Jump to content

Bestellen “Haidie Hotziedok”


Geestje
 Share

Recommended Posts

Even een aanvulling op de uitleg van Erik.

Zoals al vermeld met alle stroom verbruikers "aan" komt de boordspanning tpv het dashbord lager uit dan 12 volt, dit wordt veroorzaakt door de spannings verliezen over de bedrading van de accu naar het dashbord.

Als veel verbruikers aanstaan zoals dubbele koplamp, knippers, remlicht enz dan krijg je een spannings-val van 0,1 á 0,2 volt over de bedrading van Accu naar zekeringkastje, dashbord, koplampen enz.

Omdat bij de VFR de SR bij stationair toerental en verbruikers "aan" niet voldoende laadspanning kan leveren zakt de spanning bij de zekeringen en dashbord mede door de spanningsverliezen over de bedrading net beneden de 12 volt.

Hierdoor spreekt de Haidie Hotziedok steeds aan als je even stilstaat, bv voor een stoplicht.

 

De bedoeling van de Haidie Hotziedok is om te waarschuwen als er iets aan de hand is wat niet "normaal" is zoals een storing van de SR of accu.

Als de SR stuk gaat dan komt of de spanning boven de 15 volt of hij laad de accu niet meer bij.

Maw we willen signaal hebben als de accu zich ontlaad of de boordspanning te hoog wordt.

Door weerstandjes te wijzigen heb ik de Haidie Hodziedok zo ingesteld dat het ledje gaat branden bij 11,5 volt (was 12V), dit is voldoende om er achter te komen wanneer de SR niet meer laadt en de "verbruikers" de accuspanning laten dalen.

Het ledje gaat snel knipperen als de spanning boven de 15 volt (was bij mijn HHD 14,8V) komt en de SR dus teveel spanning laadt. (normale max laadspanning ligt tussen 14,4 en 14,7 volt)

Het ledje gaat langzaam knipperen als de spanning beneden 10,2 V komt (was bij mijn HHD 9,8V) en dat betekend dat de accu aan het overlijden is of heel snel ontlaadt.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Fanman
De bedoeling van de Haidie Hotziedok is om te waarschuwen als er iets aan de hand is wat niet "normaal" is zoals een storing van de SR of accu.

..

Door weerstandjes te wijzigen..

 

Johan

Misschien dit als template gaan gebruiken voor het origineel?

 

n.b.

Kan bijna niet wachten tot ik aan de beurt ben :)

Link to comment
Share on other sites

dus ik ben wat met de schakelpunten gaan experimenteren. (andere weerstandswaarden op het printje)

 

Johan heeft de nieuwe schakelpunten ook al in z'n Haidie Hotziedok zitten en test dit ook weer uit.

 

Misschien dit als template gaan gebruiken voor het origineel?

 

Volgens mij was Geestje al zo slim :wijsneus:

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij was Geestje al zo slim :wijsneus:

Ik heb Erik doorgegeven wat mijn ervaring was en wat ik aan weerstandjes gewijzigd heb, daarop is Erik ook gaan experimenteren

Link to comment
Share on other sites

@Johan.

Je kan natuurlijk ook kiezen om het probleem van de spanning verliezen over de bekabeling (gedeeltelijke) voorkomen.

Dit kan als je de Haidie Hotziedok direct op je accu (via een eigen dun kabeltje) aansluit.

Dan meet je de werkelijke spanning op de accu. En worden de span.verliezen gecompenseerd.

Dan blijf je wel met het feit zitten dat je Haidie Hotziedok continue aan staat. Maar daar is ook wel een oplossing voor.

Overigens, wat gebruikt de schakeling eigenlijk. Kan dat problemen opleveren als die continue aan blijft staan.??!!

 

Erwin

Link to comment
Share on other sites

@Johan.

Je kan natuurlijk ook kiezen om het probleem van de spanning verliezen over de bekabeling (gedeeltelijke) voorkomen.

Dit kan als je de Haidie Hotziedok direct op je accu (via een eigen dun kabeltje) aansluit.

Dan meet je de werkelijke spanning op de accu. En worden de span.verliezen gecompenseerd.

Dan blijf je wel met het feit zitten dat je Haidie Hotziedok continue aan staat. Maar daar is ook wel een oplossing voor.

Overigens, wat gebruikt de schakeling eigenlijk. Kan dat problemen opleveren als die continue aan blijft staan.??!!

 

Erwin

Dat is een mogelijkheid, het verbruik zal enkele mA zijn en wanneer het ledje brand ongeveer 20 mA dus dat is niet schokkend.

Echter als je hem geschakeld aansluit dan knippert het ledje even als je het contact aan zet ter controle dat hij nog werkt.

 

Ik ga vanavond even meten wat het spaningsverlies is bij "belasting" van de gebruikers van het dashbord tov de accu.

Zodra ik deze weet meld ik deze waarden hier.

Link to comment
Share on other sites

@Johan.

Je kan natuurlijk ook kiezen om het probleem van de spanning verliezen over de bekabeling (gedeeltelijke) voorkomen.

Dit kan als je de Haidie Hotziedok direct op je accu (via een eigen dun kabeltje) aansluit.

Dan meet je de werkelijke spanning op de accu. En worden de span.verliezen gecompenseerd.

