Ga naar inhoud

Poedercoaten of spuiten?


 Delen

Aanbevolen berichten

Die wielen zijn echt mooi! Heb je dat zelf gedaan of laten doen, en zijn ze gecoat of gespoten?

 

VFRiendelijke groet,

 

Barrie

Die wielen heb ik zelf gedaan Barry,na genoeg alles trouwens...

 

Het hart van de velg heb ik gespoten...waar ik achteraf eigelijk spijt van heb, ik draaide mijn achterwielbouten vast en kwam toen met mijn sleutel tegen de velg waarna er toch een piepklein stukje lak beschadigde...met poedercoat had dat waarschijnlijk niet gebeurt.

 

Goede les voor in de toekomst,voordeel is natuurlijk wel dat je ze makkelijker kan bijwerken dan gecoatte velgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 145
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Die wielen heb ik zelf gedaan Barry,na genoeg alles trouwens...

 

Het hart van de velg heb ik gespoten...waar ik achteraf eigelijk spijt van heb, ik draaide mijn achterwielbouten vast en kwam toen met mijn sleutel tegen de velg waarna er toch een piepklein stukje lak beschadigde...met poedercoat had dat waarschijnlijk niet gebeurt.

 

Goede les voor in de toekomst,voordeel is natuurlijk wel dat je ze makkelijker kan bijwerken dan gecoatte velgen.

 

Toch een knap stukje handenarbeid. Daar zijn heel wat uurtjes polijsten in gaan zitten. Heb je de gepolijste rand ook afgewerkt met een blanke lak? Ik ben zelf ook van plan om m'n wielen komende winter van nieuwe lak te laten voorzien. Maar nu ik die glimmende velgen van jou zie..........

Ik twijfel nog wel of ik ze moet laten coaten of spuiten, misschien hier nog eens een topic over starten wat de voor en nadelen van de twee methoden zijn.

 

VFRiendelijke groet,

 

Barrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat ik in het bezit van een spuitcabine en alle gereedschappen heb ik van mijn vorige fiets de wielen laten poedercoaten.

Voor het geld wat dat kost kan je niet eens de te gebruiken lak materialen kopen en daarnaast is poedercoating veel sterker.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFRikus zegt het eigelijk al Barry..voor het geld wat dat kost kan je niet eens de lak kopen en is poedercoating sterker!

 

Er zit geen blanke lak overheen...mij is ooit eens vertel dat bij een oude velg wat op verschillende plaatsen corrosie heeft gehad (zoals de mijne) dat er altijd in blijft zitten.

Spuit je daar blanke lak over heen en de corrosie treed weer op,kan je die desbetreffende vlak niet meer behandelen of weg poetsen, zonder de blanke lak kan je er nog altijd bij om het te bewerken.

 

Mocht je nou geen corrosie hebben gehad, dan is het wellicht wel verstandiger om er blanke lak over heen te spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht gaan we nu een beetje :offtopic: maar dan zullen de modarators wel ingrijpen.

@VFRikus en MarlBoros, alvast bedankt voor de input. Prijstechnisch is poedercoaten dus in het voordeel. Maar hoe zit het dan met de laagdiktes, wat ik begrepen heb krijg je met poedercoaten een veel dikkere laag en moet je de vlakken voor bevestigingspunten goed afplakken.

 

@MarlBoros: vwb de oxidatie, mijn velgen zijn hier en daar wel geoxideerd. Je ziet op sommige plekken dat er onder de lak oxidatie zit en ook zitten er al de nodige beschadigingen. Dit is ook de reden waarom ik m'n velgen wil laten spuiten/ coaten.

 

VFRiendelijke groet,

 

Barrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn velgen laten doen bij Poedercoating Hoogeveen in Hoogeveen en ik heb ze verteld wat er afgeplakt moest worden, zowel voor het stralen als het coaten en dat hebben ze perfect gedaan. Dit moet overigens bij lakken ook.

De laagdikte is bij poeder iets hoger, maar dat maakt geen verschil, als het maar wel egaal gebeurt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2009 betaalde ik € 95.- voor stralen en poedercoaten in hoogglans zwart van twee wielen.

