Ga naar inhoud

Profieldiepte


 Delen

Aanbevolen berichten

In september ga ik met groep 8 dagen naar de Dolomieten, de totale afstand die we gaan rijden is ongeveer 3500km. Mijn banden zitten er nu ongeveer 10.000km onder en hebben nog een profieldiepte van (gemeten op de slijtindicatie midden op het loopvlak) voorband 2mm en de achterband 3mm, de zijkanten hebben wat meer profiel. Kunnen deze banden nog zolang mee of is het verstandig om er nieuwe op te laten zetten?.

 

Gr Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Volgens mij wel. Helemaal als je via de snelweg er naar toe rijd, want daar slijten je banden niet zo veel van.

Wat ze slijten is midden op, maar in de Dolomieten gebruik je hoofdzakelijk de zijkanten, dus dat heft elkaar weer op.

VFRikus

p.s. welke band hebben we het over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2mm is erg weinig. Volgens motoragenten die ik wel eens spreek is 1,2 absoluut boete. En die slijt je er in de dolomieten wel af. 3 mm achter is wat meer comfortabel. Maar vergis je niet in de wegen daar.

 

Ik heb 1x meegemaakt dat iemand met een 800 meereed met de midweektoer van de KNMV en in Zwitserland zijn achterband moest laten vervangen. Kosten dezes 800 gulden waar dezelfde band in Nederland dik onder de 500 gulden zat. Hij dacht ook dat het nog wel zou kunnen..... En dat zijn dan dure bandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wel. Helemaal als je via de snelweg er naar toe rijd, want daar slijten je banden niet zo veel van.

Wat ze slijten is midden op, maar in de Dolomieten gebruik je hoofdzakelijk de zijkanten, dus dat heft elkaar weer op.

VFRikus

p.s. welke band hebben we het over?

 

De banden die er onder zitten zijn Bridgestone Battlax BT 016, en we rijden er via de snelweg naar toe.

 

gr Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar had ik hetzelfde dilemma voor de vakantie met betrekking tot de achterband en uiteindelijk heb ik hem in april dit jaar pas vernieuwd. Jij gaat zeker 2000 km. rijden waarbij weinig slijtage op treed.

Ik zou de gok wel durven nemen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe achterband heeft +/- 7 mm profiel. Een BT016 gaat ongeveer 6500 km mee. Dus slijtage is 1100 km per mm ( gemiddeld )

De rest kun je zelf wel uitrekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In andere landen gelden soms andere minimum profieldieptes en in landen zoals Zwitserland kunnen ze erg moeilijk doen.

 

Ik zou ze vervangen en desnoods opslaan en later in NL oprijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe achterband heeft +/- 7 mm profiel. Een BT016 gaat ongeveer 6500 km mee. Dus slijtage is 1100 km per mm ( gemiddeld )

De rest kun je zelf wel uitrekenen.

 

TS heeft er al 10.000 km. mee gereden en nog 3 mm. over!

Dan moet het helemaal geen probleem zijn.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt misschien zonde, maar ik zou er gewoon nieuwe opzetten (voor en achter). Dan weet je dat je banden goed zijn en ze zijn mooi rond voor extra bochtenplezier. Tijdens het Luxemburg weekeinde was er ook 1 rijder die dacht dat het nog wel ging met zijn achterband, maar die kwam redelijk van een koude kermis thuis..

 

Gelukkig kan ik niet in jouw portomonnee kijken, maar ik zou een mooie reis niet laten verknallen door banden "zorgen"..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de slijtage van de eerste helft geen indicatie van de 2e helft omdat die volgens mij sneller gaat... kan ook gewoon zo lijken maar ik zou toch een lange trip aangaan zonder vraagtekens.

Kijk ook meteen veen je remblokken na, vooral achter niet denken dat je die bijna niet gebruikt want bij haarspeldbochten is dit wel gebruikelijk dus dan slijt ie op deze trip stukken sneller dan wat je gewent bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS heeft er al 10.000 km. mee gereden en nog 3 mm. over!

Dan moet het helemaal geen probleem zijn.

VFRikus

 

 

Ik verbaas me eerlijk gezegd over dit advies Rikus. Jij gaat altijd voor zekerheid en hebt veiligheid hoog in het vaandel, bezuinigen op veiligheid is een doodzonde. Om nou te zeggen dat het helemaal geen probleem moet zijn, volgens mij hangt het er om en dan moet je altijd de veilige kant kiezen.

 

Als het nou ging om ze nu in eigen land te vervangen ja of nee, dan zou ik het in het midden laten, alhoewel...2 mm vindt ik erug weinig hoor zelfs hier op de weg....bij mij gingen ze er zowie zo ondervandaan dolomiten of niet.

Als je de gok neemt en het gaat toch harder dan gedacht met de slijtage en je moet ze daar vervangen ????, kost veel meer geld en ga je daar voor op vakantie , om daar op zoek te gaan naar nieuwe banden. Kost je zo weer een dag.

 

Je rijd op BT16 zeg, een sportive band....rij je sportief ???, zo ja dan gaat die slijtage in de Dolomiten zeker harder dan je hier gewent bent. Als je geen sportive rijder bent zou ik voor een wat meer tour georiënteerde band gaan.

 

Kortom: Ik zou het niet doen, lekker voor safe gaan en hier vers rubber eronder knallen.

 

Chris

Link naar reactie
Delen op andere sites

alhoewel...2 mm vindt ik erug weinig hoor zelfs hier op de weg....bij mij gingen ze er zowie zo ondervandaan dolomiten of niet.

 

Ik ben het eigenlijk wel met Rikus eens, TS heeft gemeten OP de slijtagenokken. Dus is het voor de voorband 2mm + diepte slijtage nokken, ik dacht 1mm, dus totaal toch nog 3mm. En als hij nu al 10.000km gereden heeft op dit setje en nog zoveel over dan zal dat ook wel niet zo snel gaan.

 

En anders, een mooie nieuw setje in Italië scoren :closedeyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...