Dan blijf je wel met het feit zitten dat je Haidie Hotziedok continue aan staat. Maar daar is ook wel een oplossing voor.

Overigens, wat gebruikt de schakeling eigenlijk. Kan dat problemen opleveren als die continue aan blijft staan.??!!

 

Erwin

Ik heb mijn huidige voltmetertje direct op de accu aangesloten met een maakrelais ertussen. Voltmeter gaat uit als ik de motor van contact zet en aan als ik hem op contact zet. Continue aan blijven staan is dus niet nodig.

Link to comment
Share on other sites

Dat spanningverlies over de bekabeling naar de cocpit is te verwaarlozen. Vergeet niet dat, ik neem mijn eigen 800 als vorobeeld, dat er bij stationair voor een stoplicht twee achterlichten, koplampen, ontsteking en een brandstofpomp werken.

Dat is vlot 250- 350 watt. Dat red de dynamo niet bij stationair, maar dat is een zelfde pak verbuikers als een auto.

Op dat moment heeft die auto een accu met minimaal 45 aH en vaak wel 70 aH, tot zijn beschikking terwijl onze VFR het met 12 aH moet doen.

Een inzakkende spanning is onvermijdelijk.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Dat spanningverlies over de bekabeling naar de cocpit is te verwaarlozen. Vergeet niet dat, ik neem mijn eigen 800 als vorobeeld, dat er bij stationair voor een stoplicht twee achterlichten, koplampen, ontsteking en een brandstofpomp werken.

Dat is vlot 250- 350 watt. Dat red de dynamo niet bij stationair, maar dat is een zelfde pak verbuikers als een auto.

Op dat moment heeft die auto een accu met minimaal 45 aH en vaak wel 70 aH, tot zijn beschikking terwijl onze VFR het met 12 aH moet doen.

Een inzakkende spanning is onvermijdelijk.

VFRikus

Rikus,

Dat is ook wat ik bedoel maar daar komt bij zoveel afname (250-350watt is 20A) nog iets aan spanninsverlies (20A over 0,01 ohm is al 0,2V) bij, hierdoor kwam de spanning voor de HHD lager uit dan 12V en sprak steeds het ledje aan.

Door het schakelpunt van het ledje bij +/- 11,5V te leggen vermijd je in een "normale" situatie dat steeds het ledje gaat branden terwijl de bewaking intact blijft.

Link to comment
Share on other sites

Johan,

Wij hebben het over verschillende dingen. Jouw redenering klopt helemaal, maar waar ik op doel is dat de spanning bij stationair ook van de accu snel in elkaar zakt omdat hij zo'n beperkte capaciteit heeft ten opzichte van een auto die dezelfde verbruikers heeft.

Wij hebben maar ten hoogste een kwart van de back up capaciteit die een auto heeft.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Johan,

Wij hebben het over verschillende dingen. Jouw redenering klopt helemaal, maar waar ik op doel is dat de spanning bij stationair ook van de accu snel in elkaar zakt omdat hij zo'n beperkte capaciteit heeft ten opzichte van een auto die dezelfde verbruikers heeft.

Wij hebben maar ten hoogste een kwart van de back up capaciteit die een auto heeft.

VFRikus

Rikus,

Klopt, maar bij stationair draaien probeert de SR ook z'n best te doen om de boordspanning op 12 volt te houden.

Lager dan 11,5V volt zal bij "normaal" bedrijf de boordspanning niet zakken en het ledje dus nog niet aanspreken.

Link to comment
Share on other sites

Klopt. Maar het toerental is te laag om werkelijk te kunnen laden.

Tot op zekere hoogte heb ik al een controle van de SR. Mijn intercom pikt een kleine storing van de SR op en op dat geluid valt weg bij stationair en begint weer bij gas geven.

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Dat is een mogelijkheid, het verbruik zal enkele mA zijn en wanneer het ledje brand ongeveer 20 mA dus dat is niet schokkend.

Echter als je hem geschakeld aansluit dan knippert het ledje even als je het contact aan zet ter controle dat hij nog werkt.

 

Ik ga vanavond even meten wat het spaningsverlies is bij "belasting" van de gebruikers van het dashbord tov de accu.

Zodra ik deze weet meld ik deze waarden hier.

Net even wat waarden gemeten:

Motor uit, contact aan:

Alles uit: Accu 12,54, Dashbord 12,49

Licht aan : Accu 12,08, Dashbord 11,61

L + rem: Accu 12,01, Dashbord 11,39

L + knippers: Accu 12,02, Dashbord 11,42

L + r + k: Accu 11,99, Dashbord 11,24

 

Motor stationair:

Alles uit: Accu 14,75, Dashbord 14,71

Licht aan: Accu 13,10, Dashbord 12,61

L + rem: Accu 12,54, Dashbord 11,88

L + knippers: Accu 12,51, Dashbord 11,84

L + r + k: Accu 12,21, Dashbord 11,41

 

Uit bovenstaande blijkt dat de SR de accu redelijk op spanning kan houden maar dat de spanningsverliezen bij toenemende "belasting" over de bedrading toeneemt.

Ps het lukt niet goed om een tabelletje te maken dus danmaar zo

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet waar je meet op het dashboard, maar hoe lijkt de spanning direct na het contactslot?

VFRikus

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Create New...