Ga naar inhoud

Even wat technische vraagjes over de VFR VTEC


JohnvR
 Delen

Aanbevolen berichten

Nu ik al 1000km heb gereden op de VFR merk ik een aantal dingen op en ben benieuwd of ze normaal zijn of niet:

 

1. Trillende spiegels bij stand N:

Wanneer de motor met draaiende motor in N stand staat, bijv voor het stoplicht, trillen de spiegels.

 

2. "Kloeng" of "Tak" geluid bij optrekken/afremmen:

Ik hoor soms een kloen of tak geluid wanneer ik afrem of optrek. Heel vreemd. Het geluid komt van de voorkant, ergens onder de tank.

 

3. Trillend stuur bij ff loslaten op hoge snelheid en gas los

Het stuur trilt/stuitert soms wanneer ik het stuur even loslaat bij snelheden boven de 80km per uur. Ik heb dit overigens niet altijd. Zo had ik dat de ene keer bij 130 wel en de andere keer niet bij dezelfde snelheid.

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ 3. Hoe is de staat van de voorband (luchtdruk, cuppen e.d.) en de lagering in het balhoofd van het stuur?

Voor die laatste moet je de Viffer ff op de middenbok zetten en iemand de achterkant naar beneden laten drukken. Je kunt dan het stuur vrij draaien en voelen of deze zwaar loopt op een bepaalde plek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@1: een V-blok loopt in de regel wat minder regelmatig dan een 4 in-lijn bij lage toerentallen.

(m.a.w.: het hangt er dus vanaf wat je gewend was)

 

Stationair toerental (iets) hoger (laten) afstellen kan dit (wellicht) oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt 1 verdenk ik het niet goed synchroon staan van de SV's, dit is af fabriek niet god afgeregeld en veel dealers weten ook niet hoe je die GOED afstelt bij de V-tec.

Hiervoor adviseer ik eens bij een sleuteldag langs te gaan.

Gezien je andere topic over de tanktas is de eerstvolgende geen haalbare kaart maar ik schat dat er in september weer 1 in Delft is B)

Punt 2 i.c.m. punt 3 maken de balhoofdlagering verdacht dus zoals in bovenstaande post even controleren en dan (laten) vervangen.

Punt 3 kan aan de slijtage van de voorband liggen, het hanteren van een te lage druk of een combinatie waarbij de 1 wordt veroorzaakt door de ander maar gezien punt 2 hou ik het vooralsnog op het balhoofdlager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@punt 2; zou je ook even de ketting (spanning) en de staat van het voorste tandwiel na kunnen kijken. Dat wil ook wel eens zo'n omschrijving opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik al 1000km heb gereden op de VFR merk ik een aantal dingen op en ben benieuwd of ze normaal zijn of niet:

 

1. Trillende spiegels bij stand N:

Wanneer de motor met draaiende motor in N stand staat, bijv voor het stoplicht, trillen de spiegels.

 

2. "Kloeng" of "Tak" geluid bij optrekken/afremmen:

Ik hoor soms een kloen of tak geluid wanneer ik afrem of optrek. Heel vreemd. Het geluid komt van de voorkant, ergens onder de tank.

 

3. Trillend stuur bij ff loslaten op hoge snelheid en gas los

Het stuur trilt/stuitert soms wanneer ik het stuur even loslaat bij snelheden boven de 80km per uur. Ik heb dit overigens niet altijd. Zo had ik dat de ene keer bij 130 wel en de andere keer niet bij dezelfde snelheid.

 

Antwoord bij 1: nee

2 nee en drie ook : nee.

 

Na het syncen is mijn rooie helemaal geruis en gebibberloos geworden, maar dat was al zeer minimaal.

 

Groetjes, Nan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puntje 2 niet je luchtfilter klep ?

Misschien is daar iets mis mee.

En met iets mis bedoel ik, dat het normaal een " plop" geluid moet zijn.

Maar ja das natuurlijk geheel persoonlijk hoe je het geluid omschrijft.

El Ploppo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Punt 2 zou inderdaad de klep van het luchtfilter kunnen zijn.

Maar in combinatie met puntje 3 gok ik toch op het balhoofdlager.

 

Punt 1, zou ik toch eerst eens de SV's synchroniseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal Motoport Echt eens bellen voor een garantie-chek-up, heb nog 5 mnd garantie op de fiets.

En de motor moet rijklaar zijn voor over 2 weken, want dan is het Eifel time!

 

Punt 1.: Staat genoteerd

Punt 2.: Nu je het zegt kan het ook een "plop" geluid zijn. Met helm en oordopjes in klinkt het allemaal vervormd ;-) Bij de eerstvolgende rit zal ik er eens nadrukkelijker op letten rond het aangegeven toerental in dat (kabouter)plop-topic

Punt 3.: Staat genoteerd

 

Grt, John

 

Btw... met de buddyseat-cover ziet ie er wel een stuk bruter uit :-) (moest ik ff kwijt!)

aangepast door JohnvR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik mee zit met het klang of klak of misschien toch plop geluid is dat het bij remmen en optrekken is en die klep werkt bij bepaalde toerentallen terwijl je bij optrekken en remmen juist beweging creëert in het balhoofd.

En ja, het kan bij 14k stuk zijn maar dan moet de vorige eigenaar flink wheelie's hebben getrokken of met een slecht afgesteld lager hebben gereden die uiteindelijk door de speling bij het remmen en optrekken schade heeft veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is ook al eens een topic geweest over dat 'klik/klak' bleek dus de speling te zijn op de voorremblokken. niets ernstigs, maar enigszins irritant.

 

zie klikklak remmen

 

misschien is dat de oorzaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt me allemaal even té verwarrend :-)

Ik kan beter es op visite gaan bij een van jullie ervaren Viffers of naar de dealer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...