Ga naar inhoud

Koppeling VFR 750 RC36 1


Johan
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de pas aangekochte VFR750 RC1 1993 van mijn schoonzoon (marcoboosje) wil de koppeling niet goed vrij komen.

Bij stilstand in de 1e versn blijft de motor een trekkende beweging maken waardoor hij ook moeilijk in z’n vrij te krijgen is.

Op de bok in de 1e versn is het ronddraaiende wiel bijna niet tegen te houden alleen mbv de achterrem of de voet stevig tegen de band aan te drukken

 

Wat heb ik al gedaan:

Olie ververst (castrol volsynthetisch)

Revisie setje gemonteerd in de hfd cilinder (stuur) en slave cilinder (motorblok) en alles erg goed gereinigd.

Met nieuwe DOT4 gevuld en ontlucht

Koppelingsplaten gedemonteerd, schoongemaakt en gecontroleerd op oneffenheden of andere bijzondere zaken, geen afwijkingen kunnen vinden, platen hebben nog voldoende frictie materiaal, gemonteerd in omgekeerde volgorde mbv het werkplaatshandboek. (ter controle).

Na deze acties geen verbetering

 

Afstel-wartel bij bedienings-handle in de max stand geeft enige verbetering.

Ik heb in het gaatje van de gaffel die de drukstift van de hfd.cilinder bediend een klein kogeltje geplaatst om een langere verstelling te krijgen van hfd.cilinder, ook dit had niet het gewenste effect.

 

De drukstift (stang) die van de slave cilinder naar de koppelingsplaten (door het motorblok) loopt iets verlengt, hierdoor kwamen de platen wel vrij maar tijdens het rijden slipte de koppeling, dus dat was ook geen goede oplossing.

 

Begin zelf te denken aan geen juiste koppelingsveren maar ik weet niet of er überhaubt andere type veren zijn.

 

Wie weet raad???? of heeft dit verschijnsel ook al eens gehad en opgelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kontroleer of de randen van de koppelings korf ingeslagen zijn. Evt ontbramen of korf vervangen . Let er goed op dat de afronding van de stalen platen naar buiten wijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kontroleer of de randen van de koppelings korf ingeslagen zijn. Evt ontbramen of korf vervangen . Let er goed op dat de afronding van de stalen platen naar buiten wijzen.

 

Ga ik morgen opnieuw controleren, dank voor de tip

Ik zie de platen wel in de korf bewegen als ik de handle bedien.

 

Heeft het misschien zin om de platen op een glasplaat met fijn schuurpapier iets op te schuren, frictie matriaal is nog dik genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik morgen opnieuw controleren, dank voor de tip

Ik zie de platen wel in de korf bewegen als ik de handle bedien.

 

Heeft het misschien zin om de platen op een glasplaat met fijn schuurpapier iets op te schuren, frictie matriaal is nog dik genoeg.

 

Als de koppeling niet slipt heeft dat geen zin. Je kunt op een spiegel wel controleren of er kromme platen tussen zitten, gevoerd maar ook staal ff kontroleren.

suc 6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook nog lucht zijn in de cillinders. Aangezien beide cillinders gereviseerd zijn heb je best kans dat er nog lucht zit ergens. Dit is er lastig uit te krijgen dus ontlucht nog eens een keer heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook nog lucht zijn in de cillinders. Aangezien beide cillinders gereviseerd zijn heb je best kans dat er nog lucht zit ergens. Dit is er lastig uit te krijgen dus ontlucht nog eens een keer heel goed.

 

Ik ben ervan overtuigd dat er geen lucht meer in het systeem zit.

Ik heb met een grote injectie spuit het systeem van onderen gevuld, daarna ontlucht en een tijdje onder druk laten staan (lijmtang op de slavecilinder), vervolgens nog weer ontlucht.

Vóór de koppeling revisie had ik hetzelfde probleem, vandaar dat ik ben gaan reviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik eenzelfde gevoel bij mijn bike. Op de middenbok in zijn één draaide het achterwiel ook nog wanneer je de koppeling helemaal inkneep. Je kon het wiel dan wel met je voet afremmen, maar met moeite. Bij het onderhoud in de garage dit uiteraard gemeld en daar kreeg ik het antwoord van Dutchgixxer: groeven in de koppelingsklok. Vreemd genoeg is er toen niets aan gedaan maar is het nadien vanzelf weggegaan??? Voorlopig heb ik er geen last meer van, maar het is echt wel onaangenaam als je de motor altijd nog wat voelt trekken en het schakelen verliep ook niet meer 100% soepel. Hopelijk krijg je het opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees het topic nu pas, en heb niet veel nieuws toe te voegen. Maar ik onderschrijf wel het verhaal van een ingeslagen koppelingskorf. Daardoor kunnen platen blijven "haken", en dus niet geheel vrij lopen. Vergeet niet: in de gesloten stand krijgt de koppeling de grootste aandrijfkrachten te verwerken, en daar slaan de platen dus het hardste in op de korf. Daar zullen dus kleine kuiltjes ontstaan. Op mijn RD'tje heb ik ook die aanleg-deukjes weggevijld. (of eigenlijk natuurlijk de bobbels tussen de deukjes, want gaten kun je niet wegvijlen).

 

De gedachte of er mogelijk andere veren gemonteerd zijn: dat is niet logisch. Immers; bij te slappe veren zou hij moeten slippen tijdens gebruik. En in ieder geval makkelijk vrij moeten komen. Als het te strakke veren waren zou hij nog steeds goed vrij moeten kunnen komen, alleen bediend hij dan zwaarder.

 

Dus.... koppelingskorf en platen mooi vlak en glad maken, dan moet het waarschijnlijk wel verholpen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meedenkers,

 

Het is weer in orde, hij ontkoppeld weer goed.

De sleuven in de kooi waren door de vingers van de frictieplaten ingeslagen.

Ik heb de sleuven van de kooi met een vijl bewerkt tot deze weer glad zijn. (zie foto)

Ook de vingers van de platen bijgewerkt en afgebraamd.

Met de stelwartel van de koppelingshandle in de min. stand ontkoppeld hij nog goed en blijft het wiel in de 1e versn stilstaan.

 

Dank voor de tips :pompom:

 

post-4095-1309373129.jpg

 

post-4095-1309373141.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

FIJN!

 

ps: zie je dat de binnenkorf ook wat ingeslagen plekken heeft van de stalen platen? Daar zit mogelijk ook nog een klein verbeter punt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FIJN!

 

ps: zie je dat de binnenkorf ook wat ingeslagen plekken heeft van de stalen platen? Daar zit mogelijk ook nog een klein verbeter punt.

 

Had ik gezien ja, maar de inslagen waren bijna niet voelbaar en bij het wegvegen van de vettigheid was het nagenoeg glad, dus heb ik het zo gelaten.

 

Johan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk heb je erop gelet dat de blauwe silecone pakking niet in het blok terecht is gekomen. Mooi dat de koppeling weer werkt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk heb je erop gelet dat de blauwe silecone pakking niet in het blok terecht is gekomen.

Is allemaal goed schoongemaakt.

 

 

@Teake

Kom maar een bakkie halen, het zag er ongeveer zo uit.

 

post-4095-1309377637.jpg

 

En nu zo......

 

post-4095-1309378021.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...