VFRikus

 

 

Nog even en we kunnen beter verhuizen naar het Banden ,wielen en remmen forum :blush:

 

Aangezien ik ook wat pekelschade heb wil ik ook mijn wielen laten poedercoaten. deze prijs had ik niet verwacht :pompom:

 

sorry, nou weer :focuski9:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb afgesplitst van de boutjes dus on topic is nu de vraag: poedercoaten of spuiten?

 

Oke bedankt Paula, ik had het wel al verwacht.

 

Dus wie heeft nog meer goede/ slechte ervaringen met poedercoaten/spuiten van velgen, shoot.

 

VFRiendelijke groet,

 

Barrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd laten spuiten, en liever niet poedercoaten.

Ten eerste is het mooier, ten tweede egaler (beter te balanceren), ten derde hoef je de lagers niet te vervangen, en tot slotte is het makkelijker/beter te repareren.

Gelakte velge krassen eerder, maar er spatten tenminste geen stukken uit zoals bij poedercoaten als je er te hard tegenaan tikt.......

 

De slechtst te balanceren wielen op mijn balanceermachine zijn vrijwel allemaal gepoedercoat (of spaakwielen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet wel een hele lompe poeder coater aan het werk zijn om zoveel te veel op een plek te spuiten dat dit onbalans veroorzaakt.

Daarnaast laat zich dat met een stukje lood simpel op heffen, dus het heeft in het uiteindelijke resultaat geen enkel effect, als er tenminste gewoon goed op nul gebalanceerd word.

En die twee lagertjes die spaar je wel uit door het verschil kostprijs tussen poeder en lak.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd laten spuiten, en liever niet poedercoaten.

Ten eerste is het mooier, ten tweede egaler (beter te balanceren), ten derde hoef je de lagers niet te vervangen, en tot slotte is het makkelijker/beter te repareren.

Gelakte velge krassen eerder, maar er spatten tenminste geen stukken uit zoals bij poedercoaten als je er te hard tegenaan tikt.......

 

De slechtst te balanceren wielen op mijn balanceermachine zijn vrijwel allemaal gepoedercoat (of spaakwielen).

 

De velgen moeten toch voorbehandeld worden, bijv. stralen dan moet de lagers er toch uit?

En in wat opzicht wordt spuiten mooier?

Kans op beschadigen is waarschijnlijk het groots wanneer het wiel gedemonteerd wordt of een beand vervangen.

 

VFRiendelijke groet,

 

Barrie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een gespoten laklaag gladder dan poedercoating. Echter: een wiel staat op de grond en om het verschil daarin te zien zal je al op de knieën op de grond moeten gaan liggen anders zie je het niet.

Daarnaast zijn de wielen nog al grof gegoten en bepaald niet mooi glad afgewerkt.

Voor lak spuiten zouden de lagers er niet per se uit moeten, voor coaten wel, maar zoals ik al zei het prijs verschil is zo groot dat coaten zelf met de prijs van twee lagers er bij nog stukken goedkoper is.

Poeder coating is niet mooi bij te werken bij een beschadiging, maar daar staat tegen over dat je wel heel lomp moet zijn om het te beschadigen, terwijl dit met lakwerk veel gauwer gebeurt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er moet wel een hele lompe poeder coater aan het werk zijn om zoveel te veel op een plek te spuiten dat dit onbalans veroorzaakt.

Daarnaast laat zich dat met een stukje lood simpel op heffen, dus het heeft in het uiteindelijke resultaat geen enkel effect, als er tenminste gewoon goed op nul gebalanceerd word.

En die twee lagertjes die spaar je wel uit door het verschil kostprijs tussen poeder en lak.

VFRikus

Wielen worden opgehangen of in een rek gezet om te coaten. Ze worden tijdens het opbrengen niet gedraaid. Het resultaat is een meetbaar dikteverschil, de onderkant heeft een veel dikkere laag dan de bovenkant. Een verschil van enkele tientallen grammen is helaas normaal......

 

Ik kies altijd voor spuiten, en niet voor de goedkoopste oplossing (poedercoaten). We geven er al zoveel geld aan uit, dan maken die paar tientjes op de 5 tot 10 jaar dat we ermee rondrijden toch ook niet meer uit?

Voor de mensen die een hekel hebben aan poetsen: gespoten velgen zijn veel gemakkelijker schoon te maken. Ik heb in ca. 3 minuten beide velgen helemaal schoon.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...