nieuwe ( standaard) olie keeringen en glijbusjes in maar ik denk dat de oorzaak maar 1 oplossing kent iets met veel meer veerdruk of, sja er is nog een oplossing op dieet maar daarvoor zit ik niet op dit forum :whistle:

 

Weet iemand wat ik het best kan proberen?

 

alvast bedankt, René

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht zou een dieet niet onverstandig zijn, maar zoals je al terecht opmerkt, zit je daarvoor niet op dit forum.

Op zich zou dit gewicht niet echt een probleem moeten zijn. Als ik met duo rijd dan zit er, met inbegrip van de topkoffer, toch ook een slordige 180 / 190 kg. op de motor. Op vakantie ben ik met twee zijkoffers, tent en tanktas nog een kilo of 40 over heen gegaan en op dat moment kwam de limiet op mijn 800FI pas in zicht.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand wat ik het best kan proberen?

 

Ga eens praten met de mensen van HyperPro. Als zij je niet kunnen helpen kun je altijd nog een AllRoad van Honda overwegen zodat je wat langere veerwegen krijgt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga met gemak nog over jouw gewicht heen in mn eentje en kon toch redelijk uit de voeten met de originele vering op mn vorige RC36-I en m'n huidige 800. Toch een paar jaar geleden gekozen voor een op mijn gewicht en rijstijl aangepast setje van Wilbers en sinds dat er op zit........ :yahoo::yahoo::yahoo:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik al niet eens iets gelezen over omgekeerde veren en dat je dan hetzelfde krijgt?

 

In elk geval is 135 kg geen reden om aan het eind van je veerweg te raken. Zoals al gemeld kun je dan niet eens met bagage en passagier rijden.

 

Je zou 189 kg mee moeten kunnen nemen.... da's nog 60 kg boven jouw gewicht :)

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/lofiversion/i...php/t10074.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

135 kg lijkt mij bij lange na niet te veel voor de Viffer. Zoals VFRikus ook al aangaf, als je met duo en bepakking rijdt ga je daar ruim overheen.

Veervoorspanning aan de voorvork is wel iets te stellen maar niet zoveel.

Heb je de juiste hoeveelheid olie in de vork na vervanging keringen en glijbussen/lagers?

(uit het hoofd +/-450cc per poot. Anders even meten, veer eruit, poot helemaal ingedrukt dan moet je 130mm meten van olie nivo tot bovenkant veerpoot)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens praten met de mensen van HyperPro. Als zij je niet kunnen helpen kun je altijd nog een AllRoad van Honda overwegen zodat je wat langere veerwegen krijgt. ;)

 

:withstupid:

 

Ook een grote fan van HyperPro, setje progresieve veren zetten ze er voor je onder rond de 350 eur (Voor en achter) je kent je motor daarna niet terug.

Ik heb ze ook alweer onder de 1200 zitten.

 

Nog een voordeel, setje veren eronder gaat een stuk sneller dan afvallen :pompomdown: en ja daar heb ik ook ervaring mee :pompomdown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een slordige 135kg zwaar en nu wil het geval dat ik nog zo'n 4 cm veerweg overhoud.

Als je die 4cm overhoudt terwijl je enkel op de motor zit dan lijkt me dat er iets niet helemaal in orde met de vering of met jouw weegschaal ;)

Is die 4cm alleen voor of ook achter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin eerst eens de statische inzakking met berijder in te stellen. Verbruikte veerweg 20-30%. ( vuistregel ) Bijstellen door rijhoogte voor en achter bij te stellen. Lukt het niet binnen de marges te komen dan zijn hardere veren nodig.

Voor de achterzijde heb ik nog wel een WP veer liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de reacties zover.

 

Ik zal de tips voor het controlen van het olie nivo in poten zeker even uitvoeren maar ik denk niet dat ik dit erg verkeerd heb gedaan ( ik sleutel met het boek in 1 hand).

 

Ik ben helaas niet duidelijk geweest, het gaat mij om de voorpoten, achter is er niks overdreven mis en heb ik de veer voor maximale last opgedraait maar voor is het best ernstig.

 

Als ik heel even rem dan druk hem zo naar het eind van de veerweg.

En omdat ik er alleen op zit is de verdeling van het gewicht toch veel meer naar voor verplaatst ivm een duo en topkoffers.

Blij te lezen dat het misschien toch niet in het ontwerp van het geheel zit ik zal het dus redelijk simpel een redelijke oplossing moeten vinden zou je zeggen.

 

Los van de hoeveelheid olie in de poten zou ik er nooit zo makkelijk met slechts mijn gewicht zo ver in kunnen duwen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

..............Ik zal de tips voor het controlen van het olie nivo in poten zeker even uitvoeren maar ik denk niet dat ik dit erg verkeerd heb gedaan ( ik sleutel met het boek in 1 hand).....................

 

 

Ik heb bij dit soort dingen ook het handboek nodig maar ik vond de beschrijving niet 100% duidelijk.

 

En zoals roadrunner zegt kan het misschien ook een defecte/uitgewerkte veer zijn. Lengte van de veer moet min. 375mm zijn. (normaal 382.7mm)

 

Schiet me nog iets te beinnen, het kan ook de keering van de bovenste dop (die je in de veerpoot draaid) zijn. Als die lekt dan heeft de luchtkamer geen effect op je veering.

 

Heb je ff een paar dingen om te controleren :wijsneus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik heel even rem dan druk hem zo naar het eind van de veerweg.

Ik ben wat meer dan een volle benzinetank lichter maar zelfs met al het gewicht op het voorwiel (achterwiel komt los van de grond) rem ik de vork niet tot aan de aanslag. Enig idee hoever de voorkant inzakt als je er niet op zit? Dit ter controle of er niks mis is met de vering.

 

Maar met 135kg is een ander setje veren (voor én achter) sterk aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...